Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av larsemil
    Det ska inte vara någon fara, det är en stor och fin hanne! Tack för bra svar även om jag kapade din tråd lite.
    You're Welcome!
    Skönt att det är en bra hane - då blir det snart fart i baljan!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Hur går det i stugan?

      Händer det nåt?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Hur går det i stugan?

        Händer det nåt?
        Näää... Det är så där klassiskt "mellanstill" just nu. Fiskarna puttrar på i vanlig stil, men det händer egentligen inget att "skriva hem om" för tillfället. De två Bågfensparen har börjat på ny kula, de tidigare yngelsvärmarna är borta och de båda paren har varsin sida av karet som de bevakar och småfajtas över - honorna är mörka och smårutiga (ett säkert tecken) och hanarna är som mest färggranna just nu. Det är svårt att filma detta då det är ganska mörkt i karet - och jag har ju gjort det ett antal gånger redan.
        Eventuellt kan jag kanske komma med en ny film nästa vecka då jag hoppas att det kan bli lite annorlunda belysning i 540-baljan!
        Annars håller discusarna på som vanligt i 70-kuben (de vita discusarna i 540-karet gör inte så mycket väsen av sig) och adoketorna smådonar i sitt kar... ja, som sagt, inget speciellt att skriva om - men det kommer uppdateringar så fort det händer lite kul och spännande grejer!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Tack

          Då behöver jag inte vara orolig att jag missat nåt
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Tack

            Då behöver jag inte vara orolig att jag missat nåt
            Nädå, här skall ingen missa något!

            Jag kan berätta en liten skön grej om de stora discusarna i 70-kuben. De lekte ju som grisar i den mindre kuben, men har inte visat några tendenser alls till lek i det större karet.
            Jag satt ikväll och kollade på dom, hur dom inte kretsade kring lek-konen alls, så som de brukade göra förut, även när de inte var i lektagen. De har inte visat något intresse alls för konen i det nya karet.
            Så drog jag mig till minnes en story som Kaj berättade, jag tror den gick ungefär såhär; han hade placerat lek-konen en liten bit fel i karet där ett lekpar gick, och de slutade tvärt att leka - men när han ställde konen där den stod förut så satte de igång direkt.
            Jag tänkte att konen hade stått lite längre fram mot frontrutan och en aning off-center i den förra kuben - så jag stack ner armen och flyttade fram den ungefär 6-7 cm... Det tog cirka en minut så var de på den och började putsa - helt sjövilda! Makalöst alltså.
            Jag har en liten filmsnutt på det hela - skall jag lägga upp den?

            En annan ganska skön snutt håller jag på att ladda upp nu - på två fajtande bågfenshanar - den kommer väl lite senare ikväll eller imorgon!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Jaa, lägg upp filmen

              Bågfenorna är fina fiskar, så härliga. Funderar på att skaffa sånna igen
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Nädå, här skall ingen missa något!

                Jag kan berätta en liten skön grej om de stora discusarna i 70-kuben. De lekte ju som grisar i den mindre kuben, men har inte visat några tendenser alls till lek i det större karet.
                Jag satt ikväll och kollade på dom, hur dom inte kretsade kring lek-konen alls, så som de brukade göra förut, även när de inte var i lektagen. De har inte visat något intresse alls för konen i det nya karet.
                Så drog jag mig till minnes en story som Kaj berättade, jag tror den gick ungefär såhär; han hade placerat lek-konen en liten bit fel i karet där ett lekpar gick, och de slutade tvärt att leka - men när han ställde konen där den stod förut så satte de igång direkt.
                Jag tänkte att konen hade stått lite längre fram mot frontrutan och en aning off-center i den förra kuben - så jag stack ner armen och flyttade fram den ungefär 6-7 cm... Det tog cirka en minut så var de på den och började putsa - helt sjövilda! Makalöst alltså.
                Jag har en liten filmsnutt på det hela - skall jag lägga upp den?

                En annan ganska skön snutt håller jag på att ladda upp nu - på två fajtande bågfenshanar - den kommer väl lite senare ikväll eller imorgon!
                Dina filmer att altid fina så lägg upp!
                Har du testat med mer än 1 kruka i akvariet?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jaa, lägg upp filmen

                  Bågfenorna är fina fiskar, så härliga. Funderar på att skaffa sånna igen
                  Okydoky - då kommer discusfilmen imorgon och så hoppas vi att bågfensfilmen kan vara klar vid tolvsnåret!

