Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jahapp, idag blev de vita discusarnas yngel frisimmande. Föräldrarna verkar riktigt duktiga!
    Sex dagar tog processen - de lekte förra onsdagen.
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Här är en liten filmsnutt!

    Så fina de är
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Jag har 27,5 C i vattnet. Det går upp och ner vissa dagar så simmar dom runt i karet medans dom andra dagar står och trycker i hörnet på karet. Jag testade att höja tempen i karet under ett par dagar till 30 grader men det fick inte igång dom heller tyvärr. Och som du säger så kan dom vara väldigt svåra att få att äta om dom väl slutat, men vi får la se hur det går. Men den ene behöver komma igång att äta inom en vecka iallafall annars blir det nog tyvärr att ta bort den.

      MVH/Freddan
      Du behöver ha högre temp några veckor, ett par dagar räcker inte långt...
      Ge dem tid, de åt inte innan efter några veckor hemma hos mig så att de är kinkiga i maten länge är inget ovanligt...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Förstår vad du menar Anders, men som sagt den ene kan inte vara utan mat i några veckor till, kanske högst en vecka till. För den börjar bli väldigt smal över pannan. Sen att jag sänkte tempen igen beror på att jag har andra fiskar i karet också så jag måste även tänka på deras hälsa, även om det är Apistogramma som jag har i karet också så vill jag vara försiktig med att höja värmen allt för länge.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av 127bubbel
          Förstår vad du menar Anders, men som sagt den ene kan inte vara utan mat i några veckor till, kanske högst en vecka till. För den börjar bli väldigt smal över pannan. Sen att jag sänkte tempen igen beror på att jag har andra fiskar i karet också så jag måste även tänka på deras hälsa, även om det är Apistogramma som jag har i karet också så vill jag vara försiktig med att höja värmen allt för länge.
          MVH/Freddan

          Freddan! Jag tror det är lite vanskligt att åka med temperaturen för mycket. Hos mig gick dom i 29°C - och jag tror säkert att de kan gå utan problem i 27.5°C, som du har i ditt kar - men jag har en feeling att det är bättre att hålla en konstant temperatur så att de får vänja sig vid detta och inte växla upp och ner. När du höjde tempen tror jag det bästa hade varit att bibehålla den högre temperaturen i ett konstant läge. Höjningen tjänade liksom ingenting till den korta perioden som den varade.

          Nu skall det sägas att de två som du tog över, var rätt undanskuffade i mitt kar, dom hade hela den övriga truppen efter sig - och jag fick plocka bort en tredje som blev riktigt jagad. Men, de käkade här hos mig och det kan tänkas att de inte riktigt har acklimatiserat sig hos dig, Freddan.
          Det skall också sägas att när de hamnar i ett sånt här trist stadie, så är det svårt att få dom att vända och bli bra...
          Men, du skall såklart göra som du själv känner - tycker du att de ser för taskiga ut så kanske det är bäst att plocka bort dom.
          Freddan, du har ju planerat Discus i det här karet - skall du köra på den lite lägre tempen även när du skaffar nya discusar?

          Hur som helst - det är jädra trist att det inte funkade!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ynglen kvar idag också - duktiga päron, får man väl säga!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Lilla Damen
              • February 2008
              • 2649

              Åh... vilken skön färg de har på fenorna.
              Hur "färgäkta" är diskusar egentligen? Kommer dessa små att bli vita allihop, eller kan de ha någon annan färg i generna som går igenom?
              (Äsch, kan inte förklara vad jag menar riktigt, men som exempel; en vit och en svart katt får ungar... vilket ger 3/4 vita ungar, pga dominant anlag. Finns något liknande i diskusvärlden?)

