Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Ja du Mats löser sig gör nog inte problemen på iaf 1 år framöver, men! Jag har iaf utöver min timanställning på Hi-Fi Klubben nu även en säsongsanställning på Plantagen, så det går sakta åt rätt håll... i alla fall under somaren och det är bra
    Det är en sån satans bra dokumentation och bra inspiration så jag tycker du kör på helt rätt tänkt här
    MVH
    Nicke
    Gôtt, Nicke!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Ja, min tanke sen är att vattnet skall ligga runt 27,5- 28 grader. När jag haft diskus förr så har det funkat alldeles utmärkt i den tempraturen, och dom har ätit som svin då. Anledningen till att jag inte ha högre temp är ju för dvärgcikliderna åldras ju väldigt snabbt om man har ca 30 grader, så jag tänker på dom också.

      Tillbaka till dom diskusarna jag fick utav dig, så är det den ene som börjar bli väldigt smal över pannan (den man såg fenstrålarna på är det), den andre är det ingen fara med, men det blir ju det om dom inte börjar äta som sagt.

      Det är konstiga med att dom inte äter är att dom ser pigga ut för övrigt, då dom gnabbas med varandra och viftar vatten på varandra.

      Men igår kväll började dom att smaka på maten iallafall, men dom spottar fortfarande ut det.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        ja, min tanke sen är att vattnet skall ligga runt 27,5- 28 grader. När jag haft diskus förr så har det funkat alldeles utmärkt i den tempraturen, och dom har ätit som svin då. Anledningen till att jag inte ha högre temp är ju för dvärgcikliderna åldras ju väldigt snabbt om man har ca 30 grader, så jag tänker på dom också.
        Tillbaka till dom diskusarna jag fick utav dig, så är det den ene som börjar bli väldigt smal över pannan (den man såg fenstrålarna på är det), den andre är det ingen fara med, men det blir ju det om dom inte börjar äta som sagt.
        Det är konstiga med att dom inte äter är att dom ser pigga ut för övrigt, då dom gnabbas med varandra och viftar vatten på varandra.
        Men igår kväll började dom att smaka på maten iallafall, men dom spottar fortfarande ut det.
        Mvh/freddan
        OK!
        Jag tycker du skall vänta med avlivning tills det är absolut helkört för den som har blivit lite smal om nacken. Jag vet, det är skitjobbigt att titta på dom, men ge det lite tid till även om det känns trist.
        Vi kan ju alltid hoppas att åtminstone en av dom blir bra!
        Jag tror att det är A och O att du håller karet konstant och enbart låter dom få gå in sig så att en grundtrygghet och trivsel kan etableras hos dom. Det kan ta lång tid att "få runt" discusar som är lite spaka - men det går, även om det ser lite hopplöst ut!

        En annan sak som jag funderar på är att det finns en möjlighet att discusarna - nu när de har utsatts för en del stress och helt ny miljö (och temperatur) - har fått sin motståndskraft reducerad ganska rejält, etersom de var lite medtagna redan innan, och på så vis möjliggjort en boost för latenta parasiter som tar kommandot i deras kroppar. Detta kan resultera i uppsvullna magar - med matvägran som synligt symptom - och gälparasiter kan få fäste i sådana sammanhang också.
        Håll ögonen på dom ett tag till!

