Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    Hur lång tid tar det innan "småttingarna" sätter sig på föräldrarna (den uppgiften googlar jag förtvivlat efter, men hittar inget svar... så jag frågar dig i stället)?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Lilla Damen
      Hur lång tid tar det innan "småttingarna" sätter sig på föräldrarna (den uppgiften googlar jag förtvivlat efter, men hittar inget svar... så jag frågar dig i stället)?
      Så fort dom blir frisimmande. Föräldrarna brukar liksom stå med huvudena nära ynglen och "hämta upp" dom. I början kan ynglen fladdra iväg lite, men brukar snabbt ta sig till föräldrarnas sidor.

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        Å när blir de det då?
        http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8906 undrar en som väntar otåligt!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Lilla Damen
          Å när blir de det då?
          http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8906 undrar en som väntar otåligt!
          Jaaaaa... vad brukar det ta nu...? Ungefär tre dagar, eller något sådant efter att dom kläckts. Hela processen från äggläggning till frisimmande yngel kan väl ligga på någon vecka.

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            En vecka? UUUUuuuj... jag kommer att få nervsammanbrott :-(

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Lilla Damen
              En vecka? UUUUuuuj... jag kommer att få nervsammanbrott :-(
              Haha! Ja, typ någon vecka, 5-6 dagar sådär.
              Mina nervkollapser brukar sätta in när övriga innevånare i karet plötsligt blir väldigt intresserade av att uppehålla sig störande nära föräldrarna och ynglen.
              Därför är det skönt att ha vissa lekpar i egna lek-kar!

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Grymt fina kar mats och diskusarna är också grymt häfiga med sina yngel där. Hur många diskusar har du och hur stort kar har dom i nu?

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Var förresten och köpte lite ny fisk igår, Det blev 1+2 ap. Maciliensis, och 1+2 ap. Agazsisi "Red Gold". Tittade även på en grupp diskusar så jag var grymt nära att köpa, men lyckades hålla mig. Men snart så kommer det komma en grupp diskusar även hem till mig.

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Freddan! Då tror jag att jag vet var du köpt maciliensisarna - jag var nära att plocka en hane + några honor, när jag såg dom, antagligen de du köpte. Nu är dom hos dig i stället - bra! Du måste plåta dom, och visa här!

                    Just nu har jag ett stort fett blått discuspar i en 70x70x70 cm-kub - dessa köpte jag av Jörg Stendker nere i tyskland i höstas. Sedan är det ett par av "white butterfly" som går i ett 540. Dessa tog jag över från Ansjo, de var sex från början, en har dött. En av de som är överblivna, en stöddig hane, skall få gå med en RT-hona som Ansjo har hemma just nu - så får vi se vad det blir av det, hon kommer hit om någon vecka och de skall få gå i en 50x50x50-kub. De två som blir kvar, förutom paret och hanen, vet jag inte riktigt vad jag skall göra av - de är lite spaka då de stått lägst i rang i karet...

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ansjos diskusar är riktigt fina, såg dem igår

                      Vad tror du att det blir för färger ocm man blandar hans RT och din vita?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ansjos diskusar är riktigt fina, såg dem igår

                        Vad tror du att det blir för färger ocm man blandar hans RT och din vita?
                        Jaa, jag vet inte... kanske en del blir vita och en del blir RT? Det vore ju fränt om det blev någon sorts blandning - ljusa RT liksom.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ja, det hade varit snyggt med ljusa RT

                          Hoppas att du får dem till lek och att de klara några yngel så att vi får veta
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ja, det hade varit snyggt med ljusa RT

                            Hoppas att du får dem till lek och att de klara några yngel så att vi får veta
                            Joru - jag skall nog uppdatera löpande!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Hur skulle du göra om du skulle samla ihop lite grenar och få dem att se ut som "rötter" eller grenar som kommer ner i karet?
                              Du har ju en gren i bågfenskaret men jag har ingen hel gren utan skall bunta ihop mina, vill ha att det ser ut som din gren?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Hur skulle du göra om du skulle samla ihop lite grenar och få dem att se ut som "rötter" eller grenar som kommer ner i karet?
                                Du har ju en gren i bågfenskaret men jag har ingen hel gren utan skall bunta ihop mina, vill ha att det ser ut som din gren?
                                Jag skulle nog försöka bunta ihop dom med distans - alltså att binda pinnarna med en styv plastklädd ståltråd, eller liknande, på följande sätt; slå en ögla runt en pinne, sedan låta ståltråden gå några cm för stt slå en ögla till nästa pinne - så att det sitter ihop men på avstånd från varandra. Det är just detta jag skall ge mig på i det karet som jag nämnde i din tråd. Jag skall plåta den grejen så kommer du att se hur jag menar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...