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Lilla Damen
                Åh... vilken skön färg de har på fenorna.
                Hur "färgäkta" är diskusar egentligen? Kommer dessa små att bli vita allihop, eller kan de ha någon annan färg i generna som går igenom?
                (Äsch, kan inte förklara vad jag menar riktigt, men som exempel; en vit och en svart katt får ungar... vilket ger 3/4 vita ungar, pga dominant anlag. Finns något liknande i diskusvärlden?)
                Detta kan jag inte svara på... någon annan?
                Här är en liten snutt;

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  Alltid lika kul att se fiskar med sin avkomma, vackra discusar
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Detta kan jag inte svara på... någon annan?
                    Jodå, en del färgvarianter kan ge yngel med flera olika teckningar/färger. Nu vet jag inte hur det är med WB men vi får väl se.

                    //Roger
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      Jodå, en del färgvarianter kan ge yngel med flera olika teckningar/färger. Nu vet jag inte hur det är med WB men vi får väl se.
                      //Roger
                      Bra där Roger!
                      Vi får som sagt se om det blir några vuxna yngel av de här två vita - då de går i ett kar med annan fisk.
                      Skulle man nu vara intresserad av att dra upp yngel - till sig själv och andra - så tror jag det vita paret är toppenkandidater till ett starkt och långvarigt par. Dessa två har precis börjat att leka, det är tredje lekens yngel vi ser på de senaste bilderna och filmerna. De käkar ingen rom, hanen befruktar i stort sett hela kakan (såg ett vitt korn i kakan, nu senast) och båda två har en mycket fin yngelvård. Man skulle alltså kunna sätta det här paret i en lek-kub och kolla läget - men jag vill vänta lite med det, så att de får köra in sig lite till.

                      Det stora blå Stendkerparet som jag köpte i tyskland leker också med jämna mellanrum. Däremot tror jag att dessa två är ganska gamla och de har nog gjort sitt vad det gäller att dra upp stora kullar. Hanen befruktar rommen ganska dåligt - mer än hälften vitnar, och när ynglen kläcks och blir frisimmande så tappas intresset för dom så fort honan vill leka igen. Detta spelar ingen som helst roll för min del - jag tycker dessa två blå är så vackra att de får "bära sig åt" hur de vill. De skall trivas och ha det bra på ålderns höst, dom behöver inte producera något utan bara vara fina och nöjda - då är jag glad och nöjd också!

                      Jag hade ju sex stycken "White Butterfly" i 540 karet. Dessa parade snabbt ut sig till det par vi ser ovan. Det blev fyra kvar, varav en mycket fin hane som nu går själv i en 50 cm kub. Bland de övriga tre som hamnade längst ner på rangskalan fick en plockas bort - och sedan gav jag bort två stycken till Bubbel-Freddan, vi får se om Freddans två exemplar klarar sig.
                      Den ensamme hanen som går i 50-kuben skall på lördag få sällskap av en RT-hona som Ansjo har över från sin grupp. Om det blir bra läge mellan dessa två skall det bli oerhört intressant att se vad ynglen får för färg. Om det blir ett lekpar - och ett bra sådant - av dessa två så finns ju förutsättningar att en del yngel kan överleva då de kommer att gå helt för sig själva i kuben.

                      Så, där har vi situationen på discusfronten... nu skall det bli spännande att se vad som händer med I. adoketorna - det är två par som går i 540-baljan nu, och ett par (mitt gamla) är verkligen på gång - de gräver under rötter och är båda två kolsvarta och mycket fina i nuläget.
                      Jag kommer att försöka filma och fota så mycket som möjligt av vad som händer i karen - så får ni ta det hur ni vill - kul eller tjôtigt!

                      Nu till helgen skall det i nya räkor i Dennerle 60-literskuben och jag skall ta lite sköna foton på den baljan också.

                      Btw - jag såg räklingar hos Kardinalräkorna igår - ytterst pyttesmå exakta kopior av de stora, så jädra fina!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 March 2011, 09:55.

