Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Återigen bröt det helvetes jävla Youtube uppladdningen av filmen när det var typ 10 sekunder kvar... så jag fick ladda upp den på nytt. Slänger in den om en timme ungefär!
    Den som väntar på något gott....
    Lägg up det när det funkar!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      Nu är ung och bortskämd slut för idag och refreshknappen går het

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Nu så! Har var det wrigglers!

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          Härlig film.. Grattis!!

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Så där ja! Nu vet du att det funkar så långt! Ett stort framsteg på min ära. Svärmen släpper nog snart skall du se!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Narien
              • August 2010
              • 181

              ååh va gulliga önskar jag kunde få mina kakaduor o yngla av sig med

              En fråga, något jag bara kom att tänka på, du håller ju dem i en lekkub, har du skaffat dem just för att föda upp yngel eller? (om inte, varför har du dem i ett så "tomt" kar?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Narien
                ååh va gulliga önskar jag kunde få mina kakaduor o yngla av sig med

                En fråga, något jag bara kom att tänka på, du håller ju dem i en lekkub, har du skaffat dem just för att föda upp yngel eller? (om inte, varför har du dem i ett så "tomt" kar?
                Jag har haft både vilda och odlade discus tidigare - dessutom går Ansjos sex vita Discusar just nu i 540-karet.
                De jag har haft tidigare har alltid gått i inredda kar tillsammans med tetror och andra fiskar. När de har lekt så har yngelsvärmen decimerats till noll i stort sett samma dag de blivit frisimmande - just på grund av, framför allt, tetror. Jag har inte riktigt haft lust att flytta ett bra lekpar till ett eget kar tidigare, utan låtit dom få hålla på.
                Nu när vi var i tyskland tänkte jag att jag skulle köpa ett stort, präktigt lekpar - Stendker är ju kända för sina stadiga par - och låta dom gå helt för sig själva och leka. Jag har alltid velat studera yngelvården, som man bara fått se snabba glimtar av innan, på grund av att tetrorna alltid knep ynglen snabbt.
                Dessa lekpar är uppfödda i tomma kar och vet inget annat - det är till och med så att de blir perplexa när man inreder lite åt dom - jag testade med en rot och lite javaormbunkar i det nya karet, men de verkade inte vilja vara ens i närheten av detta. När jag tog bort inredningen så vaknade dom till och blev uppspelta - de trivs uppenbarligen i en sådan här miljö - hur knasigt det än kan tyckas.
                Och, nej, jag har inte Discusarna för att föda upp yngel - jag vill enbart studera yngelvården. Skulle det bli så att ynglen växer på sig (jag kommer givetvis att ge dem nykläckt artemia o.s.v. när de slutat att beta på föräldrarna) så drar jag såklart upp dessa. Kanske behåller jag några men de andra får gå till människor som vill ha den här typen av discusar - så, ingen odling eller uppfödning men de som överlever tas om hand på bästa sätt och slussas sedan vidare!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av bossep
                  Så där ja! Nu vet du att det funkar så långt! Ett stort framsteg på min ära. Svärmen släpper nog snart skall du se!
                  Den håller på att släppa redan - dom har fullt sjå med att spotta tillbaka ynglen på konen. Ynglen sitter fortfarande fast med en liten tråd på huvudets ovansida, som verkar klibba sig fast när de blir tillbakaspottade. Tråden håller däremot sämre och sämre på grund av att ynglen sprattlar och lossnar, men de kan inte simma ordentligt ännu. Jag tror att de är frisimmande imorgon - men då är jag typiskt nog inte hemma på hela dagen och kvällen/natten - så det blir spännande på onsdag att få titta till dom!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    men då är jag typiskt nog inte hemma på hela dagen och kvällen/natten - så det blir spännande på onsdag att få titta till dom!
                    Du har valt fel yrke/hobby

                    Lycka till, ska bli spännande att följa.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Den håller på att släppa redan - dom har fullt sjå med att spotta tillbaka ynglen på konen. Ynglen sitter fortfarande fast med en liten tråd på huvudets ovansida, som verkar klibba sig fast när de blir tillbakaspottade. Tråden håller däremot sämre och sämre på grund av att ynglen sprattlar och lossnar, men de kan inte simma ordentligt ännu. Jag tror att de är frisimmande imorgon - men då är jag typiskt nog inte hemma på hela dagen och kvällen/natten - så det blir spännande på onsdag att få titta till dom!
                      Som du säger, det borde vara en svärm som går och betar på föräldrarna när du kommer hem! Vilken tur att dikus har inbyggt yngelfoder nu när du inte är hemma och kan mata!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Narien
                        • August 2010
                        • 181

                        Okej Då får man helt enkelt önska dig lycka till nu då, förhoppningsvis är det svåra avklarat

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Narien
                          Okej Då får man helt enkelt önska dig lycka till nu då, förhoppningsvis är det svåra avklarat
                          Ja, det är ju de här blå juvelerna man gärna vill skall få göra sin grej ordentligt. Jag ser på dom att de gjort detta massvis med gånger förr, men haft lite otur några gånger i det mindre karet de gick i hos mig. Nu verkar det som att det kan fixa till sig för dom. Jag var inne en stund i morse och kollade - och allt såg bra ut!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Trevligt mats, då håller jag ett par extra tummar så det blir lite sköna filmer framöver!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Trevligt mats, då håller jag ett par extra tummar så det blir lite sköna filmer framöver!
                              Gôtt Anders - onsdag kväll hägrar, och det kan bli lite film. Ja, jag håller också tummarna för att de skall ha sig en liten svärm att pyssla med ett tag!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Nämen... då var det ju onsdag!
                                Jag kom hem sent i natt vid treblecket och lullade raka vägen ut i stugan - höll på att inte få upp dörren i villervallan - och tittade till tjockisarna. Jag hade satt en pytteliten nattlampa till dom, mest för att jag själv skulle kunna hålla koll...
                                Ynglen var i allra högsta grad frisimmande - med andra ord; yngel utspridda i hela karet! Jag tänkte att; hmmm, här är något som är pajascrazy.
                                Tittade en stund och såg att föräldrarna sakta simmade omkring och samlade upp frisimmande yngel, ställde sig i mitten och spottade ut. Ynglen simmade upp ett kort ögonblick på deras ryggar men stack straxt ut i karet igen...
                                Snackade med Ansjo om det idag och han sa att detta beteende är ganska vanligt - föräldrarna behöver anlägga en mörkare färg för att ynglen liksom skall se vart dom skall.
                                Så det var ju med en nypa ångest man åkte till jobbet idag - skulle detta rätta till sig?
                                Jodå - det verkar som att det har gjort det. Föräldrarna är redigt mörka nu och ynglen håller sig mestadels på deras sidor. Fortfarande simmar runt 25 yngel fritt i karet - men de växlar, några sticker iväg och några kommer till. Antagligen känner de att det inte finns några direkta hot i karet...
                                Nåväl - här är några bilder och om en stund (om det jävla YouTube inte konstrar) så kommer en liten filmsnutt också!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...