Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Dina papperskorgare slår mina tävlingsbilder.
    Vilka fina fiskar du har, man blir redigt avis! Det märks så bra att du hållit på länge till skillnad mot en färsking som jag. De ser sådär fint feta och glada ut.

    Du måste ha Altos i ett kar så jag kan kopiera vad du pysslar med.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av karrokaja
      jupp låter bra
      Men jag blir kraftigt förvirrad här nu....
      Kan du tala om för mej hur stor stugan är och hur många kar du har...
      Jag har 8 akvarium, varav 6 är igång i min lgh på 75 kvm... och jag tycker att det börjar blir trångt... Jag var blond när jag var mindre, trodde att jag skulle bli smartare när håret blev mörkare...men nää.
      en gång blondin, alltid blondin
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Dina papperskorgare slår mina tävlingsbilder.
      Vilka fina fiskar du har, man blir redigt avis! Det märks så bra att du hållit på länge till skillnad mot en färsking som jag. De ser sådär fint feta och glada ut.
      Du måste ha Altos i ett kar så jag kan kopiera vad du pysslar med.
      Karro! Hörnkaret skall in där det lilla räknanot står nu på ett bord. Det kommer precis att få plats.
      VD! Altos kommer det med säkerhet att bli - slänger in en liten "läsk-film" med altosar, apelsiner och Tanganyikalyktögon i 960-litaret - där var det lugn och skön feeling. Synd att man skulle behöva riva det vid flytten! Jag tycker du fixar ditt T-kar mycket bra!

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Drar in några random bilder som låg i "papperskorgen" - lite blixtiga och eländiga... bara somsisådär...
        Planerar lite omändringar i stugan - är våldsamt sugen på lite Tanganyika igen, så det får arras om en smula!
        Kanske inga vinnarbilder, men ändock bättre än de riktigt dåliga, lite grann i stil med "din papperskorg min inspirationskälla, typ"



        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Milkystimmet och de blå fetediscusarna får stanna där de är - men adoketorna skall få gå i 540-baljan. Bågfenorna skall flytta till Varberg. Det blir förhoppningsvis inom en snar framtid Kardinalräkor i karet man kan se på en bild där. Och så blir det två slimlineinredda 112-litare till Tanganyika - kan bli artkar med små sand/snäcklekare. Sedan har jag planerat att sätta in ett hörnkar på runt 300-liter och där skall det bli ett jävla rev med enbart prinsessor som skall få bilda en monsterkoloni - antagligen gracilis!

        Mkt trevliga planer, hoppas på lite snäcklekare så charmiga och jag gillar ju dina härliga texter, bilder och filmer och ju fler kar och fiskarter desto trevligare blir det, för att inte tala om räkor etc.


        Just snäcklekare är en framtida (kanske en snar framtid?!) önskefisk...



        Mkt fina planer som sagt kör hårt Mats


        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Japp, det finns många små sköna Tanganyikaciklider jag skulle kunna tänka mig. Här är några exempel; Neolamprologus kungweensis och N. signatus.





          En annan som är riktigt fin; Xenotilapia ornatipinnis.



          En T-ciklid som jag kan längta tillbaka till är också; Telmatochromis vittatus.



          En som jag inte haft förut och skulle vilja prova på är Neolamprologus mondabu

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Japp, det finns många små sköna Tanganyikaciklider jag skulle kunna tänka mig. Här är några exempel; Neolamprologus kungweensis och N. signatus.





            En annan som är riktigt fin; Xenotilapia ornatipinnis.



            En T-ciklid som jag kan längta tillbaka till är också; Telmatochromis vittatus.



