Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Broddan
    Hej på dig!

    Nu har Anders lämnat med bilen full av räkor. Förutom kardinalerna visade det sig att tigrarna var 15 st. Nu håller jag tummarna att resan ska gå bra för dem.

    Lycka till!

    /Daniel
    Aha, vad härligt! Jag skall vänta in Anders med spänning - och det blir ju lite jaga i burkarna också, så jag får ur de bågfensciklider som skall med till Varberg!
    Jag lägger upp lite bilder och kanske någon film ikväll, så får du se hur räkorna klarat sig!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Hur gick det Mats?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Hur gick det Mats?
        Jodå, det verkar ha gått riktigt bra. Två ytte-pyttesmå kardinaler sitter fortfarande i mossan, som dom kom med, och verkar vara rätt stillasittande - vi får se om dessa kanske är lite spaka, men de lever och rör på spröten. De andra far omkring och plockar överallt. Anders, finns det något speciellt käk man kan ge Kardinalerna? - bara omutifallatt!
        De blå Tigerräkorna är helt fantastiskt fina - jag lägger upp några bilder!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jösses, så läckra de är Mycket snygga.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Här är några bilder på kardinalerna också!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              De blå Tigerräkorna är helt fantastiskt fina - jag lägger upp några bilder!
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Här är några bilder på kardinalerna också!
              Dessa räkor skapar ett stort "vill ha-begär"
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Dessa räkor skapar ett stort "vill ha-begär"
                Jo, de här har man riktigt längtat efter. De är för jädra sköna att sitta och kolla på! Jag slänger in en liten film också!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Kardinalerna var häftiga med sina lysande "armar" men tigrarna var utom denna jord! :o
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Dessa räkor skapar ett stort "vill ha-begär"
                    Instämmer! tänka om man kunde komma över några!
                    Det skal bli utrolgt kul att följa dessa! Kanske en ny projekt tråd?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Grottbert
                      • November 2009
                      • 340

                      Hur funkar dom där snäckorna i ett sulawesi-kar?
                      Ser ut som faunus ater och dom är ju riktigt snygga men kommer från thailand, släkt med MTS-sniglarna om jag inte minns fel.
                      Fast om man kör 27-28 grader borde dom överleva då dom verkar som hårda rackare av infon på nätet att döma.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Instämmer! tänka om man kunde komma över några!
                        Det skal bli utrolgt kul att följa dessa! Kanske en ny projekt tråd?
                        Ja, dom är redigt fräna! Jag blir mer och mer intresserad av räkor, det sätt man inreder och karens storlek - man klarar ju sig ypperligt med typ kubformade eller rektangulära nanokar - eller i storleken 112-liter som jag har kardinalerna i.
                        Vi får se om det blir separata trådar om just räkorna - det känns inte riktigt som att jag har så speciellt mycket att komma med när det gäller dessa, mer än att fotografera och filma dom med jämna mellarum. Stugtrådsformatet känns som att det passar mig bra, jag kan liksom blogga om karen här som ju ständigt på något sätt uppdateras. Jag tror inte så många är intresserade av att titta i just denna tråden, men dom som hittar hit vet att det finns lite olika grejer att kolla på.

                        På agendan står nu att fixa till Dennerle-kuben på 60-liter - de blå tigerräkorna går för tillfället i ett 10-liters Dennerle, men skall få flytta till lite större.

                        112-literskaret med Kardinaler hoppas jag bara behöver puttra på, att de cirka 10-12 kardinaler som går där förökar sig, och sedan skall jag öka på antalet kardinaler så fort jag får tag på fler. Jag hoppas Ansjo kan ta hem 15-20 stycken från tyskland.

                        I 540-karet går nu de sex vita Discusarna. Jag har i andra trådar skrivit att mina kar sällan utsätts för sjukdomar, men det har varit en släng av lite "vitskitande", jag har medicinerat dom och nu har fyra av dom blivit bra, de äter och skiter som de skall, men två är ganska medtagna och jag tror att det är kört för dessa. Fjärilsparet som gick i karet har också troppat av, honan är död och hanen fick sin obligatoriska "hål-i-huvudet", honom har jag nu på medicinering i 3x50 cm-kuben, som får tjäna som ett litet fisksjukhus en tid - jag har inga direkta förhoppningar att han skall klara sig, men jag gör ett försök iallafall.
                        I karet, som nu är rensat på bågfensciklider (dessa fick flytta hem till Anders i varberg) blir det de vita discusarna, ett stim vitfenade rosentetror och så plockar jag över adoketa-paret till detta karet också - jag tror de skall trivas bra där.

