Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    barrträd är inte bra.. men lite tjockare björkgrenar går bra... björk är ganska mjukt så jag tror det förmultnar ganska fort, men det är ju bara att starta försiktigt och fylla på successivt och sedan byta ut lite då och då.

    Rönn har jag ingen aning om:/
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Korsijössenamn - det var tur att ingen tittat in i tråden sedan senast - för bågfilmen kukade ju naturligtvis ur precis när den var uppladdad på YT - så jag fick göra om det hela igen.
      Men, här är snutten i allafall - två Bågfensciklidhanar som tar sig en runda;
      Vad skall man säga annat en helt underbara små juveler!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av bossep
        Vad skall man säga annat en helt underbara små juveler!
        Ja, visst är dom? Väldigt lätta att ha att göra med också - leker med jämna mellanrum och är sådär lagom aggressiva. Nu visar hanarna upp extrem stridsdräkt med det raka strecket, men de är som vackrast, tycker jag, när honan ligger på ägg och hanen bara har en perifer vaktinstinkt och kryssar lite lätt i reviret med en homogen blå-grönskimrande metallicfärg.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Kolla min profil så kommer du hitta x-antal kul trådar ytterligare - det finns allt från Tanganyika till... ja, vem vet!
          Jag törs inte! Då blir det ingenting annat gjort här!
          Jo, vissa ciklider behöver ofta lite "motstånd" för att komma till sin rätt - jag har nämnt palettciklider i detta sammanhang i massvis av trådar men det verkar inte som om någon hörsammar detta - det är ständigt frågor om varför paletter stagnerar när de går ensamma... skit samma!
          Bara att säga Ammen! Speciellt gällande paletter.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av bossep
            Jag törs inte! Då blir det ingenting annat gjort här!

            Bara att säga Ammen! Speciellt gällande paletter.
            Haha! Nä, jag förstår vad du menar! Jag fattar knappt själv hur det har hunnit bli så många projekttrådar, bara de senaste åren. Men du gillade väl lite Tanganyika? Det finns ett par goa trådar om just dessa fiskar - bland annat Tanganyika i 960-liter... Den tråden är hyfsat lång kan jag säga - så jag skippar att lägga upp en länk!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Haha! Nä, jag förstår vad du menar! Jag fattar knappt själv hur det har hunnit bli så många projekttrådar, bara de senaste åren. Men du gillade väl lite Tanganyika? Det finns ett par goa trådar om just dessa fiskar - bland annat Tanganyika i 960-liter... Den tråden är hyfsat lång kan jag säga - så jag skippar att lägga upp en länk!
              Jag har alt varit och gluttat lite! Men jag blir bara så avundsjuk.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av bossep
                Jag har alt varit och gluttat lite! Men jag blir bara så avundsjuk.
                Det är nästan så jag blir avundsjuk på mig själv när jag tittar tillbaka i den tråden - vilka minnen! Kanske skall man dra igång ett lagom modest T-kar snart igen...? Hmmm....

                Kommentar

                • Broddan
                  • February 2007
                  • 536

                  Kanon film!

                  Och ditt taganyika 960 gick inte av för hackor. Det var den tråden som fick mig att börja med t-cikllider. Nu har jag inga men börjar faktiskt bli rejält sugen på nån slags sandsills tanga.
                  Hälsningar

                  D

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Sparade filmen på bågarna till kvällen, så att jag fick den i full HD på hela skärmen, dom är liksom värda det Bågarna

                    Det är fint hemma hos dem och de själva är smycket i karet som verkligen glänser
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Broddan
                      Kanon film!

                      Och ditt taganyika 960 gick inte av för hackor. Det var den tråden som fick mig att börja med t-cikllider. Nu har jag inga men börjar faktiskt bli rejält sugen på nån slags sandsills tanga.
                      Ursprungligen postat av c90368
                      Sparade filmen på bågarna till kvällen, så att jag fick den i full HD på hela skärmen, dom är liksom värda det Bågarna

                      Det är fint hemma hos dem och de själva är smycket i karet som verkligen glänser

                      Broddan! Mina funderingar går kring ett ganska lågt men djupt och långt kar - i huvudsak inrett med fin sand och några enstaka stenbumlingar - och med två hanar och ett litet gäng honor av; Enantiopus "Kilesa". Att se de killarna in action blir ju hur grymt som helst. Tankarna finns på detta - skall bara få plats med skiten också - men det löser sig!

                      C-90 Maths! De är verkligen små fina smycken - kul att du gillar det!

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        Skulle också vilja ha dessa men har ett för litet akvarium, 120*60 bottenyta. Men det finns ju lite mindre varianter att dregla på också...
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Broddan
                          Skulle också vilja ha dessa men har ett för litet akvarium, 120*60 bottenyta. Men det finns ju lite mindre varianter att dregla på också...
                          Oh ja! Jag kollar på alternativ jag också - det finns massor! Det go'a med Tanganyika är att det aldrig eller väldigt sällan är några problem med dessa fiskar, de bara sköter sin bissniss och är hur läckra som helst. Jag återvänder alltid till T. med jämna mellarum - man bör ha åtminstone en T-burk i "samlingen"!

