Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag skulle nog försöka bunta ihop dom med distans - alltså att binda pinnarna med en styv plastklädd ståltråd, eller liknande, på följande sätt; slå en ögla runt en pinne, sedan låta ståltråden gå några cm för stt slå en ögla till nästa pinne - så att det sitter ihop men på avstånd från varandra. Det är just detta jag skall ge mig på i det karet som jag nämnde i din tråd. Jag skall plåta den grejen så kommer du att se hur jag menar!
    Så bra, bilder är alltid bra
    det är ganska tjocka grenar och fick ett tips att bunta ihop dem med buntband, skall se hur du tänkt att göra så jag får lite inspiration.

    ( jag har bild på grenarna i min Projekt Tvättstugetråd och jag skall bryta de två lång grenarna så det blir sammanlagt 5 st grenar som skall buntas ihop. )
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Fischy
      • February 2011
      • 137

      Härligt projekt.ska bli kul att följa
      hoppas du får med några oscarciklider.
      har själv några hemma som riktigt roliga,
      Men bits!!! :o

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Fischy
        Härligt projekt.ska bli kul att följa
        hoppas du får med några oscarciklider.
        har själv några hemma som riktigt roliga,
        Men bits!!! :o
        Påfågelciklider är jättefina, men inte några som jag planerar i nuläget!

        Kolla in Hellssons tråd här;

        Massor av fina bilder och filmer på påfåglar!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Vissa discusar är verkligen duktiga. Man märker att det är bra krut i dom liksom. Förstagångslekare och redan så jädra fint vårdande. Nu kommer de här ynglen med största säkerhet att försvinna snabbt då det är en massa annan fisk i karet som blir intressearde av att käka upp dom - men kanske är ynglen frisimmande imorgon och då skall jag försöka få några bilder och en filmsnutt innan de försvinner.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            Fina bilder på småttingarna (får nog skaffa en vettig kamer, så jag ser hur de ser ut). Håller tummarna för att det blir nya bilder imorgon ...

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jonas! Jag har skrivit ett litet svar i din tråd; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144881
              såg det..tackar

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Vissa discusar är verkligen duktiga. Man märker att det är bra krut i dom liksom. Förstagångslekare och redan så jädra fint vårdande. Nu kommer de här ynglen med största säkerhet att försvinna snabbt då det är en massa annan fisk i karet som blir intressearde av att käka upp dom - men kanske är ynglen frisimmande imorgon och då skall jag försöka få några bilder och en filmsnutt innan de försvinner.
                Skulle vara kul att se bilder på hela karet Mats, så otroligt fina diskusar. Behöver lite inspiration. Har just nu hälften av diskusarna (nya) sjuka.
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av gullefjun


                  Skulle vara kul att se bilder på hela karet Mats, så otroligt fina diskusar. Behöver lite inspiration. Har just nu hälften av diskusarna (nya) sjuka.
                  Jag skall ta lite nya bilder i eftermiddag - (hoppas att det finns några discusyngel kvar bara...).
                  På vilket sätt är dina discusar sjuka, vilka symptom?

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jag skall ta lite nya bilder i eftermiddag - (hoppas att det finns några discusyngel kvar bara...).
                    På vilket sätt är dina discusar sjuka, vilka symptom?
                    Jag började ju om i början av januari igen med diskus. Det är dåligt utbud på diskus här i Sundsvall, så då måste jag köpa via "fiskaffären" som beställer hem åt mig. Det gick jättebra förra gången, trots att jag köpte dom så små. En stannade tyvärr i växten, men dom andra fem växte och blev jättevackra. Jag sålde dom...hur dum får man vara egenligen, men jag höll på att jäklas med cyano länge länge och fick inte bukt med den skiten.
                    Jag gjorde om karet till malawisar, men saknade lugnet.