                        I 3x70 cm-kuben går det stora blå Discusparet.

                        I och med att adoketorna får flytta till 540-karet så friställs deras 112-litare. Jag har ett tomt sådant kar till, även detta inrett med slimline - med andra ord två bra 112-kar till att köra igång några mindre tanganyikaciklider - vad det blir vet jag inte riktigt ännu.

                        När 3x50 cm-kuben blir "färdig" (där går den sjuke Fjärilshanen nu, och han dör nog snart) så skall även det inredas till någon Tanganyikaciklid.

                        Några mindre kar, typ små Dennerle, skall inhandlas och användas till räkor.

                        Sedan planerar jag att köpa ett hörnkar, som jag mätt ut en plats till, typ 350-liter - och där skall det bli en tok-koloni med gracilis - hade jag tänkt...


                        Ja, som du ser Bosse så finns det grejer att skriva om i den här tråden, och jag fortsätter att "blogga" så får dom som tycker det kan vara intressant att läsa detta fortsätta att kika in och kolla läget!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 January 2011, 09:56.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Grottbert
                          Hur funkar dom där snäckorna i ett sulawesi-kar?
                          Ser ut som faunus ater och dom är ju riktigt snygga men kommer från thailand, släkt med MTS-sniglarna om jag inte minns fel.
                          Fast om man kör 27-28 grader borde dom överleva då dom verkar som hårda rackare av infon på nätet att döma.
                          Jag är mycket dålig på den här typen av snäckor - ja, alla snäckor egentligen. I kardinalkaret har jag cirka 29-30° och jag tror mig ha hört, från vem minns jag inte, att den här typen av snäckor och just dessa värmekrävande räkor lever i någon sort symbios. Jag skall även skaffa några gulhövdade elefantsnäckor.

                          Kommentar

                          • Broddan
                            • February 2007
                            • 536

                            Stiligt!

                            Hoppas det går bra med räkorna nu.

                            Kardinaler matas bäst med finfördelat foder som de kan plocka i sig över hela akvariet. Jag har mortlat olika räkfoder/maltabletter/spirulina pulver/torr artemia. Jag har varit ganska sparsam med matning.
                            Ska bli intressant och se hur fort tigrarna sätter igång och förökar sig, då mitt vatten tydligen inte varit optimalt för dessa.

                            Kul att se hur framåt kardinalerna är direkt, ser lovande ut. Nån enstaka dog oförklarligt under de första veckorna för mig men sedan dess har det varit stabilt.

                            Kanon med fler som filmar sina räkor också!!
                            Hälsningar

                            D

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av Grottbert
                              Hur funkar dom där snäckorna i ett sulawesi-kar?
                              Ser ut som faunus ater och dom är ju riktigt snygga men kommer från thailand, släkt med MTS-sniglarna om jag inte minns fel.
                              Fast om man kör 27-28 grader borde dom överleva då dom verkar som hårda rackare av infon på nätet att döma.
                              Faunus ater funkar faktiskt lika bra som elefantsnäckorna i ett Sulawesikar, nackdelen med dem är att de tydligen ska ha bräckt vatten för att föröka sig. Annars funkar de bra, men personligen föredrar jag Elefantsnäckorna...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Broddan
                                Stiligt!

                                Hoppas det går bra med räkorna nu.

                                Kardinaler matas bäst med finfördelat foder som de kan plocka i sig över hela akvariet. Jag har mortlat olika räkfoder/maltabletter/spirulina pulver/torr artemia. Jag har varit ganska sparsam med matning.
                                Ska bli intressant och se hur fort tigrarna sätter igång och förökar sig, då mitt vatten tydligen inte varit optimalt för dessa.

                                Kul att se hur framåt kardinalerna är direkt, ser lovande ut. Nån enstaka dog oförklarligt under de första veckorna för mig men sedan dess har det varit stabilt.

                                Kanon med fler som filmar sina räkor också!!
                                Aha, det var som jag tänkte. Bra! (ang. matning)
                                Ja, kardinalerna är aktiva som bara den, jag tog en liten pyttebit av en spirulina/algtablett och smulade ner i karet - det blev liksom bara ett litet moln som sakta sänkte sig över några stenar, och de går där och plockar. Jag skall filma dessa mer, var så säker. Sparsammhet när det gäller matning är en dygd, så det kommer jag att hålla hårt på. De blå räkorna är verkligen fina också. Ett par tre stycken av dom är nästan kolsvarta, mycket snygga tycker jag!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...