Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Blev sittande på din YT kanal och tittade på lite historik, finns ju mycket fint att bläddra bland

    Men så upptäckt jag en ganska så intressant sak, den film som har fått flest visningar på YT, av alla dina superbra filmer, är en utan en endaste fisk i akvariet

    Mycket märkligt...
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      Ursprungligen postat av c90368
      Blev sittande på din YT kanal och tittade på lite historik, finns ju mycket fint att bläddra bland

      Men så upptäckt jag en ganska så intressant sak, den film som har fått flest visningar på YT, av alla dina superbra filmer, är en utan en endaste fisk i akvariet

      Mycket märkligt...
      hahaha "GILLA"

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Eller ett kar med måtten 125x55x40? Så beställer jag två st...
        Ursprungligen postat av c90368
        Blev sittande på din YT kanal och tittade på lite historik, finns ju mycket fint att bläddra bland

        Men så upptäckt jag en ganska så intressant sak, den film som har fått flest visningar på YT, av alla dina superbra filmer, är en utan en endaste fisk i akvariet

        Mycket märkligt...
        Ursprungligen postat av Hellsson
        hahaha "GILLA"

        Jag skall mäta och kolla vad som får plats - det börjar bli liiiite trångt nu och jag vill gärna ha kvar min mysiga snurrstol och mitt lilla bord där jag ställer vinglas och andra nödvändigheter.

        C-90! Jag har ingen koll på YT-listan, så jag vet inte riktigt vilken film det kan vara... men det är väl någon med en tom inredning av något slag, kanske en tidig snutt från 960-Tanganyikakaret?

        Hellsson! Jag har inte koll på Fluval... och de blad jag har i karet hamnar aldrig eller väldigt sällan i utsuget till Eheimtunnorna - därmed inte sagt att dessa inte slammar igen då och då - men det rensar jag bara bort med näven vid vattenbytena!

        Kommentar

        • O-Jonsson
          • October 2010
          • 262

          Finaste! Vad är det för gren du har i?

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av O-Jonsson
            Finaste! Vad är det för gren du har i?

            Det är Hassel - jag beskar en Hassel här i trädgården och det var en gren som passade riktigt bra.

            Kommentar

            • larsemil
              • June 2008
              • 172

              Fin läsning det här, ögnat igenom alla 50 sidorna under några dagar, att vara hemmapappa är bra för akvariehobbyn, särskil när den legat i vila under babytiden.

              Gillar särskilt 540 liters discuskar, det är verkligen en drömfisk, och vilka fina exemplar du har fått tag på!

              Själv köpte jag ett fantastiskt fint exemplar av apistogramma nijsseni idag som jag nu har koppat i, honan går redan och spänner upp sig för hannen för att visa att hon minsan finns i det här karet. Han verkar dock inte det minsta intresserad, får se vad söndagens vattenbyte kan åstakomma.

              Annars är det grabben som just nu har ett väldigt akvarieintresse och han fick idag köpa två ancistrusar som han följer och matar med olika grönsaker!

              Bebis gillar mest att göra vattenbyten för då kan man ju få plaska lite!
              En hobby för alla!

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                Bara att åka å hämta Matts ;-) http://www.blocket.se/alvsborg/Akvar....htm?ca=15&w=2

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Så kör du Altolamprologus Compressiceps så blir det nästan identiskt med mitt akvarieprojekt.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av larsemil
                    Fin läsning det här, ögnat igenom alla 50 sidorna under några dagar, att vara hemmapappa är bra för akvariehobbyn, särskil när den legat i vila under babytiden.

                    Gillar särskilt 540 liters discuskar, det är verkligen en drömfisk, och vilka fina exemplar du har fått tag på!

                    Själv köpte jag ett fantastiskt fint exemplar av apistogramma nijsseni idag som jag nu har koppat i, honan går redan och spänner upp sig för hannen för att visa att hon minsan finns i det här karet. Han verkar dock inte det minsta intresserad, får se vad söndagens vattenbyte kan åstakomma.

                    Annars är det grabben som just nu har ett väldigt akvarieintresse och han fick idag köpa två ancistrusar som han följer och matar med olika grönsaker!

                    Bebis gillar mest att göra vattenbyten för då kan man ju få plaska lite!
                    En hobby för alla!
                    Ursprungligen postat av Hellsson

                    Hellson! Japp, ett sånt där kar skulle passa fint! Tack för tipset!

                    Larsemil! Kul att du gillar grejerna! Om du vill spendera några goa timmar så kolla den här tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991
                    - så får du både Apistogramma och Discus i plenty!
                    Håll ögonen på din nijssenihane nu, speciellt om honan är ensam och sugen. Det kan bli lite trist obalans om hanen inte riktigt är hemmastadd i karet - men jag skall inte måla fan på väggen nu, utan vi hoppas på att hanen snabbt acklimatiserar sig i ditt kar och tar sig an honan!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Så kör du Altolamprologus Compressiceps så blir det nästan identiskt med mitt akvarieprojekt.

                      Japp, jag har varit inne i din tråd och spanat lite - men inte skrivit något... ännu!
                      A. compressiceps är underbara - jag har haft dessa i omgångar många gånger, men detta var ju innan zoopets dagar. Senast jag hade dom blev dokumenterat i denna tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133867

                      Det skall bli spännande att få följa med på ditt Tanganyikaäventyr - compisarna är ju så jädra läckra, och man blir allt lite sugen igen...
                      Men, jag skall göra iordning ett lagom kar till I. adoketorna hade jag tänkt - lägga ner långsiktig möda på inredning för att optimera för dom i ett kar på typ 200-liter.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Låter bra då jag velade flera gånger om vad skulle ha med då verkar mitt val vara ett bra sådant!
                        Har inte hunnit igenom den tråden ännu (dina är låååånga) men ska lusläsa den helt klart.

