Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Assar på Zoohoo i Västerås kan sina grejer! Inte vill han heller sälja troffar eller "långfenade tanganyika" till kar på 222l, utan försöker få in en på andra mer säkra spår. Otroligt seriös butik som det finns för få av.

    Jag tror dock jag ska sluta titta på dina bilder och filmer då jag tycker mina kar ser ut som skräp efteråt.

    Åh, kulfiskar! Har faktiskt bara sett en kulfisk en gång och det var på Akvarielagret. Precis som många andra lite stillsammare annorlunda fiskar gör de sig inte lika bra på bild och film som i verkligheten.

    Funderat på något bräckt?
    Nej, Troffar i 222l är ingen bra idé - men det finns ju andra än dessa!

    Det blir dvärgkulor som går i sötvatten. Så bräckt har jag inte funderat på ännu!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Det här är rätt gulligt tycker jag - filmen tagen igår kväll!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Vad fint vårdande!
        Dock så kan jag inte släppa "vägarbetarbilden" i mitt huvud.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av visualdarkness
          vad fint vårdande!
          Dock så kan jag inte släppa "vägarbetarbilden" i mitt huvud.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Hur har det gått med kakan från att den lades?
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det här är rätt gulligt tycker jag - filmen tagen igår kväll!
              Det där ser ju ganska trevligt ut, det jag förvånas över är tiden från de vill leka till där sitter en kaka. När mina lekt och när väl rommen är uppäten tar det inte länge innan där sitter en ny ofta ännu större kaka, ofta en eller max två dagar efter. Otroligt!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Hur har det gått med kakan från att den lades?

                Jag har inte tittat i burken sedan igårkväll - och nu sitter jag på jobbet... så, jag vet inte. Jag hoppas bara att grabben har haft bra löd i pennan - och befruktat duktigt, så att det inte blir mögel på hela skiten... det vore ju så kul om man kunde få se dom med en go' yngelsvärm!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det där ser ju ganska trevligt ut, det jag förvånas över är tiden från de vill leka till där sitter en kaka. När mina lekt och när väl rommen är uppäten tar det inte länge innan där sitter en ny ofta ännu större kaka, ofta en eller max två dagar efter. Otroligt!
                  Visst är det knepigt? Honan måste ju ha ett lager med ägg liksom startklara väldigt snabbt efter en läggning. Nu har ju mina varit ointresserade att leka efter flytten - så flyttade jag konen en aning och dom blev som tokiga... det tog bara något dygn så satt kakan där!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Kanske du skulle investera i lite medikament för att se så hannen verkligen har fart i bröten och inte bara blå rök?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Kanske du skulle investera i lite medikament för att se så hannen verkligen har fart i bröten och inte bara blå rök?
                      Han befruktar ju en del av rommen iallafall - för jag har sett små svarta ögonprickar i kornen. Så någon form av "laddning" har han. Sedan när en del av kornen, tyvärr ganska många, möglar så klarar de inte av att bara avlägsna endast de mögliga - detta har jag också suttit och detaljstuderat - de lägger sig verkligen vinn om att bara ta de mögliga, men till slut ryker även de befruktade.

                      Men, OK! Om vi ponerar att hanen är lite "svag i röret" - vad finns det för medikament som kan påverka detta?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Det jag funderade på var att medicinera med Fungistop eller liknande för att inte de obefruktade äggen skulle mögla och sedan bli bortplockadde. Jag tycker att detta paret borde ha lite bättre koll på vad de gör då de troligen är ganska erfarna, så själva leken är nog inte så mycket att göra något åt.
                        Sedan skulle man även kunna prova ett sådant skyddsnät som du inte köpte till lekkonen, ifall de pockar bort rommen även om kornen inte möglar...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Aha, du menar så - att liksom hälla i något medel som helt enkelt förhindrar, eller motverkar mögelbildning!
                          Ja ett sånt där "skyddsnät" kanske man skulle pröva ändå - men jag ser att de verkligen enbart inriktar sig på de vita kornen - det jävliga blir ju när dessa är ganska många och spridda i kakan, där kornen är mycket tätt placerade, att de inte kan separera de mögliga och de befruktade - det är ju fan att de måste lägga kornen typ på varandra - det hade ju varit bättre om de låg med lite mellanrum, mestadels.

                          Jaja, vi får kolla hur det går - tyvärr skall jag ju inte hem idag efter jobbet så det blir spänning tills imorgon lördag istället!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Med ett sådant skyddsnät så förhindrar du fisken att ta bort även de dåliga romkornen och dessa bör inte mögla ifall du har i ett medel av något slag. Lite fusk kan man tycka, men som sista utväg ifall du vill ha resultat på leken är det kannke det enda att göra...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, eller så låter man dom helt enkelt vara ifred bara!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jepp, det är nog det bästa!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...