Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Jaha, då har vi kanske lite att göra i morogn!
    Hjälp honom att fånga tetrorna!!!
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Hjälp honom att fånga tetrorna!!!
      Jepp, det var min tanke med! Så får vi käka Thailändska vårrullar med tetrafyllning!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        Tetrafyllning? Urk!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag har inte varit inne sedan jag slängde in bilderna. Aha! Det är tetrarensning som står på programmet - visst inte mig emot, det vore för jädra fränt om Rosentetrornma kunde "försvinna", speciellt när man ser de otroligt duktiga discusarna.
          Skön story från igårkväl; Jag är ganska fatalistiskt lagd, och låter oftast föräldrar med yngel gå och så får naturen ha sin gång... Men, igårkväll satt jag och kollade när en Rosentetra fick loss ett discusyngel från klungan. Ynglet var så snabbt (jag har inte sett detta tidigare) att Rosentetran inte han upp det - helt makalöst. Ynglet hamnade uppe vid ytan på andra sidan karet, Rosentetran gav upp, och jag kunde jävlar bara inte sitta och titta på så jag drog ner en liten håv och fångade upp ynglet, och hällde tillbaka det sakta och fint där föräldrarna stod - ynglet simmade tillbaka till klungan. Den grejen kändes faktiskt ganska skön.

          Jag har inte kollat om där är några yngel kvar idag - men är dom borta så blir det ju fritt fram-läge att fånga ur lite tetror - och det kan ju båda gott inför nästa lek!
          Jahapp, vi får som sagt att göra idag - det skall introduceras ny hona till den ensamma vita hanen, det skall fångas och delas upp Blå Tigerräkor, det skall hämtas kar till Ansjo - och vi skall ju käka Thaimat så magarna står i Zenith. Späckad dag, med andra ord!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Och glöm för allt i världen inte beautyboxarna till våra damer så de blir lite medgörliga på vår akvaristiska eskapader vi kör på i eftermiddag. Det blir som det ska vara, brudarna står vid spisen medans vi roar oss!

            Sedan kommer det ju en ny burk hem till dig, inte att förglömma. Sedan har du ju ett tomt kar där Adoketorna gick, kanske där ska in någon invånare?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Och glöm för allt i världen inte beautyboxarna till våra damer så de blir lite medgörliga på vår akvaristiska eskapader vi kör på i eftermiddag. Det blir som det ska vara, brudarna står vid spisen medans vi roar oss!

              Sedan kommer det ju en ny burk hem till dig, inte att förglömma. Sedan har du ju ett tomt kar där Adoketorna gick, kanske där ska in någon invånare?
              Beautyboxarna är redo - det finns nog tre stycken Kicki-festisar av både röd och vit variant!
              Ja, jävlar - det kommer en 50-kub också... och adoketa karet har jag inte fixat iordning - men om man tömmer det snabbt, sparar lite vatten - häller i finkornig sand och några stenar - så kanske man kan kickstarta ett xenotilapia-kar idag. Skita i alla regler och bara tuta på. Som vanligt, med andra ord!

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                "Kickstart" brukar jag praktisera. Brukar tänka att fiskarna mår säkert bättre i ett nystartat akvarium, än i baljor och spanar...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Lilla Damen
                  "Kickstart" brukar jag praktisera. Brukar tänka att fiskarna mår säkert bättre i ett nystartat akvarium, än i baljor och spanar...
                  Japp, jag håller med dig! Jag tycker alltid det är trist att ha fiskar i baljor och spänner. Trots att det är kontroversiellt att å ena sidan snacka om: "tåååååååålamod, planera, ta god tid på sig, låt karet mogna under lång tid - o.s.v." och sedan praktisera snabba "kick"-startups, så kan detta sätt ändå fungera riktigt bra om man inte överbelastar karet med för mycket fisk. Precis som de startfiskar man brukar köra, och som i mina fall, alltid klarar sig fint - kan även en liten grupp "huvudfiskar" klara sig fint och trivas direkt - om man bara håller karet under noga uppsikt.
                  Vi får se om det blir en liten "kickstart" idag, hade ju egentligen inte planerat det, har huvudet fullt med ny discushona och räkor - men, i så fall tar jag lite bilder och lägger upp senare!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Och ytterligare 40 Kardinalräkor är beställda, kommer hem till dörren om ett par veckor!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Och ytterligare 40 Kardinalräkor är beställda, kommer hem till dörren om ett par veckor!
                      Ja... jag säger då det. Vad skulle jag göra utan guldpucken Ansjo?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Så var Chrystalräkorna infångade (de som gick), RT-honan i en kylväska samt karet inlastat i bilen...bara frugan och tösen kvar att lasta om en timma. Ska bli kul att åka till Nol, det var ett tag sedan sist!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Så var Chrystalräkorna infångade (de som gick), RT-honan i en kylväska samt karet inlastat i bilen...bara frugan och tösen kvar att lasta om en timma. Ska bli kul att åka till Nol, det var ett tag sedan sist!
                          Låter gôtt!

                          Japp, Nol är alltid en höjdare! Det blir att fånga upp lite räkor här också - men det är ett litet nano, så det skall nog gå lätt.
                          Discusarna hade bara ett yngel kvar idag - så en tetravispning med håven kan kanske bli en liten uppgift - går det så går det!

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            Glöm inte bort att filma när ni försöker håva tetror

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Låter gôtt!

                              Japp, Nol är alltid en höjdare! Det blir att fånga upp lite räkor här också - men det är ett litet nano, så det skall nog gå lätt.
                              Discusarna hade bara ett yngel kvar idag - så en tetravispning med håven kan kanske bli en liten uppgift - går det så går det!
                              Va tråkigt, lycka till med tetrorna!
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Ursprungligen postat av fremar
                                Glöm inte bort att filma när ni försöker håva tetror
                                Åh, nytt längdrekord på en långfilm?
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...