            En som jag inte haft förut och skulle vilja prova på är Neolamprologus mondabu



            Nu satte du griller i huvudet på mig, för att citera en akvarist jag känner till

            Oj oj oj vilka fiskar
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Nu satte du griller i huvudet på mig, för att citera en akvarist jag känner till
              Oj oj oj vilka fiskar
              Välkommen till tanganyikasjöns alla fina ciklider - det här är bara ett skrap på ytan!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Välkommen till tanganyikasjöns alla fina ciklider - det här är bara ett skrap på ytan!
                Så fint Mats!
                Jag ser riktigt framemot att se en eller ett par T-trådar från dig. Detta kunde också vara smart att bild dokumentera det hela typ steg 1, 2, 3 osv. För din kommande bok ”Hur man lyckas med Tanganyika Ciklider”! Som de säger ”The devil is in the details”. Får man förhands teckna sig på boken?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Åh, X. Ornatipinnis var den första Tanganyika jag verkligen fastnade för när jag gav mig in cikliddjungeln, dock så var den lite för dyr och känsligt för att jag skulle våga mig på den nu....
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av bossep
                    Så fint Mats!
                    Jag ser riktigt framemot att se en eller ett par T-trådar från dig. Detta kunde också vara smart att bild dokumentera det hela typ steg 1, 2, 3 osv. För din kommande bok ”Hur man lyckas med Tanganyika Ciklider”! Som de säger ”The devil is in the details”. Får man förhands teckna sig på boken?
                    Tanganyika verkar totaldött här på zoopet, vi är väl bara ett fåtal som diggar cikliderna från den sjön...
                    Någon bok kommer det inte att bli! Men jag skulle tro att det blir ganska utförliga beskrivningar om de fåtal arter jag kommer att ha i burkarna. Jag skall försöka dokumentera det hela så som du skriver, i steg; 1-2-3- o.s.v. Det kan säkert vara intressant för en del.

                    Men, nu är det lite omrodd bland baljorna - och till helgen skall det, enligt uppgift från Varbergshållet, dyka upp blå tigerräkor. Det skall bli spännande! Räkorna skall få gå i ett 60-liters Dannerle!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Åh, X. Ornatipinnis var den första Tanganyika jag verkligen fastnade för när jag gav mig in cikliddjungeln, dock så var den lite för dyr och känsligt för att jag skulle våga mig på den nu....

                      Man kan ju tänka sig någon av de andra Xenotilapiorna också - dessa kan man hitta ganska fina exemplar av om man letar lite. Ett par exempel nedan;





                      Jag vet inte om dessa är speciellt "känsliga", förutsättningen är att man inreder så att några hanar kan ha lite utrymme på finkornig sandbotten att regera över, och sedan se till till att honorna överväger i antal.
                      Om jag startar upp något eller fler kar med denna typen av ciklider så blir det strikta artkar.

                      Sedan har jag verkligen lust att skaffa denna igen; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1055&SOK=1

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ah, spännande action och input på dom tanganyikaexemplen...

                        Då fortsätter jag att "blogga" lite om kardinalräkorna som jag hoppas klarar resan bra från Stockholm imorgon söndag! Karet har gått några månader nu, med de svarta "elefantsnäckorna" som jag köpte i tyskland.
                        Jag tror nog att ett gäng kardinaler skall kunna trivas i den här baljan... hoppas jag!
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Snyggt

                          Det blir nog prefa för Kardinalerna, de gillar väl mycket gömställen?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ah, spännande action och input på dom tanganyikaexemplen...

                            Då fortsätter jag att "blogga" lite om kardinalräkorna som jag hoppas klarar resan bra från Stockholm imorgon söndag! Karet har gått några månader nu, med de svarta "elefantsnäckorna" som jag köpte i tyskland.
                            Jag tror nog att ett gäng kardinaler skall kunna trivas i den här baljan... hoppas jag!
                            De var för avskyvärda och fula för att ge feedback på.
                            Jag måste ha sandlekare och de där har har jag spanat på, men tyvärr är det inget alternativ nu...

                            Kardinalerna kommer bo som i ett slott!
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Hur många kardinaler skall du ha?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Broddan
                                • February 2007
                                • 536

                                Hej på dig!

                                Nu har Anders lämnat med bilen full av räkor. Förutom kardinalerna visade det sig att tigrarna var 15 st. Nu håller jag tummarna att resan ska gå bra för dem.

                                Lycka till!

                                /Daniel
                                Hälsningar

                                D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...