Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av bossep
    Jag gjorde ofta så med både discus och scalerer när jag höll på och micklade med dessa för 30 år sedan.



    Rötter, glas och skifferplattor i en salig röra så tar de vad som passar dom bäst sedan plockar man bort det de inte gillar.,

    Min uppfattning var också att storleken spelar roll. Ju mindre akvarie man tordes ha ju oftare lek med etablerade lekpar medan grupper behöver plats för att dela upp sig.
    Ja, det är skillnad på grupper och ensamma par. De här Stendkerparen har ju aldrig sett något annat än en trång kub och en lek-kon, någonsin - så det blir lite speciella parametrar. Det var likadant med ett Scalarepar jag hade som lekte på allt som gick att leka på i ett kar, men som stagnerade lite när de blev ensamma i ett annat kar - för att jag ville se hur de vårdade sina yngel i lugn och ro. Finns om tråd med bilder och filmer här;

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av karrokaja
      Jo du har så rätt... just nu är jag lite som du. har bara tid för matning och vattenbyten just nu...juletider är ju inte direkt harmonisk softar-time liksom
      Men jag ska se till att alla fiskar får en lite chill out zone och hoppas då på nåt trevligt.
      Man kanske ska ha lite fler par också (dom är ju ensamma i 900) så att det blir lite utmaning och hormoner typ... hur låter det??

      Kurvcikliderna är likadana, skitsnygga och feta och goa, men ingen lek...

      det är ju gulligt hur diskusarna håller på
      får en såndär "awwww♥♥♥" kännsla
      Tryck du i ett par till i ditt 900 - de beter sig lite lugnare än de flesta apistogrammor (som dom någonstans är ganska lika). Det är väl honorna som kan bli en aning bitska mot varandra (och hanarna) under lek, men det är ganska snabba skärmytslingar det handlar om!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        OK... jag tittar in om en stund och lägger upp bågfilmen!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, det är skillnad på grupper och ensamma par. De här Stendkerparen har ju aldrig sett något annat än en trång kub och en lek-kon, någonsin - så det blir lite speciella parametrar. Det var likadant med ett Scalarepar jag hade som lekte på allt som gick att leka på i ett kar, men som stagnerade lite när de blev ensamma i ett annat kar - för att jag ville se hur de vårdade sina yngel i lugn och ro. Finns om tråd med bilder och filmer här;
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131334
          Jag har missat den tråden! Mycket intresant. Slimline runt om borde vara helt kanon! Så fint hade man inte förr då var det svart färg som gällde. Tror du inte dom behöver lite konkurans om man skall låta föräldrarna gå kvar med ynglen? Vidare tror jag at scalarer tappar intresset efter ett tag och börjar äta när hormonerna slår till.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av bossep
            Jag har missat den tråden! Mycket intresant. Slimline runt om borde vara helt kanon! Så fint hade man inte förr då var det svart färg som gällde. Tror du inte dom behöver lite konkurans om man skall låta föräldrarna gå kvar med ynglen? Vidare tror jag at scalarer tappar intresset efter ett tag och börjar äta när hormonerna slår till.
            Det var i det karet som Discusarna gick innan de flyttade - har du inte kollat det i denna tråden din rackare?
            Kolla min profil så kommer du hitta x-antal kul trådar ytterligare - det finns allt från Tanganyika till... ja, vem vet!
            Jo, vissa ciklider behöver ofta lite "motstånd" för att komma till sin rätt - jag har nämnt palettciklider i detta sammanhang i massvis av trådar men det verkar inte som om någon hörsammar detta - det är ständigt frågor om varför paletter stagnerar när de går ensamma... skit samma!

            Fan, det verkar som om självaste YouTube har stagnerat en smula nu... skall se när den där bågfilmen kan komma upp...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Korsijössenamn - det var tur att ingen tittat in i tråden sedan senast - för bågfilmen kukade ju naturligtvis ur precis när den var uppladdad på YT - så jag fick göra om det hela igen.
              Men, här är snutten i allafall - två Bågfensciklidhanar som tar sig en runda;

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Vad då inte titta i tråden, jag har väntat sååå

                Underbart härliga bågfenor

                Är det ekgrenar du har i karet?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Vad då inte titta i tråden, jag har väntat sååå

                  Underbart härliga bågfenor

                  Är det ekgrenar du har i karet?
                  Ja... det har du rätt i - det är bara det att när jag ser att jag själv är senste "inläggaren" i tråden så får jag för mig att ingen kollar - tittar inte på siffrorna för visningar... så ofta...

                  Nej, det är Hasselgrenar. Jag beskar en Hassel för ett bra tag sedan och det blev en hel hög med jättebra pinnar, kvistar och grenar - så dessa kommer nog att användas i stor utsträckning i karen framöver!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    ok, tror du det funkar med syréngrenar i ett kar? De jag har på tork har så bra form och storlek.

                    Har ingen hassel hemma, men kan kanske nå lite ekgrenar som jag kan torka.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      ok, tror du det funkar med syréngrenar i ett kar? De jag har på tork har så bra form och storlek.

                      Har ingen hassel hemma, men kan kanske nå lite ekgrenar som jag kan torka.

                      Rent instinktivt låter Syrén lite "giftigt" på nån vänster - vet inte vad jag får den känslan ifrån...? Men, om Syrén funkar vet jag banne mig inte - så, vi får ställa den frågan till de som kan och hoppas att vi får svar här, eller i någon annan tråd. Jag kan dock kolla runt lite och se om jag hittar något om att Syrén är OK eller inte!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ok, jag kliver ut i snön idag och plockar lite ekgrenar, det är nog bättre för jag vill inte riskera fiskarna eller vattenkvaliteten.
                        Så lägger jag dessa på tork så att jag kan använda de i mitt kommande projekt...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Pia, gå till tex Blomsterlandet och kolla. Där har de ofta Trollhasselgrenar till salu, annars kan de ta hem åt dig. De kostar cca en femtiolapp och är oftast ganska rejäla!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Japp, skall dit idag tänkte jag, men jag hade tänkt att ha lite grövre saker i karet. Men skall kika vad jag kan hitta, går kanske att blanda vanliga rötter med tunna trollhasselgrenar...
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Trevligt Mats, och gott att de börjat leka igen. Diskusarna kanske även behövde en liten paus i romläggandet som vi snackade om för ett tag sedan, eller så har de sett vad dina Bågfenor håller på med...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Japp, skall dit idag tänkte jag, men jag hade tänkt att ha lite grövre saker i karet. Men skall kika vad jag kan hitta, går kanske att blanda vanliga rötter med tunna trollhasselgrenar...
                                De jag kollade på sist var kanske 3-4 cm i den avsågade änden med avsmalnande slingriga grenar av ganska stort antal. Så det var liksom inte bara en fjösig gren utan ganska bastanta saker!
                                Kruxet var nästa sändning de fick, de var inte alls så grova utan man ska ha lite tur med.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...