Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Faunus ater funkar faktiskt lika bra som elefantsnäckorna i ett Sulawesikar, nackdelen med dem är att de tydligen ska ha bräckt vatten för att föröka sig. Annars funkar de bra, men personligen föredrar jag Elefantsnäckorna...
    Jag skall skaffa några Elefantsnäckor också, de ser ju så jädra sköna ut!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ja, elefanterna är fina, jag har 4 st.

      Jag har denna sorten.
      Bifogade filer
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Ja, elefanterna är fina, jag har 4 st.

        Jag har denna sorten.
        Jösses vad fina dom är! Jag har bara kollat in Anders gula elefanter, men dessa var ju fantastiskt fina också ! Jaha, det är bara att leta reda på några stycken! Fin bild, Pia!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Lägg till i önskelistan kanske?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Lägg till i önskelistan kanske?
            Att jag har en sådan förmåga att glömma Varbergs Kungliga Håv-leverans...
            Japp, elefanter inlagda på önskelistan!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Man kan ju tänka sig någon av de andra Xenotilapiorna också - dessa kan man hitta ganska fina exemplar av om man letar lite. Ett par exempel nedan;





              Jag vet inte om dessa är speciellt "känsliga", förutsättningen är att man inreder så att några hanar kan ha lite utrymme på finkornig sandbotten att regera över, och sedan se till till att honorna överväger i antal.
              Om jag startar upp något eller fler kar med denna typen av ciklider så blir det strikta artkar.

              Sedan har jag verkligen lust att skaffa denna igen; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1055&SOK=1
              Den första Xenotilapian var ju urläcker!!!

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jodå, det verkar ha gått riktigt bra. Två ytte-pyttesmå kardinaler sitter fortfarande i mossan, som dom kom med, och verkar vara rätt stillasittande - vi får se om dessa kanske är lite spaka, men de lever och rör på spröten. De andra far omkring och plockar överallt. Anders, finns det något speciellt käk man kan ge Kardinalerna? - bara omutifallatt!
              De blå Tigerräkorna är helt fantastiskt fina - jag lägger upp några bilder!
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Här är några bilder på kardinalerna också!

              Illegal, så snygga vilken inspiration för kommande räkval om några år.

              Oj vad sambon kommer bli avundsjuk

              (Jag är ju inte det menar jag) :P

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Man kan ju tänka sig någon av de andra Xenotilapiorna också - dessa kan man hitta ganska fina exemplar av om man letar lite. Ett par exempel nedan;





                Jag vet inte om dessa är speciellt "känsliga", förutsättningen är att man inreder så att några hanar kan ha lite utrymme på finkornig sandbotten att regera över, och sedan se till till att honorna överväger i antal.
                Om jag startar upp något eller fler kar med denna typen av ciklider så blir det strikta artkar.

                Sedan har jag verkligen lust att skaffa denna igen; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1055&SOK=1
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jodå, det verkar ha gått riktigt bra. Två ytte-pyttesmå kardinaler sitter fortfarande i mossan, som dom kom med, och verkar vara rätt stillasittande - vi får se om dessa kanske är lite spaka, men de lever och rör på spröten. De andra far omkring och plockar överallt. Anders, finns det något speciellt käk man kan ge Kardinalerna? - bara omutifallatt!
                De blå Tigerräkorna är helt fantastiskt fina - jag lägger upp några bilder!
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Här är några bilder på kardinalerna också!
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, dom är redigt fräna! Jag blir mer och mer intresserad av räkor, det sätt man inreder och karens storlek - man klarar ju sig ypperligt med typ kubformade eller rektangulära nanokar - eller i storleken 112-liter som jag har kardinalerna i.
                Vi får se om det blir separata trådar om just räkorna - det känns inte riktigt som att jag har så speciellt mycket att komma med när det gäller dessa, mer än att fotografera och filma dom med jämna mellarum. Stugtrådsformatet känns som att det passar mig bra, jag kan liksom blogga om karen här som ju ständigt på något sätt uppdateras. Jag tror inte så många är intresserade av att titta i just denna tråden, men dom som hittar hit vet att det finns lite olika grejer att kolla på.

