Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jahapp! Nu har det ändå blivit så att romkakan klarade mögelangrepp - några vita korn blev det ju, men inte så många - så nu sitter det en svärm "wrigglers" på konen och föräldrarna är så inihelsike söta när de pysslar med dom.
    Något som pinar mej hårt är att jag inte är hemma på hela dagen och kvällen imorgon så att jag kan titta till dom - men jag hoppas, hoppas att det skall gå vägen för dom nu!

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jahapp! Nu har det ändå blivit så att romkakan klarade mögelangrepp - några vita korn blev det ju, men inte så många - så nu sitter det en svärm "wrigglers" på konen och föräldrarna är så inihelsike söta när de pysslar med dom.
      Något som pinar mej hårt är att jag inte är hemma på hela dagen och kvällen imorgon så att jag kan titta till dom - men jag hoppas, hoppas att det skall gå vägen för dom nu!
      Kan det vara så att dom jävlas med dig eller gillar att vara lite privata?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Här är det calvus och apelsiner - har haft dom både i 960-L. (filmen) och 600-L. Bra kombo!;


        Jag vobblar lite om vad som blir nästa projekt i stugan - men lite dvärgkulor är på väg... Åtminstone i ett av karen som står på vänt!
        Äre de jag såg på annons här på zoopet??
        Du lär inte kunna komma loss från karet, det är de mest sötaste och gulligaste fiskar man kan ha! dvrg.kulfiskar
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av bossep
          Kan det vara så att dom jävlas med dig eller gillar att vara lite privata?
          Nja, det som har jävlats är ju det där att äggkakorna efter någon dag möglat bort, inklusive de befruktade äggen. Privata är nog det sista detta paret vill vara - till att börja med sitter jag ju med trynet mot glaset så fort jag får tillfälle - och kameran tycker dom är kul att försöka mota bort - de käkar direkt ur näven och bryr sig inte det minsta om jag stoppar ner armen för att pilla undan något, eller suga bort lite skit. Men, nu i det nya karet och lite mer vind i seglen verkar det som att de har fått upp ångan ytterligare.
          Nåväl nu är äggen kläckta och man hoppas bara att det snart simmar en skön svärm runt dom!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nubi
            Äre de jag såg på annons här på zoopet??
            Du lär inte kunna komma loss från karet, det är de mest sötaste och gulligaste fiskar man kan ha! dvrg.kulfiskar
            Aha, det finns dvärgkulor på annons här på zoopet!? Nej, det är inte dom - men kulor skall det bli! Dom är ju så jädra sköna och jag har varit sugen på sådana länge!

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Aha, det finns dvärgkulor på annons här på zoopet!? Nej, det är inte dom - men kulor skall det bli! Dom är ju så jädra sköna och jag har varit sugen på sådana länge!
              Jaaa, ngn som skänkte bort de! 5st. synd bara att man bor så långt bort
              De bästa annonserna finns alltid i Göteborgs trakterna.

              Du i filmklippet du la upp på plattfiskarna, då de putsar äggen och har sig, så har du ett filter, ett såndär "räksäker" filter. Är det det enda du har i det karet?
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nubi
                Jaaa, ngn som skänkte bort de! 5st. synd bara att man bor så långt bort
                De bästa annonserna finns alltid i Göteborgs trakterna.

                Du i filmklippet du la upp på plattfiskarna, då de putsar äggen och har sig, så har du ett filter, ett såndär "räksäker" filter. Är det det enda du har i det karet?
                Japp, det är den enda filtrering jag använder (förutom i de större karen, där är det utombordare från Eheim, 2250 och 2260) - mycket effektivt. I såna här "lek-kuber" brukar man ju inte ha någon inredning (ofta ingen sand heller) så det sugs upp skitkorvar och lite småbôs varje gång jag byter vatten. Dessa filter är mycket vanliga i den här typen av kar - men jag har likadana i några av de andra karen också, hos adoketorna, i det kar där Kardinalerna skall gå och även Dvärgkul-karet får ett sådant filter - en bra, tyst luftpump bara (köpte en grym Eheim-luftpump med flera "utblås" i tyskland) och några slangar så driver man dessa filter enkelt och käckt!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Nja, det som har jävlats är ju det där att äggkakorna efter någon dag möglat bort, inklusive de befruktade äggen. Privata är nog det sista detta paret vill vara - till att börja med sitter jag ju med trynet mot glaset så fort jag får tillfälle - och kameran tycker dom är kul att försöka mota bort - de käkar direkt ur näven och bryr sig inte det minsta om jag stoppar ner armen för att pilla undan något, eller suga bort lite skit. Men, nu i det nya karet och lite mer vind i seglen verkar det som att de har fått upp ångan ytterligare.
                  Nåväl nu är äggen kläckta och man hoppas bara att det snart simmar en skön svärm runt dom!
                  Det var mer riktat som ett skämt! Nu är det lika spännande för oss andra att få se den där svärmen gå på bete! Vilken fin julklapp i så fall!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Japp, det är den enda filtrering jag använder (förutom i de större karen, där är det utombordare från Eheim, 2250 och 2260) - mycket effektivt. I såna här "lek-kuber" brukar man ju inte ha någon inredning (ofta ingen sand heller) så det sugs upp skitkorvar och lite småbôs varje gång jag byter vatten. Dessa filter är mycket vanliga i den här typen av kar - men jag har likadana i några av de andra karen också, hos adoketorna, i det kar där Kardinalerna skall gå och även Dvärgkul-karet får ett sådant filter - en bra, tyst luftpump bara (köpte en grym Eheim-luftpump med flera "utblås" i tyskland) och några slangar så driver man dessa filter enkelt och käckt!
                    har du ngn länk till en bra tyst luftpump?
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nubi
                      har du ngn länk till en bra tyst luftpump?
                      Jag köpte bland andra en sån här; http://www.akvarieshopen.com/eheim-l...lt-p-1051.html
                      Kolla in den i någon affär och be att de drar igång den så kan du höra om du står ut med det lilla brum som ändå finns - helt käfttysta är ju inte de här luftpumparna - och det skall tilläggas; jag har mitt stuff i en separat stuga och störs därför inte av det brum som uppstår!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Det var mer riktat som ett skämt! Nu är det lika spännande för oss andra att få se den där svärmen gå på bete! Vilken fin julklapp i så fall!
                        Japp, jag får filma dom på onsdag - och hoppas att det är en liten svärm då...!

                        Skulle en liten film på "wrigglysarna" smaka, såhär på måndagskvällen?

                        Kommentar

                        • Narien
                          • August 2010
                          • 181

                          Ja!

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag köpte bland andra en sån här; http://www.akvarieshopen.com/eheim-l...lt-p-1051.html
                            Kolla in den i någon affär och be att de drar igång den så kan du höra om du står ut med det lilla brum som ändå finns - helt käfttysta är ju inte de här luftpumparna - och det skall tilläggas; jag har mitt stuff i en separat stuga och störs därför inte av det brum som uppstår!
                            Tack!, bra med akvariastuga
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Japp, jag får filma dom på onsdag - och hoppas att det är en liten svärm då...!

                              Skulle en liten film på "wrigglysarna" smaka, såhär på måndagskvällen?
                              Japp lite wriggle är alltid kul!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Narien
                                Ja!
                                Återigen bröt det helvetes jävla Youtube uppladdningen av filmen när det var typ 10 sekunder kvar... så jag fick ladda upp den på nytt. Slänger in den om en timme ungefär!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...