Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Är inte 100 % säker, men tycker att det ser ut att vara ca: 1/3 kvar av ynglen jämfört med ett par timmar tidigare idag, kanske har de börjat käka på de? :O Fast det vaktar återstående flitigt...

    Såg däremot ett yngel på vift, kanske har de kommit ifrån varann lite? Tiden får utvisa detta, överlever bara de ca: 5-10 som är kvar så är jag mer än nöjd, har ju trots allt "endast" 3 småttingar från första kullen från början av sommaren och den kullen var nästn lika stor som denna vid starten, d.v.s ca: 20-30 yngel..
    Nature's way?!
    Nicke
    Visst, låt naturen ha sin gång!
    Du borde starta en tråd med de här paletterna - det är jättemånga fina bilder och film, och så kan fler som är palettintresserade kolla in grejerna. Det gör absolut inget att du lägger bilder här, men fler borde kolla in ditt par och ynglen - och så kan en diskussion om paletternas beteende och yngelvård komma igång, samt det där med "störfisk" och aggressivitet!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Visst, låt naturen ha sin gång!
      Du borde starta en tråd med de här paletterna - det är jättemånga fina bilder och film, och så kan fler som är palettintresserade kolla in grejerna. Det gör absolut inget att du lägger bilder här, men fler borde kolla in ditt par och ynglen - och så kan en diskussion om paletternas beteende och yngelvård komma igång, samt det där med "störfisk" och aggressivitet!

      Haha, jaa jag ockupperar din tråd helt, vet att du gillar att gagga, men jag trodde inte jag skulle slänga in så mkt, får väll starta en paletttråd och flytta/kopiera detta till den...

      Synd bara att tuben är så förbannat seg.... fastnar hela tiden i "Slutför överföringar..." delen när det står 100%... surt...


      Men hur som haver, en tråd får skapas, vad ska den heta mån tro?


      By the way så är det ca: 10 räknade jag precis till.

      Nicke


      EDIT: Tror de så kallade störfiskarna har hjälpt till att hålla framförallt paletthonan i schack, de är mkt kantstötta så att säga men som sagt de kan vara nyckeln till en ev. succé....
      Senast redigerad av ApeviaX; 25 January 2011, 19:58.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ApeviaX
        Haha, jaa jag ockupperar din tråd helt, vet att du gillar att gagga, men jag trodde inte jag skulle slänga in så mkt, får väll starta en paletttråd och flytta/kopiera detta till den...
        Synd bara att tuben är så förbannat seg.... fastnar hela tiden i "Slutför överföringar..." delen när det står 100%... surt...
        Men hur som haver, en tråd får skapas, vad ska den heta mån tro?
        By the way så är det ca: 10 räknade jag precis till.
        Nicke
        EDIT: Tror de så kallade störfiskarna har hjälpt till att hålla framförallt paletthonan i schack, de är mkt kantstötta så att säga men som sagt de kan vara nyckeln till en ev. succé....

        Ah, det är ingen fara med lite annat gagg i tråden! Men, paletter är så intressanta så det vore bra om ämnet fick en egen kontinuerlig tråd där vi kunde diskutera just paletter och deras behov!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ah, det är ingen fara med lite annat gagg i tråden! Men, paletter är så intressanta så det vore bra om ämnet fick en egen kontinuerlig tråd där vi kunde diskutera just paletter och deras behov!
          Sagt och gjort, nu är paletttråden skapad, den heter: Sidoprojekt, palett"uppfödning" flytt från 160 L till 54 L


          Vad tror du om det? Skriv gärna om egna erfarenheter och släng upp bilder och filmer, kanske på andra palettvarianter ex. taeniatus & subocellatus om du har haft sådana mfl.


          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Sagt och gjort, nu är paletttråden skapad, den heter: Sidoprojekt, palett"uppfödning" flytt från 160 L till 54 L
            Vad tror du om det? Skriv gärna om egna erfarenheter och släng upp bilder och filmer, kanske på andra palettvarianter ex. taeniatus & subocellatus om du har haft sådana mfl.
            Nicke
            Subocellatus, bland andra, har jag haft! Jag kommer inte att kunna hålla mig från att lägga upp filmer och bilder på dom i din tråd... bara så att du vet!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Subocellatus, bland andra, har jag haft! Jag kommer inte att kunna hålla mig från att lägga upp filmer och bilder på dom i din tråd... bara så att du vet!
              Underbart! Precis det jag önskar
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Tjenare Mats. Vet inte om du kommer ihåg mig men, det var mig du köpte Troffar av för länge sen. Jag har inte läst igenom tråden, så jag undrar vad du har för firrar i burkarna nu? Jag själv har ju varit frånvarande från zoopet ett bra tag, men jag håller fortfarande på med fiskar men nu är det malawi som gäller stället för tanganyika+ att jag har lite apistogramma och chokladgurami i ett annat kar.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  Tjenare Mats. Vet inte om du kommer ihåg mig men, det var mig du köpte Troffar av för länge sen. Jag har inte läst igenom tråden, så jag undrar vad du har för firrar i burkarna nu? Jag själv har ju varit frånvarande från zoopet ett bra tag, men jag håller fortfarande på med fiskar men nu är det malawi som gäller stället för tanganyika+ att jag har lite apistogramma och chokladgurami i ett annat kar.

                  MVH/Freddan

                  Klart jag kommer ihåg dig, Freddan! Jag tänker allt som oftast på dig och undrar om du skall kika in här någon gång! Det var ett bra tag sedan! Kul att höra att du fortfarande sysslar med fiskar!
                  Jahaja, Malawi... ja, du får la starta en tråd och lägga upp lite sköna bilder på dina kar - alltid lika kul att kolla!

                  Freddan, det bästa är nog ändå att skumma i tråden lite - men för tillfället är det lite discus, Ivanacara adoketa och räkor som drar omkring i burkarna - Tanganyika blir det också framöver!

                  Kommentar

                  • 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

                    Att jag varit borta så mycket från zoopet beror på att min data krånglat varje dag nästan, och nu e den på lagning igen. Men förmodligen blir det så att jag skaffar en ny data inom 1 månad och då kommer det att bli full aktivitet här på zoopet från min sida igen. Fått någon lek på diskusarna eller?

                    MVH/Freddan

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av 127bubbel
                      Att jag varit borta så mycket från zoopet beror på att min data krånglat varje dag nästan, och nu e den på lagning igen. Men förmodligen blir det så att jag skaffar en ny data inom 1 månad och då kommer det att bli full aktivitet här på zoopet från min sida igen. Fått någon lek på diskusarna eller?

                      MVH/Freddan

                      Det låter härligt, Freddan! Fram med en bra dator nu - och sedan en massa bilder!

                      Lite discus;

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Jädra vad granna dom är alltså. Man blir sugen på diskus nu!

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          Vad gulligt!
                          Man ser en till fördel med diskusarnas kroppsform i klippet, utmärkt yngelkamouflage/-försvar.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            Härligt med yngel, riktigt fina de där . Jag har lite ägg kvar, hannen vaktar faktiskt. Scalarerna klara hålla sina en natt de försvann igår natt.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Narien
                              • August 2010
                              • 181

                              Söta yngel, men skulle du inte ta bort konen så att honan inte mördade ynglena när hon blev... sugen

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Narien
                                Söta yngel, men skulle du inte ta bort konen så att honan inte mördade ynglena när hon blev... sugen

                                Jo, men filmen (repris) är från förra leken - när de drar upp en ny svärm så skall jag ta väck konen och se om honan - som är för jädra leksugen hela tiden - kan hålla sig mer än någon vecka.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...