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Jag har kört en dos oktozin redan faktiskt, och det lossnade det lite slemaktiga trådar från diskusarna som kanske kan ha irriterat dom lite. Men vi får la se hur det går, jag håller tummarna för att dom skall klara sig, och kommer att vänta in i det sista med att ta bort dom. Man har ju för jävla svårt för att avliva en fisk, men det kanske jag som e lite blödig.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Octozin - det skall väl funka mot hål-i-skallen och buvattensot... har jag för mig...
            Ja, det kanske kan funka...? Har inte använt det själv - men vi får hoppas att de kan fixa upp den ytterligare påfrestning som medicinering innebär.
            Håller tummarna.
            Appr. blödig - du skall se mig... har så jävlans svårt att ha ihjäl fiskar. Det funkar (nästan) om fisken är hyfsat liten, men är dom större så blir det nästan omöjligt. Ansjo har slått ihjäl ett par discusar å min räkning, medans jag står med tummarna i öronen och fingrarna för ögonen... Sad but true!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jag tror jag tar med mig kameran på lördag, Mats!
              Både kardinalungar (inte alls avis) och ev. diskusavkomma att fota.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag tror jag tar med mig kameran på lördag, Mats!
                Både kardinalungar (inte alls avis) och ev. diskusavkomma att fota.
                Ja gör det - min kamera tar hyfsade bilder och filmer, men de där jädra små kardinalräklingarna (var inte avis - det ordnar sig!) en bit in i karet var inte lätta att få någon bra bild på, dom är ju så otroligt micro-små!
                Jag har inte varit ute i stugan ännu, men skall ta en sväng, så får vi se om där är några discusyngel kvar.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Fasen - nu är jag här igen!
                  Jodå, discusarna har ynglen kvar. De simmar nu runt i karet med sina små, och givetvis försvinner något yngel då och då, inte på grund av att några andra fiskar käkar upp dom - men, de ställer sig gärna vid utblåset och tänker inte på att där är det strömt och att ett och annat yngel blåser iväg... nä, nä, nääää sa jag högt till dom när jag såg detta - men lyssnar dom? Icke!
                  Duktiga är dom iallafall!
                  Sedan såg jag att ett larvyngel hade förvirrat sig bort från de blå föräldrarna och satt sig på glaset - om det tagit sig dit själv eller om någon av föräldrarna har spottat ut det just där vet jag inte - tog ett par bilder. En stund senare var det borta och jag antar att någon av päronen har hämtat tillbaka det till konen.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Haha, de kanske tyckte att et fläktade bra där?
                    Helt galet hur annorlunda ynglen ser ut föräldrarna. På Altosarna ser man stor likhet med föräldrarna men skulle någon påstå at de där är en diskus skulle jag inte tro på påståendet.


                    Edit: Ursäkta avsaknad av "t" i mina inlägg, jag har vare sig t- eller r-knappen på tangentbordet...
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Narien
                      • August 2010
                      • 181

                      Riktigt fräck den som är på glaset.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Helt galet hur annorlunda ynglen ser ut föräldrarna. På Altosarna ser man stor likhet med föräldrarna men skulle någon påstå at de där är en diskus skulle jag inte tro på påståendet.
                        Ursprungligen postat av Narien
                        Riktigt fräck den som är på glaset.
                        Ynglelarven på glaset är i det karet som det blå Stendkerparet går i. Det här är ett larv-yngel och den är inte frisimmande ännu - de blå har en liten hög med darrande larver på konen just nu.
                        När ynglen blir frisimmande så liknar de - dag efter dag, alltmer en vanlig fisk - (discus i detta fallet). Här är två bilder - en på yngel-larven och en på några frisimmare som sitter på en av de vita "White Butterfly"-föräldrarnas ryggar!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Så himla kul med dina bilder Mats
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Så himla kul med dina bilder Mats
                            Jo, jag tycker att det är kul själv också, framför allt filmsnuttarna. Jag lassar in stuffet löpande, så får dom som vill kika på grejerna.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Discusynglen kvar fortfarande - men nu är det inte många, kanske 10 stycken. Det är Rosentetrorna som plockar dom, jag såg flera "uppätningar" idag. Discusarna går nu runt i hela karet med ynglen, och då är det klart att tetrorna passar på... Gissa om Rosentetrorna skall bort?
                              Slänger även in en bild på adoketornas rothög där de gräver som bara den - kan ni se honan vid rotgrottan?
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jaha, då har vi kanske lite att göra i morogn!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...