Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jo, men filmen (repris) är från förra leken - när de drar upp en ny svärm så skall jag ta väck konen och se om honan - som är för jädra leksugen hela tiden - kan hålla sig mer än någon vecka.
    På tal om leksugen, hur är det nu, har hon något fuffens på G?
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      På tal om leksugen, hur är det nu, har hon något fuffens på G?
      Jo, de lekte i helgen och det har kläckts en liten hög med yngel - men det var inte många denna gången. När det är så få yngel så tappar de intresset ganska fort och de koncenterar sig snabbt på en ny lek. Inom någon vecka är de igång igen.
      Jag har nämnt det tidigare; men jag tror att det här paret så att säga "har gjort sitt" - deras glansdagar är nog förbi och de producerar förvisso lekar men det blir blandat resultat. Detta är såklart en liten besvikelse med tanke på att jag gärna sett detta par med massiva yngelsvärmar - men bara det att de är så vackra och ändå tycks trivas fint räcker för min del, de får så gärna gå där och dona med sitt. Yngelresultat bryr jag mindre om - men vi får se vad de hittar på härnäst!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jo, de lekte i helgen och det har kläckts en liten hög med yngel - men det var inte många denna gången. När det är så få yngel så tappar de intresset ganska fort och de koncenterar sig snabbt på en ny lek. Inom någon vecka är de igång igen.
        Jag har nämnt det tidigare; men jag tror att det här paret så att säga "har gjort sitt" - deras glansdagar är nog förbi och de producerar förvisso lekar men det blir blandat resultat. Detta är såklart en liten besvikelse med tanke på att jag gärna sett detta par med massiva yngelsvärmar - men bara det att de är så vackra och ändå tycks trivas fint räcker för min del, de får så gärna gå där och dona med sitt. Yngelresultat bryr jag mindre om - men vi får se vad de hittar på härnäst!


        Just det har du nämnt ja, men om de ändå går att med lite hjälp genom removal av lekkon kanske få de att dra upp en liten svärm vore det väll skoj, deär ju så fina, och då har du lite backup (förutsatt att avkomman blir fin) när e ev. går ur tide, om inte annat fins det nog de som är intresserade, och ett gäng blå med de vita vore ju nice...
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Just det har du nämnt ja, men om de ändå går att med lite hjälp genom removal av lekkon kanske få de att dra upp en liten svärm vore det väll skoj, deär ju så fina, och då har du lite backup (förutsatt att avkomman blir fin) när e ev. går ur tide, om inte annat fins det nog de som är intresserade, och ett gäng blå med de vita vore ju nice...
          Jodå, jag skall allt labba med dom lite - ta bort konen och kolla vad som händer - visst, det vore kul att dra upp ett litet gäng!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jodå, jag skall allt labba med dom lite - ta bort konen och kolla vad som händer - visst, det vore kul att dra upp ett litet gäng!

            Haha det är the spirit det jag visste (hoppades) att du inte skulle ge dig, och på tal om att inte ge sig så ska jag försöka få upp palettsnuttarna på youtube nu fast via en annan dator, hemma hos mamma och pappa kanske det hjälper, who knows?

            Nicke

            EDIT: Och under tiden ska malawi karet här få sig en rengöring, massor alger, underdimensionerat filter och för stora fiskar = katastrof usch, har iaf fått de att gå med på att köpa ett 2217 ytterfilter från Eheim ... Någon gång snart...
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Får du upp en kull så har du ju förhoppningsvis ett nytt par att odla på, så är det igång.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Om jag vore du Mats, skulle jag fästa en tunn lina eller snöre av något slag i konen för att lättare få upp den efter en lek. Det är ett hål i toppen på konan som man kanske kan använda om jag inte minns fel, och på det viset stör du dem minimalt...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Om jag vore du Mats, skulle jag fästa en tunn lina eller snöre av något slag i konen för att lättare få upp den efter en lek. Det är ett hål i toppen på konan som man kanske kan använda om jag inte minns fel, och på det viset stör du dem minimalt...
                  Ingen dum idé!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Genialt Anders, enkelt trick men genialt.