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Bra där Roger!
                        Vi får som sagt se om det blir några vuxna yngel av de här två vita - då de går i ett kar med annan fisk.
                        Skulle man nu vara intresserad av att dra upp yngel - till sig själv och andra - så tror jag det vita paret är toppenkandidater till ett starkt och långvarigt par. Dessa två har precis börjat att leka, det är tredje lekens yngel vi ser på de senaste bilderna och filmerna. De käkar ingen rom, hanen befruktar i stort sett hela kakan (såg ett vitt korn i kakan, nu senast) och båda två har en mycket fin yngelvård. Man skulle alltså kunna sätta det här paret i en lek-kub och kolla läget - men jag vill vänta lite med det, så att de får köra in sig lite till.

                        Det stora blå Stendkerparet som jag köpte i tyskland leker också med jämna mellanrum. Däremot tror jag att dessa två är ganska gamla och de har nog gjort sitt vad det gäller att dra upp stora kullar. Hanen befruktar rommen ganska dåligt - mer än hälften vitnar, och när ynglen kläcks och blir frisimmande så tappas intresset för dom så fort honan vill leka igen. Detta spelar ingen som helst roll för min del - jag tycker dessa två blå är så vackra att de får "bära sig åt" hur de vill. De skall trivas och ha det bra på ålderns höst, dom behöver inte producera något utan bara vara fina och nöjda - då är jag glad och nöjd också!

                        Jag hade ju sex stycken "White Butterfly" i 540 karet. Dessa parade snabbt ut sig till det par vi ser ovan. Det blev fyra kvar, varav en mycket fin hane som nu går själv i en 50 cm kub. Bland de övriga tre som hamnade längst ner på rangskalan fick en plockas bort - och sedan gav jag bort två stycken till Bubbel-Freddan, vi får se om Freddans två exemplar klarar sig.
                        Den ensamme hanen som går i 50-kuben skall på lördag få sällskap av en RT-hona som Ansjo har över från sin grupp. Om det blir bra läge mellan dessa två skall det bli oerhört intressant att se vad ynglen får för färg. Om det blir ett lekpar - och ett bra sådant - av dessa två så finns ju förutsättningar att en del yngel kan överleva då de kommer att gå helt för sig själva i kuben.

                        Så, där har vi situationen på discusfronten... nu skall det bli spännande att se vad som händer med I. adoketorna - det är två par som går i 540-baljan nu, och ett par (mitt gamla) är verkligen på gång - de gräver under rötter och är båda två kolsvarta och mycket fina i nuläget.
                        Jag kommer att försöka filma och fota så mycket som möjligt av vad som händer i karen - så får ni ta det hur ni vill - kul eller tjôtigt!

                        Nu till helgen skall det i nya räkor i Dennerle 60-literskuben och jag skall ta lite sköna foton på den baljan också.

                        Btw - jag såg räklingar hos Kardinalräkorna igår - ytterst pyttesmå exakta kopior av de stora, så jädra fina!


                        Jihaaa, Back in black :P Nej men efter en tids frånvaro, p.g.a en massor tråkigheter och skit att fixa med i verkliga livet samt tokpank utan minsta tillstymmelse till att kunna fixa i karet (rent ekonomiskt) så blir det tråkigt. Vad som är än bättre är att jag nu är lite på uppsving och hur härligt är det inte att vad som än händer så tuffar Zoopet på med alla ljuvliga trådar, denna stugtråd är ju en av favoriterna, och givetvis fanns massor skoj både text, bilder och filmer att återhämta sig med.

                        Bra jobbat, mkt fint har skett och kommer ske, är speciellt nyfiken på Wb & RT samt de övriga discusarna och även ditt kar med skogen av grenar som du pysslar med, ser ut att bli mkt nice.