                På agendan står nu att fixa till Dennerle-kuben på 60-liter - de blå tigerräkorna går för tillfället i ett 10-liters Dennerle, men skall få flytta till lite större.

                112-literskaret med Kardinaler hoppas jag bara behöver puttra på, att de cirka 10-12 kardinaler som går där förökar sig, och sedan skall jag öka på antalet kardinaler så fort jag får tag på fler. Jag hoppas Ansjo kan ta hem 15-20 stycken från tyskland.

                I 540-karet går nu de sex vita Discusarna. Jag har i andra trådar skrivit att mina kar sällan utsätts för sjukdomar, men det har varit en släng av lite "vitskitande", jag har medicinerat dom och nu har fyra av dom blivit bra, de äter och skiter som de skall, men två är ganska medtagna och jag tror att det är kört för dessa. Fjärilsparet som gick i karet har också troppat av, honan är död och hanen fick sin obligatoriska "hål-i-huvudet", honom har jag nu på medicinering i 3x50 cm-kuben, som får tjäna som ett litet fisksjukhus en tid - jag har inga direkta förhoppningar att han skall klara sig, men jag gör ett försök iallafall.
                I karet, som nu är rensat på bågfensciklider (dessa fick flytta hem till Anders i varberg) blir det de vita discusarna, ett stim vitfenade rosentetror och så plockar jag över adoketa-paret till detta karet också - jag tror de skall trivas bra där.

                I 3x70 cm-kuben går det stora blå Discusparet.

                I och med att adoketorna får flytta till 540-karet så friställs deras 112-litare. Jag har ett tomt sådant kar till, även detta inrett med slimline - med andra ord två bra 112-kar till att köra igång några mindre tanganyikaciklider - vad det blir vet jag inte riktigt ännu.

                När 3x50 cm-kuben blir "färdig" (där går den sjuke Fjärilshanen nu, och han dör nog snart) så skall även det inredas till någon Tanganyikaciklid.

                Några mindre kar, typ små Dennerle, skall inhandlas och användas till räkor.

                Sedan planerar jag att köpa ett hörnkar, som jag mätt ut en plats till, typ 350-liter - och där skall det bli en tok-koloni med gracilis - hade jag tänkt...


                Ja, som du ser Bosse så finns det grejer att skriva om i den här tråden, och jag fortsätter att "blogga" så får dom som tycker det kan vara intressant att läsa detta fortsätta att kika in och kolla läget!


                Här har du en trogen anhängare i din "bloggtråd", som nu svarat i 2 omgångar på raken

                (Visste inte om man kunde svara med flera citerade rutor om man fortsatte läsa visare på nästkommande sida, därav 2 svar på raken)



                Själv har jag upptäckt att mina paletter (trots pop-eye hos hanen, som i och för sig har mkt fina färger och fysik) har lekt, jag såg detta för någon vecka sedan men trodde inte rommen skulle få överleva då det bara fanns en stor rot i karet mer eller mindre, sedan tomt ingen sand eller dylikt. Det är 160 L karet som har fått agera "hotell" tills 180 L blir redo och dessa får ett annat kar någonstans.

                Hur som haver så dumpade vi i sambons firrar från hennes 54 L i mitt 160 L (som hon får ta över när 180 är redo för start). Innan själva "idumpandet" av hennes fiskar (när de huserade en hink på 10 L) så flyttade vi 54 L till vårt sovrum och jag gjorde sedan en smått riskfylld flytt av palettparet med yngelsvärm, gick till på följande sätt:

                Tog bort alla täckglas frilade alla ytor på golvet, en hink redo och sedan lyfte jag roten där hanen och yngelsvärmen var, i hopp om att ynglen skulle "fastna" i roten, snabbt ner i hinken ifall de skulle "hoppa ur roten" och sedan försiktigt ner i 54 L, hanen var kvar i hinken så jag gav honom en liten "knuff" och han for ner i karet, letade upp svärmen och började samla ihop de, honan kvar i 160 L karet, dit med håven och snabbt upp med henne (hon hade redan börjat kriga med sin son från första kullen i början av sommaren, kanske trodde hon att han hade tjyvat hennes små) sedan ner med hanen och svärmen. De samlade ihop ynglen och har faktiskt vaktat de som vanligt, både igår och idag, har bildbevis både före och efter flytt som skall publiceras...