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Oh ja! Jag kollar på alternativ jag också - det finns massor! Det go'a med Tanganyika är att det aldrig eller väldigt sällan är några problem med dessa fiskar, de bara sköter sin bissniss och är hur läckra som helst. Jag återvänder alltid till T. med jämna mellarum - man bör ha åtminstone en T-burk i "samlingen"!
                            Ja ha, nu har man varit I din Tanga tråd….
                            Sedan blev det en tripp i minnenas alle’, vi pratar om tiden runt 78 – 82.

                            Jag hade i min ”stuga” ett kul akvarium. Det hade måtten av en SJ pall i botten och var sisådär 75-80 högt. Det var byggt helt i plåt men med 2 glasrutor och hamnade således i ett hörn. Att det sedan stod på ett antal pallar förhöjde kanske inte skönhetsintrycket!
                            I samma veva kom jag över en grupp Frontosor vilka hamnade i ett par mindre kar. Sedan bar det av till morsan och farsan och med korp och slägga förvandlades deras trädgårdsgång av ölandsten till en stenhög som åkte i ”kuben” och staplades upp mot det bakre hörnet. Detta blev nog att av mina snyggaste akvarier genom tiderna och Frontosorna trivdes som fiskar i kalkbrottet!


                            Skulle kunna ge ganska mycket för något liknande just nu!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av bossep
                              Ja ha, nu har man varit I din Tanga tråd….
                              Sedan blev det en tripp i minnenas alle’, vi pratar om tiden runt 78 – 82.

                              Jag hade i min ”stuga” ett kul akvarium. Det hade måtten av en SJ pall i botten och var sisådär 75-80 högt. Det var byggt helt i plåt men med 2 glasrutor och hamnade således i ett hörn. Att det sedan stod på ett antal pallar förhöjde kanske inte skönhetsintrycket!
                              I samma veva kom jag över en grupp Frontosor vilka hamnade i ett par mindre kar. Sedan bar det av till morsan och farsan och med korp och slägga förvandlades deras trädgårdsgång av ölandsten till en stenhög som åkte i ”kuben” och staplades upp mot det bakre hörnet. Detta blev nog att av mina snyggaste akvarier genom tiderna och Frontosorna trivdes som fiskar i kalkbrottet!


                              Skulle kunna ge ganska mycket för något liknande just nu!

                              Fränt! Det påminner lite om ett hörnkar jag hade en gång. Det var av den gamla goda sorten; Rostfritt med heltäckande ramp. Det var kittade glas och hade höga, djupa fina mått - vilka jag inte minns idag. Har aldrig sett ett liknande kar sedan dess - de fyrkantiga varianterna kan man ibland få syn på än idag dock.
                              I detta hade jag ett stenröse som sträckte sig från vattenytan längst in i hörnet och nästan ända ner till frontglaset där det mötte en liten remsa sand - alltså en backe med bara sten i hela karet.
                              Här körde jag endast Prinsessan av Burundi (minns inte vilken variant det var) - ett lekpar som efter en tid genererade en våldsam koloni som var otroligt häftig att kolla på... Memory Lane indeed!
                              Det där karet skulle man ju haft kvar idag, och fixat upp, siliconerat om det och använt... korkat nog såldes det när jag flyttade från morsan - man visste ju inte bättre då... brudar och gitarrer stod liksom högre i kurs.

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Fränt! Det påminner lite om ett hörnkar jag hade en gång. Det var av den gamla goda sorten; Rostfritt med heltäckande ramp. Det var kittade glas och hade höga, djupa fina mått - vilka jag inte minns idag. Har aldrig sett ett liknande kar sedan dess - de fyrkantiga varianterna kan man ibland få syn på än idag dock.
                                I detta hade jag ett stenröse som sträckte sig från vattenytan längst in i hörnet och nästan ända ner till frontglaset där det mötte en liten remsa sand - alltså en backe med bara sten i hela karet.
                                Här körde jag endast Prinsessan av Burundi (minns inte vilken variant det var) - ett lekpar som efter en tid genererade en våldsam koloni som var otroligt häftig att kolla på... Memory Lane indeed!
                                Det där karet skulle man ju haft kvar idag, och fixat upp, siliconerat om det och använt... korkat nog såldes det när jag flyttade från morsan - man visste ju inte bättre då... brudar och gitarrer stod liksom högre i kurs.
                                Låter som om vi gjorde samma saker back then. Men för mig blev det resor i stället för gitarrer! Visst blev det häftigt att bygga stenröse mot ett hörn!
                                Sessor, varför ar inte dessa nutidens guppy? Jag vet inte om dessa inte tar priset som världens mest intressanta fiskar.
                                Jag såg i tanga tråden att du inte gillar att mixa olika arter och håller nog med. Men tror du inte att man kan skapa 2 eller 3 lite olika ”biotoper” i ett kar?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...