                    Så nu är jag tillbaka med mina favoritfiskar igen. Beställde sex den här gången också, det var grumligt i påsarna men dom såg ok. ut tyckte jag.
                    Dom fick gå i stora karet direkt eftersom jag då inte hade något konvalesenskar ledigt (gick malawiyngel där). Såg direkt att tre st. inte alls var ok, fenorna var angripen av vad det nu var, så jag reklamerade dom. Tre nya beställdes, som fick gå i eget kar ett tag. Som det kan vara med nya diskusar så åt dom här tre dåligt eller inget alls. Jag tyckte inte det var så konstigt så dom släpptes i stora karet efter konvalesensen.
                    Dom äter inte nu heller och är lite mörka samt skygga.
                    Dom andra tre upptäckte jag efter ett tag bajsade vitskit. Beställde medicin från Kaj och fick dessa tre friska. Efter den kuren började den ena av dom som bajsat vitt andas jättefort men äter bra (allt jag serverar). Efter råd med salt bad så är det där jag är för tillfället.
                    Idag tänker jag plocka upp dom tre mörka matvägrarna och sätta dom i eget kar så jag kan studera dom riktigt , dom är så magra också. Jag vet inte om det är rätt eller fel att göra så.
                    Inte lätt alls när man inte haft sjuka diskusar förrut.
                    Nu har jag skrivit lika långt utlägg som du brukar göra
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Jag började ju om i början av januari igen med diskus. Det är dåligt utbud på diskus här i Sundsvall, så då måste jag köpa via "fiskaffären" som beställer hem åt mig. Det gick jättebra förra gången, trots att jag köpte dom så små. En stannade tyvärr i växten, men dom andra fem växte och blev jättevackra. Jag sålde dom...hur dum får man vara egenligen, men jag höll på att jäklas med cyano länge länge och fick inte bukt med den skiten.
                      Jag gjorde om karet till malawisar, men saknade lugnet.

                      Så nu är jag tillbaka med mina favoritfiskar igen. Beställde sex den här gången också, det var grumligt i påsarna men dom såg ok. ut tyckte jag.
                      Dom fick gå i stora karet direkt eftersom jag då inte hade något konvalesenskar ledigt (gick malawiyngel där). Såg direkt att tre st. inte alls var ok, fenorna var angripen av vad det nu var, så jag reklamerade dom. Tre nya beställdes, som fick gå i eget kar ett tag. Som det kan vara med nya diskusar så åt dom här tre dåligt eller inget alls. Jag tyckte inte det var så konstigt så dom släpptes i stora karet efter konvalesensen.
                      Dom äter inte nu heller och är lite mörka samt skygga.
                      Dom andra tre upptäckte jag efter ett tag bajsade vitskit. Beställde medicin från Kaj och fick dessa tre friska. Efter den kuren började den ena av dom som bajsat vitt andas jättefort men äter bra (allt jag serverar). Efter råd med salt bad så är det där jag är för tillfället.
                      Idag tänker jag plocka upp dom tre mörka matvägrarna och sätta dom i eget kar så jag kan studera dom riktigt , dom är så magra också. Jag vet inte om det är rätt eller fel att göra så.
                      Inte lätt alls när man inte haft sjuka diskusar förrut.
                      Nu har jag skrivit lika långt utlägg som du brukar göra
                      Javisst - det är jättebra med mycket text, så att man fattar vad det handlar om!
                      Det är en tyvärr ganska vanlig sak att några stycken i en grupp blir sådana som de du har nu.
                      Så fort en eller flera blir dominanta och kanske vill bilda revir och par, så grupperar det ut sig några som hamnar i underläge - dessa blir stresade och hamnar i en underlägsen ställning i hierarkin i gruppen, och lägger allt mer energi på "att komma undan" än att äta och kaxa tillbaka.
                      Till slut bryter ofta vissa latenta parasiter som gäl- och tarmparasiter ut i sina sjukdomsförlopp - med flåsande och vitskitande som följd.
                      Nu fick du ju medicin av Kaj och det borde, som du skriver, ta hand om det värsta, och få iallafall flertalet att friskna till. Problemet är att hierarki inte kan medicineras bort - så det kan kvarstå problem med att en del blir fortsatt utsatta för de dominanta individerna.
                      I bästa fall bildas det två par (om det finns ett hyfsat jämnt antal honor och hanar) - om man t.ex. har sex stycken, och då är det detta man jobba utefter - och se sitt kar som "tvåpar- eller enparskar".
                      Skall man hålla discus mer sällskapsaktigt tror jag det krävs många fler i ett större kar och då brukar revir och leklusten bli lite "dimmigare" i kanterna och de uppträder en aning lugnare med omkringsimmande och inte så många skärmytslingar.

