Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    3-4 cm, oj så stora har de jag tittat på inte varit, snarare 1 cm. Blir till att leta reda på sånna.

    Förlåt Mats för OT´t.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Gör så och lycka till.
      jag såg dessa i affären på andra sidan gatan där jag bor och funderade på att köpa ett par men gjorde inte detta. Sedan snackade jag med Mats och även han var intresserad av en sådan gren till sina kar. När jag var tillbaka ett par dagar senare var det bara 3-4 st kvar, men någon hade brutit av de flesta grenarna så de såg ut som kattskit....
      När jag då beställde nya kom det hem sådana som du sett, en enkel tunn gren som var skitful!
      Så det är inte riktigt OT.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        "OT":a på bara! Det är kul att läsa vad ni skriver!
        Som tur är har man ju ett antal träd i trädgården - bland annat en sån där trollhassel med krusiga grenar. Jag har inte haft hjärta att beskära den så grovt ännu, utan mer använt mig av mindre redan torra grenar som lätt har kunnat brytas av.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Trevligt Mats, och gott att de börjat leka igen. Diskusarna kanske även behövde en liten paus i romläggandet som vi snackade om för ett tag sedan, eller så har de sett vad dina Bågfenor håller på med...

          Jodu, en paus behövde dom allt - som de har hållt på. Nu vore det ju förbannat trevligt om de kunde få lite yngel också. Rommkornen har ju tyvär möglat en hel del för dom tidigare - och jag har sett att när de putsat bort de vita kornen så har de befruktade liksom kommit med - inte för att de vill äta upp dom utan just därför att de ligger så tätt intill varandra. Så, nu får de skärpa sig, speciellt hanen som kanske efter pausen har lite mer krydda i såsen, nu när han sparat upp för en rejäl sats!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Du kan låna en av mina hannar annars, det har kläckts två kullar idag igen. Att de sedan är borta innan morgondagen är en annan femma.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Du kan låna en av mina hannar annars, det har kläckts två kullar idag igen. Att de sedan är borta innan morgondagen är en annan femma.
              Haha Ja, det är gôtt Anders! Det är tur att det finns några potenta småglin någonstans. Det är ju inte ynglen i sig, utan just det faktum att man vill se dom med en go' svärm.
              Vem vet, dom kanske är lite för gamla och lite slitna - och inte riktigt får till det längre. Det kanske är därför de säljs ut på mässor och liknande. Det är dock ingen tvekan om att det här paret är oerhört sammansvetsat och säkerligen har haft en lång period av lekande bakom sig.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Btw - det finns en film på bågfenorna på förra sidan - för dom som vill kolla det...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Då är det bara att börja spara igen, det är bara drygt 10 månader kvar till Duisburg igen....kanske ett nytt friskt par får följa med hem då? Det paret som gick ensamna med en svärm yngel var ju till salu för 500 euro, och ett liknande kanske är på mässan då med, trots att det inte är diskuschampionat utan mer inriktat på vanliga ciklider.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Då är det bara att börja spara igen, det är bara drygt 10 månader kvar till Duisburg igen....kanske ett nytt friskt par får följa med hem då? Det paret som gick ensamna med en svärm yngel var ju till salu för 500 euro, och ett liknande kanske är på mässan då med, trots att det inte är diskuschampionat utan mer inriktat på vanliga ciklider.

                    Visst! Inga problem - i så fall rensar jag ur 540-karet så får ett sådant superpar gå där!
                    Skulle det visa sig att mitt stora fina par är lite trötta - så gör det egentligen ingenting, de är så våldsamt granna att titta på - de mår prima och är spänstiga och uppvisar så många fina "grejer" genteomt varandra att det är en ren njutning att bara ha dom simmande i karet. Den tillvaro de skall tillbringa hos mig skall vara underbar för dom - jag skall se till att de får åldras med stor värdighet!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Inte det sämsta att få bli pensionär i din stuga, det kanske du med ska bli?
                      Isf kommer jag med.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Hade väl tänkt det! Du är vilket fall som helst välkommen, Broder!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ska snart till jobbet, annars hade jag gärna kommit upp en sväng idag. Men du kanske tog din lediga dag i måndags när du bad till porslinsgudarna?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Ska snart till jobbet, annars hade jag gärna kommit upp en sväng idag. Men du kanske tog din lediga dag i måndags när du bad till porslinsgudarna?

                            Japp, sitter på kontoret idag... buhuhuuu... Helt rätt, jag tog min dag på måndagen, som fick tillbringas spyendes - men nu är jag frisk igen!

                            Kommentar

                            • Vimsa
                              • November 2008
                              • 768

                              Jäklar vad snygga bågfenorna var! Har ju själv äntligen fått hem ett par efter ett halvårs väntan, och honan verkar inte riktigt kunna bestämma sig för om hon ska vakta ett litet krypin (där det inte finns rom eller yngel ...) eller inte. Hoppas på lek snart!

                              Och 540-litaret med busken i är ju assnyggt ... Vill pytsa i en massa grenar i min egen balja, men bor man i Norrbotten så finns inte direkt något annat än barrträd och björk. Vet du om det funkar med Björk och/eller Rönn?

                              Är bara liiiite avundsjuk på din akvariestuga ... *hosthost* När man sitter med totalt 180 liter vatten i huset Lite för lång tråd för att jag ska orka hålla koll bara, ehe.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Halloj Vimsa! Jag tror nog dina bågar kommer att leka så småningom - dom är ganska lättlekta! Jag är dålig på vilka träslag som funkar i akvarium - men vi ställer frågan här så svarar säkert någon. Jag måste nog faktiskt ta reda på lite mer om detta!
                                180 liter är inte att förakta - och när det blir utrymme och läge så utökar du bara antalet kar, och storlek på dom!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...