                    Börjar bli ordning i malawikaret här nu...
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Jo, de lekte i helgen och det har kläckts en liten hög med yngel - men det var inte många denna gången. När det är så få yngel så tappar de intresset ganska fort och de koncenterar sig snabbt på en ny lek. Inom någon vecka är de igång igen.
                      Jag har nämnt det tidigare; men jag tror att det här paret så att säga "har gjort sitt" - deras glansdagar är nog förbi och de producerar förvisso lekar men det blir blandat resultat. Detta är såklart en liten besvikelse med tanke på att jag gärna sett detta par med massiva yngelsvärmar - men bara det att de är så vackra och ändå tycks trivas fint räcker för min del, de får så gärna gå där och dona med sitt. Yngelresultat bryr jag mindre om - men vi får se vad de hittar på härnäst!
                      Det skall bli I intressant att se vad de gör med en liten mellan kull. Har du tagit bort konen nu eller?
                      Funkar det med en liten kull kommer det nog att ge dem lite tid att ”ladda om” och den nästa blir nog större. Kanske de också skulle må gott av en liten separering? Så här på ålderns höst kanske den stackars hanen inte kan gå på som en hormon stinn tonåring!
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Om jag vore du Mats, skulle jag fästa en tunn lina eller snöre av något slag i konen för att lättare få upp den efter en lek. Det är ett hål i toppen på konan som man kanske kan använda om jag inte minns fel, och på det viset stör du dem minimalt...
                      Vilken smart ide!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Det skall bli I intressant att se vad de gör med en liten mellan kull. Har du tagit bort konen nu eller?
                        Funkar det med en liten kull kommer det nog att ge dem lite tid att ”ladda om” och den nästa blir nog större. Kanske de också skulle må gott av en liten separering? Så här på ålderns höst kanske den stackars hanen inte kan gå på som en hormon stinn tonåring!

                        Vilken smart ide!
                        Ja, leken mellan den vi kan se på filmen och den som pågår nu resulterade i kanske 10-15 yngel som de iofs höll reda på men hade svårt för att samla ihop - de tappade intresset helt enkelt. Sedan gick de någon vecka och så lekte de igen. Denna gången verkar det bli ännu färre yngel... så jag tror de tappar intresset ytterligare en gång.
                        Det verkar som att hanen inte riktigt befruktar alla ägg, han går inte metodiskt efter och följer i hennes spår utan "mjölkar" lite fläckvis sådär.
                        Blir det en svärm vid senare tillfälle skall jag ta bort konen och kolla om det har inverkan. Jag ser direkt när honan är leksugen, och nästa steg kan ju vara att helt enkelt plocka bort henne och låta hanen som är extremt yngelvårdande gå själv med ynglen en tid. Men, som sagt, vi får se när nästa tillfälle gives!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, leken mellan den vi kan se på filmen och den som pågår nu resulterade i kanske 10-15 yngel som de iofs höll reda på men hade svårt för att samla ihop - de tappade intresset helt enkelt. Sedan gick de någon vecka och så lekte de igen. Denna gången verkar det bli ännu färre yngel... så jag tror de tappar intresset ytterligare en gång.
                          Det verkar som att hanen inte riktigt befruktar alla ägg, han går inte metodiskt efter och följer i hennes spår utan "mjölkar" lite fläckvis sådär.
                          Blir det en svärm vid senare tillfälle skall jag ta bort konen och kolla om det har inverkan. Jag ser direkt när honan är leksugen, och nästa steg kan ju vara att helt enkelt plocka bort henne och låta hanen som är extremt yngelvårdande gå själv med ynglen en tid. Men, som sagt, vi får se när nästa tillfälle gives!
                          Jag skulle testa att separera dem ett tag (ca 3 veckor) innan leken och sedan testa kontricket.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Jag skulle testa att separera dem ett tag (ca 3 veckor) innan leken och sedan testa kontricket.
                            Ja, det skulle kanske vara en bra idé!

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Jag skulle tro att dina fiskar tidigare hölls så at man plockade bort hona och eventuellt kon ganska snart efter fri simmande yngel. Hanen får då tid på sig att ladda om och det blir ett mer naturligt lekbeteende när du släpper ihop dom. Jag kör ungefär den metoden på andra ciklider, fast tvärsom då honorna är yngelvårdande.
                              Det du ser i din kub förekommer nog i naturen också. Hanen stannar med ynglen och honan ger sig i väg för att äta upp sig. Då sätter hon i sig vad som bjuds och i ditt fall blir det sina egna ungar då de är protein som rör sig.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Jag skulle tro att dina fiskar tidigare hölls så at man plockade bort hona och eventuellt kon ganska snart efter fri simmande yngel. Hanen får då tid på sig att ladda om och det blir ett mer naturligt lekbeteende när du släpper ihop dom. Jag kör ungefär den metoden på andra ciklider, fast tvärsom då honorna är yngelvårdande.
                                Det du ser i din kub förekommer nog i naturen också. Hanen stannar med ynglen och honan ger sig i väg för att äta upp sig. Då sätter hon i sig vad som bjuds och i ditt fall blir det sina egna ungar då de är protein som rör sig.
                                Ja, du har nog ett flertal poänger i detta: Jag vill bara göra klart att honan är lika noga med ynglen och vårdar dom ömt, men bara fram tills hon lägger en ny kaka - och det är den triggen jag skulle vilja kolla om hon kanske låter bli om konen, i första läget, tas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...