                Hade i 2 st. metallpansarmalar som "avreageringsfisk" hos paletterna ifall de skulle vilja bråka. Verkar funka men ännu kan de ju få en knäpp o sätta i sig ynglen, hoppas dock att de fortsätter att vakta så duktigt som de brukar och att jag får dra upp dessa små, vore kul som ett sidoprojekt...


                Så ser det ut här


                MVH Nicke
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Spännande Nicke! Ja, du får dokumentera Palett-flytten, vilken grej!

                  Kul också, såklart, att du gillar tråden och alla grejer som händer i stugan!

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Hej Mats,
                    Blev lite filosofisk när jag läste dit svar på min senaste kommentar.


                    Du har ju helt rätt Akvariestugan som är mitt favorit chill-out ställe då det alltid är något på gång.


                    Så, såklart blir det bara urvattnat med för mycket projekt trådar! Hela stugan är ju ett projekt i sig eller kanske mer en process i ständig förändring med ett visst mått av ”serenity” som extra kick. Att det hela sedan skapar inspiration och en hel massa avundsjuka har jag och andra skrivit tidigare!


                    Skriv fota och filma på!


                    Bosse
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Hej Mats,
                      Blev lite filosofisk när jag läste dit svar på min senaste kommentar.
                      Du har ju helt rätt Akvariestugan som är mitt favorit chill-out ställe då det alltid är något på gång.
                      Så, såklart blir det bara urvattnat med för mycket projekt trådar! Hela stugan är ju ett projekt i sig eller kanske mer en process i ständig förändring med ett visst mått av ”serenity” som extra kick. Att det hela sedan skapar inspiration och en hel massa avundsjuka har jag och andra skrivit tidigare!
                      Skriv fota och filma på!
                      Bosse

                      Japp, det är ett plejs för serenity, både i stugan i sig och här i tråden, för min del också.
                      En rolig grej med forum, typ Zoopet är ju att man kan visa och dela med sig av det som händer i ens akvarium, det var ju lite svårare förr i tiden när man mestadels pysslade med burkarna helt ensam och bara hade ett fåtal hardcore-akvarist-kompisar som man träffade lite då och då.

                      Forum, som Zopet, är också en förunderligt levande organism och i denna är man blott en cell som snart byts ut mot nya och fräschare.
                      Jag har ju varit ganska aktiv i de få ämnen jag är någorlunda "bra" på/i - och känner väl att jag gjort mitt när det gäller att gagga runt i diverse trådar om inredningar och olika cikliders beteende. Det blir ju så att man till slut upprepar sig och skriver samma sak om och om igen.
                      Självklart svarar jag med ett inlägg då jag känner att jag har något att tillföra, men det blir ganska sällan tyvärr, och dessutom har det tillkommit massor av enormt duktiga akvarister, bara det senaste året, som har mer kunskap och är bättre rustade att svara på olika spörsmål, än jag.
                      Man kan säga att man liksom har en viss brinntid, sedan får mer nytillkomna "ljus" lysa.
                      Det är dock så att jag tycker det är oerhört kul att fotografera, och framör allt filma karen och liksom dokumentera dessa - och i bara farten, kanske också inspirera till något läckert som andra kan ha glädje av - inredningsmässigt och beteendemässigt, hos sina fiskar.

                      Ja, nu är det ju lite räkor som kommer att få min uppmärksamhet, speciellt Kardinalräkorna, som är helt makalöst trevliga att sitta och titta på. Sedan skall jag jobba lite med Tanganyikaciklider i några kar - dessa har ju ett beteende som är väldigt spännande och intressant att studera - och här finns uppslag för en hel del bild- och filmdokumentation framöver, och förhoppningsvis många intressanta frågor och diskussioner!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 January 2011, 09:38.