                        Välkommen tillbaka till mig... Tackar

                        Ha det bra
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Jihaaa, Back in black :P Nej men efter en tids frånvaro, p.g.a en massor tråkigheter och skit att fixa med i verkliga livet samt tokpank utan minsta tillstymmelse till att kunna fixa i karet (rent ekonomiskt) så blir det tråkigt. Vad som är än bättre är att jag nu är lite på uppsving och hur härligt är det inte att vad som än händer så tuffar Zoopet på med alla ljuvliga trådar, denna stugtråd är ju en av favoriterna, och givetvis fanns massor skoj både text, bilder och filmer att återhämta sig med.

                          Bra jobbat, mkt fint har skett och kommer ske, är speciellt nyfiken på Wb & RT samt de övriga discusarna och även ditt kar med skogen av grenar som du pysslar med, ser ut att bli mkt nice.
                          Välkommen tillbaka till mig... Tackar
                          Ha det bra
                          Tack själv! Ja, det är alltid tjôtigt när det segar lite på ekonomifronten, oavsett vad bekymren bottnar i. Hoppas att dina problem har löst sig fint nu!
                          Och, jodå, jag skall plåta, fixa och dona - så du får en hel del att spana på och läsa om!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Jag läser nästan varje inlägg som skrivs men inte alltid vad jag ska skriva. Någonstans blir man tröt på att skriva korta saker som "grattis" eller "fint".
                            Inte heller hakar jag på när ni Diskuserar men dina fiskar är ju som kaniner!
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Jag läser nästan varje inlägg som skrivs men inte alltid vad jag ska skriva. Någonstans blir man tröt på att skriva korta saker som "grattis" eller "fint".
                              Inte heller hakar jag på när ni Diskuserar men dina fiskar är ju som kaniner!
                              Jag vet precis vad du menar! Jag läser en hel del trådar och förhåller mig på ungefär samma sätt - det blir lite tråkigt att skriva; grattis - o.s.v. hela tiden, och ofta vet man inte vad mer man skall tillägga - om det inte handlar om frågeställningar som man kan svara något vettigt och betydelsefullt på.
                              Det är ju inte så att jag fotar och filmar för att bräcka andra - utan mer som en dokumentation, mest för egen del och dels för att jag tror att andra kan tycka det är kul och intressant att se bilder på fiskar som gör lite kul grejer. Förhoppningsvis kanske någon annan har någon liknande fisk, eller inriktning i sitt kar, och kan bli inspirerad eller vilja diskutera ämnet.

                              Jo, det kan nästan tyckas som att mina fiskar är som kaniner - men jag väntar ut dom under lång tid, och låter ett fungerande kar där invånarna har kommit igång, alltid vara i stort sett ifred. När det fungerar så låter jag karet gå av sig självt och gör så få ingrepp i miljön som möjligt.
                              Men, även för min del händer det grejer ibland som gör att man får ta bort fiskar, ändra inredningen, börja om och fundera i andra banor, och det är ju de här förändringarna som är utmanande och i många fall roliga, spännande och intressanta!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Tack själv! Ja, det är alltid tjôtigt när det segar lite på ekonomifronten, oavsett vad bekymren bottnar i. Hoppas att dina problem har löst sig fint nu!
                                Och, jodå, jag skall plåta, fixa och dona - så du får en hel del att spana på och läsa om!
                                Ja du Mats löser sig gör nog inte problemen på iaf 1 år framöver, men! Jag har iaf utöver min timanställning på Hi-Fi Klubben nu även en säsongsanställning på Plantagen, så det går sakta åt rätt håll... i alla fall under somaren och det är bra

                                Det är ju inte så att jag fotar och filmar för att bräcka andra - utan mer som en dokumentation, mest för egen del och dels för att jag tror att andra kan tycka det är kul och intressant att se bilder på fiskar som gör lite kul grejer. Förhoppningsvis kanske någon annan har någon liknande fisk, eller inriktning i sitt kar, och kan bli inspirerad eller vilja diskutera ämnet.
                                Det är en sån satans bra dokumentation och bra inspiration så jag tycker du kör på helt rätt tänkt här

                                MVH

                                Nicke
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...