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    klart du måste lägga upp film på det!!
                    Både diskusar och bågfenor! (min bågar är asfina, men ingen lek...för stissigt i karet såklart *suck*)

                    Men diskusarna gillade inte att konen stod fel?
                    Snacka om att vara noggrann alltså! för jag bryr mej rakt inte om sängen står snett
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Dina filmer att altid fina så lägg upp!
                      Har du testat med mer än 1 kruka i akvariet?

                      Du tänker på discuskuben? Nej, jag har inte testat fler koner hos det här paret - detta är det första "köpeparet" jag skaffat.
                      Mina tidigare discusar både odlade och vilda har alltid hittat grenar och rötter att lägga sin rom på. Nu köpte jag det här nästan läbbigt stora Stendkerparet när vi var i Tyskland för några månader sedan - och de har lekt stadigt på den enda konen de hade i karet, så satte jag dom i det större karet för att de skulle få sträcka ut lite - och där fixade det liksom till sig nu - på att man flyttade konen några centimeter, så jag tror att de blir nöjda med denna enda tillsvidare.
                      Men, det är ett bra tips om man hamnar "i stå" i någon annan situation - så, tack för tipset!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        klart du måste lägga upp film på det!!
                        Både diskusar och bågfenor! (min bågar är asfina, men ingen lek...för stissigt i karet såklart *suck*)

                        Men diskusarna gillade inte att konen stod fel?
                        Snacka om att vara noggrann alltså! för jag bryr mej rakt inte om sängen står snett
                        Ah, det är synd att du inte får igång bågarna - de är för jävla granna... men bara de har lite sköna skrymslen och vrår så borde det kunna gå, tycker jag.
                        Ja, det är för jädra knepigt att discusarna är så petiga - men rätt kul ändå. Nu håller de på för fullt!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, det är för jädra knepigt att discusarna är så petiga - men rätt kul ändå. Nu håller de på för fullt!
                          Du, om man kunde ta reda på varför de är så petiga, så skulle det nog duga till en doktorsavhandling!

                          Mycket märkligt
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Du tänker på discuskuben? Nej, jag har inte testat fler koner hos det här paret - detta är det första "köpeparet" jag skaffat.
                            Mina tidigare discusar både odlade och vilda har alltid hittat grenar och rötter att lägga sin rom på. Nu köpte jag det här nästan läbbigt stora Stendkerparet när vi var i Tyskland för några månader sedan - och de har lekt stadigt på den enda konen de hade i karet, så satte jag dom i det större karet för att de skulle få sträcka ut lite - och där fixade det liksom till sig nu - på att man flyttade konen några centimeter, så jag tror att de blir nöjda med denna enda tillsvidare.
                            Men, det är ett bra tips om man hamnar "i stå" i någon annan situation - så, tack för tipset!
                            Jag gjorde ofta så med både discus och scalerer när jag höll på och micklade med dessa för 30 år sedan.



                            Rötter, glas och skifferplattor i en salig röra så tar de vad som passar dom bäst sedan plockar man bort det de inte gillar.,

                            Min uppfattning var också att storleken spelar roll. Ju mindre akvarie man tordes ha ju oftare lek med etablerade lekpar medan grupper behöver plats för att dela upp sig.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Du, om man kunde ta reda på varför de är så petiga, så skulle det nog duga till en doktorsavhandling!

                              Mycket märkligt
                              Ja, hade det inte varit för den där storyn som Kaj berättade - jag tror det var i någon tråd här någonstans - så hade jag inte fått för mig att flytta konen en bit. Jag var mer inne på om de möjligtvis ville ha den en aning högre upp, liksom mer i mitten av karet höjdmässigt. Jag har sett bilder på lek-kar där någon staplat koner på varandra för att få upp dom i karet lite. För jävla knepigt - men nu tycks det funka, så...

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ah, det är synd att du inte får igång bågarna - de är för jävla granna... men bara de har lite sköna skrymslen och vrår så borde det kunna gå, tycker jag.
                                Ja, det är för jädra knepigt att discusarna är så petiga - men rätt kul ändå. Nu håller de på för fullt!
                                Jo du har så rätt... just nu är jag lite som du. har bara tid för matning och vattenbyten just nu...juletider är ju inte direkt harmonisk softar-time liksom
                                Men jag ska se till att alla fiskar får en lite chill out zone och hoppas då på nåt trevligt.
                                Man kanske ska ha lite fler par också (dom är ju ensamma i 900) så att det blir lite utmaning och hormoner typ... hur låter det??

                                Kurvcikliderna är likadana, skitsnygga och feta och goa, men ingen lek...

                                det är ju gulligt hur diskusarna håller på
                                får en såndär "awwww♥♥♥" kännsla
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...