                      Sedan måste man ju spräcka illusionen om att discus är en "lugn, sävlig och tråkig" ciklid - ja, dom är dödstrista när de inte trivs eller riktigt hittar sin plats i karet - men är raka motsatsen mot vad man ofta tror och har för uppfattning om dessa juveler - när de får komma till sin rätt. Dom har humör så det räcker och ett våldsamt intressant beteende - sinsemellan och framför allt yngelvård.

                      Jag vet ärligt talat inte hur du skall gå tillväga med dina discusar, men jag tror att du gör rätt som separerar de sjuka och låter dom gå för sig själva en tid - medicineras och tillåts hämta sig så att det kan bli feta och kaxiga - kanske snart dags för ett lek-kar till ett par?

                      Själv skall jag plocka bort tre av de vita discusarna i 540-karet och låta lekparet vara själva där. En av de tre som skall plockas bort är en stor, fin hane som skall få gå med en av Ansjos RT-honor i en egen lek-kub. De andra två skall jag försöka placera någonstans där de kan få det bra! Så du ser - av de sex vita jag hade i 540-karet har det nu bildats ett lekpar, som får stanna, en hane skall få en ny hona, en av de sex har dött - och det återstår två som jag måste placera någon annanstans...
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 February 2011, 16:59.

                      Kommentar

                      • Lilla Damen
                        • February 2008
                        • 2649

                        Å mina små försvann i natt... så nu väntar jag på bilder på dina !

                        Dom är roliga, diskusar... idag hade alla 6 fått plats i 50 50 kub utan problem, igår var det 4 diskusar för mycket på 375 liter! Jag har bara ett par, men 2 hanar och två honor till... men de hyser inga varmare känslor för varandra, tyvärr!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Lilla Damen
                          Å mina små försvann i natt... så nu väntar jag på bilder på dina !

                          Dom är roliga, diskusar... idag hade alla 6 fått plats i 50 50 kub utan problem, igår var det 4 diskusar för mycket på 375 liter! Jag har bara ett par, men 2 hanar och två honor till... men de hyser inga varmare känslor för varandra, tyvärr!
                          Jo, det kommer lite bilder här. Idag har jag monterat ett bottenfilter och en slimline i ett 60-liters dennerle - det blir blå tigerräkor i det karet. Jag kör på Ansjos recept med en spalt bakom slimlinen som drar vatten via ett bottenfilter och en Eheim pumpskalle - mycket effektivt, knäpptyst och bra! Det blir en något annorlunda inredning i detta karet - som jag återkommer till!

                          Nej, inga frisimmande discusyngel idag heller - kan bli imorgon... nu är yngelklungan duktigt reducerad - men det är inte tetror och annan fisks fel, utan den andra hanen som stör paret något så in i helsike. När han närmar sig parets revir så simmar de så hetsigt att ynglen far omkring och de får samla upp dom, och såklart försvinner några varje gång... Hanen som bråkar fick åka över till en 50 cm-kub i dag, där han skall få gotta sig med en RT-hona.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 February 2011, 18:51.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jahapp...
                            Det verkar ju som att den bångstyrige hanen tycks ha acklimatiserat sig väl - efter typ 0,0 sekunders inkoppning i nya karet! Det blir nog finfint med en fet Varbergskärring till den här saftige grabben - gott gry i pojken! Äter som en gris och har bara lite lätt sot pga av den nya miljön
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jahapp...
                              Det verkar ju som att den bångstyrige hanen tycks ha acklimatiserat sig väl - efter typ 0,0 sekunders inkoppning i nya karet! Det blir nog finfint med en fet Varbergskärring till den här saftige grabben - gott gry i pojken! Äter som en gris och har bara lite lätt sot pga av den nya miljön
                              Han är ju pöjk för gud skull! Hur skulle de gå i världen om pöjkar skulle vara kräsna

                              Ska bli spännande att följa, är de i stugan eller i Varberg?
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Han är ju pöjk för gud skull! Hur skulle de gå i världen om pöjkar skulle vara kräsna
                                Hihihi, vissa stöter ju på allt med två ben, för fiskarna räcker det kanske att honorna har två fenor ...
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...