                        Lite korta frågor: Vad hade du de med, vad matade du med och tror du de slaktar alla snäckor?

                        Nej, nu ska jag inte sno din tråd mer tror jag.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av VisualDarkness
                          Låter bra då jag velade flera gånger om vad skulle ha med då verkar mitt val vara ett bra sådant!
                          Har inte hunnit igenom den tråden ännu (dina är låååånga) men ska lusläsa den helt klart.
                          Lite korta frågor: Vad hade du de med, vad matade du med och tror du de slaktar alla snäckor?
                          Nej, nu ska jag inte sno din tråd mer tror jag.
                          Jodå, sno på bara - det är kul!
                          Den där tråden är ganska "tom" på information om dessa ciklider, så den är nog ingen bra läsning just för det ändamålet - men man kan ju titta på lite inredningsdetaljer, om inte annat.
                          Comp-gruppen är en ganska... vad skall vi säga, "knepig" ciklid som beter sig lite olika beroende på vad man ger dem för förutsättningar.
                          Man kan ha ett ganska naket kar med få stenar och några stora snäckor utplacerade lite random sådär... då brukar ofta en eller två hanar ta varsitt revir, och tillsammans med varsin hona ta en snäcka i besittning. I ett sådant scenario tycks det som att reviren kan vara ganska små och tajta och de håller sig i denna snäckas omedelbara närhet - och försvarar kraftigt. Det här är ett ganska kul sätt att uppleva compressiceps - man ser vad dom håller på med och kommer dom ganska nära in på livet.
                          Ett annat scenario är att man inreder med mycket sten och trånga, höga och extremt smala grottor. Skiffersten passar utmärkt för detta. Jag tycker ändå att man bör ha några strategiskt utplacerade snäckor trots denna inredning, då de ofta väljer dessa som lekplats trots allt. Att få comp. att leka i grottsystem så krävs det att honan, men inte hanen, når längst in i stenskrevorna - honan sköter själv romvaktandet, men hanen försvarar reviret.
                          Nackdelen med stensättningar är att reviren lätt blir vidsträckta och en hane kan ta över stora, om inte hela karets stenläggning - det blir med andra ord inga naturliga gränser. Är karet i detta fall inte så jättestort kan det bli problem med en dominant hane, som tar över showen. Nu behöver det inte bli på det sättet men risken är ganska stor. Lägger du en steninredning så försök att göra några avgränsande sandstråk mellan stenpartierna - då blir det en mer naturlig åtskillnad mellan paren - som ju givetvis kommer att etableras.
                          Jag tror inte de går på snäckor sådär allmänt, men det är jagande ciklider som säkerligen inte drar sig för att försöka att "nosa" på en snäcka om det blir läge.
                          Jag gav mina fryst artemia, räkmix, vita och svarta mygglarver och så mycket levande foder som möjligt - vattenloppor etc.
                          Jag hade sju stycken compisar - varav en hane blev stor och dominant - det var den enda hanen som bildade revir och lekte - med en hona... såklart...
                          De gick tillsammans med två par leleupi - och dessa är ju ett kapitel för sig själva... enormt aggressiva och tuffa. I ett framtida T-kar skulle jag kunna tänka mig att enbart köra leleupi - dessa är fantastiskt intressanta - och lättlekta!
                          Vi kommer nog att gagga mer i din tråd framöver - det är kul att du skall köra Tanganyika, ett mycket trevligt val!

                          Kommentar

                          • larsemil
                            • June 2008
                            • 172

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Håll ögonen på din nijssenihane nu, speciellt om honan är ensam och sugen. Det kan bli lite trist obalans om hanen inte riktigt är hemmastadd i karet - men jag skall inte måla fan på väggen nu, utan vi hoppas på att hanen snabbt acklimatiserar sig i ditt kar och tar sig an honan!
                            Du menar att han blir irriterad när hon går och visar upp sig?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av larsemil
                              Du menar att han blir irriterad när hon går och visar upp sig?
                              Nej, tvärtom kan hanen bli undergiven och bortskuffad av honan som vill dra igång en lek då hanen inte har någon revirkänsla och naturlig instinkt att försvara ett. Detta är inget som behöver hända - är bara hanen välväxt, frisk och vid god vigör skall det inte ta lång tid innan han är igång!
                              Att hanen kan bli undergiven honan sker ofta då den nyanlända fisken är liten, smal och kanske inte riktigt har fått komma igång i zooaffärens kar - detta är ganska vanliga förutsättningar. Det är mer det jag menar med att du får hålla ögonen på honom - kolla så att han är med på noterna!

                              Kommentar

                              • larsemil
                                • June 2008
                                • 172

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Nej, tvärtom kan hanen bli undergiven och bortskuffad av honan som vill dra igång en lek då hanen inte har någon revirkänsla och naturlig instinkt att försvara ett. Detta är inget som behöver hända - är bara hanen välväxt, frisk och vid god vigör skall det inte ta lång tid innan han är igång!
                                Att hanen kan bli undergiven honan sker ofta då den nyanlända fisken är liten, smal och kanske inte riktigt har fått komma igång i zooaffärens kar - detta är ganska vanliga förutsättningar. Det är mer det jag menar med att du får hålla ögonen på honom - kolla så att han är med på noterna!
                                Det ska inte vara någon fara, det är en stor och fin hanne! Tack för bra svar även om jag kapade din tråd lite.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...