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Japp, det är ett plejs för serenity, både i stugan i sig och här i tråden, för min del också.
                        En rolig grej med forum, typ Zoopet är ju att man kan visa och dela med sig av det som händer i ens akvarium, det var ju lite svårare förr i tiden när man mestadels pysslade med burkarna helt ensam och bara hade ett fåtal hardcore-akvarist-kompisar som man träffade lite då och då.

                        Forum, som Zopet, är också en förunderligt levande organism och i denna är man blott en cell som snart byts ut mot nya och fräschare.
                        Jag har ju varit ganska aktiv i de få ämnen jag är någorlunda "bra" på/i - och känner väl att jag gjort mitt när det gäller att gagga runt i diverse trådar om inredningar och olika cikliders beteende. Det blir ju så att man till slut upprepar sig och skriver samma sak om och om igen.
                        Självklart svarar jag med ett inlägg då jag känner att jag har något att tillföra, men det blir ganska sällan tyvärr, och dessutom har det tillkommit massor av enormt duktiga akvarister, bara det senaste året, som har mer kunskap och är bättre rustade att svara på olika spörsmål, än jag.
                        Man kan säga att man liksom har en viss brinntid, sedan får mer nytillkomna "ljus" lysa.
                        Det är dock så att jag tycker det är oerhört kul att fotografera, och framör allt filma karen och liksom dokumentera dessa - och i bara farten, kanske också inspirera till något läckert som andra kan ha glädje av - inredningsmässigt och beteendemässigt, hos sina fiskar.

                        Ja, nu är det ju lite räkor som kommer att få min uppmärksamhet, speciellt Kardinalräkorna, som är helt makalöst trevliga att sitta och titta på. Sedan skall jag jobba lite med Tanganyikaciklider i några kar - dessa har ju ett beteende som är väldigt spännande och intressant att studera - och här finns uppslag för en hel del bild- och filmdokumentation framöver, och förhoppningsvis många intressanta frågor och diskussioner!


                        Ja detta med brinntid kan nog stämma och för din vetskap så tkr nog fler än jag att din veke har långt kvar innan den börjar falna.



                        Jag förstod det som att du ville se lite dokumentation av mitt "miniprojekt" palettflytten, lånar din tråd tills jag vet var de skall placeras, bilderna alltså, får väll bli medlem på tuben o slänga i någon snutt här också, vill du ha bort det så raderar jag och flyttar denna dokumentation.


                        Jag kan meddela att de precis nu i skrivandet blev filmade och fotograferade, i den mån det går. Lite halvkass kvalité men det kommer inte lite små godbitar strax så får ni se de från "dag 1" till dag 3 som det nu är...

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Släng in "stuffet" Nicke! Det kan vara kul att kolla på!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av ApeviaX
                            Ja detta med brinntid kan nog stämma och för din vetskap så tkr nog fler än jag att din veke har långt kvar innan den börjar falna.
                            Det beror på vem du frågar och vilken veke vi snackar om...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Släng in "stuffet" Nicke! Det kan vara kul att kolla på!

                              Då kommer the stuff nedan:

                              Bilderna är ju inte kanon, lyckades inte så bra där, inte heller i filmsnuttarna men de är i alla fall tydligare, men skoj är det


                              "Dag 1" är alla förutom den sista lite mer blåtonade bildena som är idag, "Dag 3"

                              (Dag 1 är ju inte riktigt dag 1 i deras liv men som frisimmande småttingar är det mer eller mindre dag 1, så jag numrerar dagarna därefter)


                              Bilderna får ligga nedan i rad, går ju inte längre att bifoga bilder somn förut här på Zoopet, då kunde man bara välja bild och ladda upp nu måste man ange URL och de hamnar således längst ner i varje svar, trist tycker jag


                              "Dag 1"










                              "Dag 3"




                              Slänger in filmerna när tuben har jobbat klart.....


                              Nicke
                              Bifogade filer
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Det beror på vem du frågar och vilken veke vi snackar om...
                                Aaaahahahaha, ja det har du rätt i, nu tänkte jag ju på veken för kunnandet inom akvaristiken etc. haha men jag är med på din point
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...