Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Jag satt precis och slötittade på karet nyss, och hannen fick en färg jag aldrig sett tidigare, helt beigefärgad med bara de röda markeringarna kvar och detta var när han simmade bak till honan. Honan är fortfarande ilsket svarttecknad...
    När dina lekt, är båda föräldrarna delaktiga efter romläggningen eller hur har de gjort?

    Honan är mest aktiv, och hanen får, precis som din, en lite beige färg. Så, du har nog en skön lek där! Hoppas att det blir lite yngel nu!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Men varför i hela friden ska de leka där man inte ser dem...?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Men varför i hela friden ska de leka där man inte ser dem...?
        Jaaaa... det är liksom vitsen med det hela!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Aha! Grejen är väl snarast den att jag har så jädrans mycket annat just nu...
          Men en liten dålig snutt på en av bågfenshonorna med yngel - som jag tog igår. Hon är långt in i karet och där är mörkt.
          Fetediscusarna fick inviga 70-kuben igår också - jag skall ta en film på det!
          Annars händer inget särskilt - men jag återkommer!
          "I skydd av mörkret"
          Häftig film i dunklet!
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Visserligen, det är samma sak med de flesta av oss folk med ju...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              "I skydd av mörkret"
              Häftig film i dunklet!
              Ja, det ser jäkligt mysigt ut i verkligheten - skall försöka ta en något tydligare film till på henne, och den andra kärringen som också har en yngelsvärm på andra sidan karet!

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jaaaa... det är liksom vitsen med det hela!
                tycker det är lite dött att leka i mörkret... roligare in public mer spänning liksom
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Håller precis på att ladda upp en liten snutt på discusarna i deras ny hem, 70-kuben. Kommer lite senare, YouTube ni vet...
                  Slänger in en snabbt tagen blixtbild på adoketahanen. Han stod och spände upp sig så snyggt för honan som är bakom, nedanför roten - så jag sköt iväg ett kort, som dessutom inte blev så skarpt... men han hann att bli lite spak och undrade vad jag höll på med.
                  Ansjo verkar ha en lek på sina adoketor nu, och vi hoppas ju att det blir resultat där. Mitt par har lekt två gånger, men det har inte blivit något... hoppas de drar igång här med en kull snart!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Så snygg han är
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Så snygg han är
                      Ja, dom är otroligt granna, knubbiga och goa - och så fina mot varandra!
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ja, dom är rätt kompakta i sin kroppsform, aåg dessa live hos Ansjo.

                        Bågfenorna och dessa påminner om varandra i kroppsformen.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          är dessa skönheter långlivade?
                          Eller kolar dom av efter 1-2 år?
                          färgen är helt sjuk! typ som tråkig brun fast på ett intressant sett... neonbrun??
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            är dessa skönheter långlivade?
                            Eller kolar dom av efter 1-2 år?
                            färgen är helt sjuk! typ som tråkig brun fast på ett intressant sett... neonbrun??
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ja, dom är rätt kompakta i sin kroppsform, aåg dessa live hos Ansjo.

                            Bågfenorna och dessa påminner om varandra i kroppsformen.
                            Ja, dom är inte så långt ifrån bågfenorna, men med den skillnaden att adoketorna har ett "krypande kroppsspråk" - dom simmar ofta med ganska hophållna fenor. I början var jag lite orolig att de var krassliga, men jag kollade upp deras sätt att röra sig på nätet, såg en massa bilder och filmer och läste beskrivningar. De påminner faktiskt en hel del om Tanganyikaciklider i rörelsemönstret, speciellt Julidochromisgruppen - med strykande, korviga rörelser - mycket speciellt!
                            Jag vet inte hur långlivade de blir - men jag tror att de lever ganska mycket längre än individer från Apistogrammagruppen. Det här är robusta och kraftiga ciklider med, ett för mig åtminstone, vad jag sett förut, helt unikt sätt att bete sig. Otroligt intressant - och det vore så jädra kul om man kunde få se yngelvården också...

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Om du och Ansjo får yngel på dessa så blir det nog kö för att köpa småttingarna
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det är nog de trevligaste cikliderna jag någonsin ägt, inklusive diskus. Jag fattar fortfarande inte varför de inte är mer förekommande och känner mig väldigt lyckligt skattad att jag köpte dessa i Tyskland!
                                Ska bli kul att se om det blir resultat av minas förmodade lek, jag har knappt sett till honan på en vecka nu, men när jag kikade på håll idag så var hon framme hos hannen betydligt mer. Så det kanske sket sig för dessa med...men det är bara att bita ihop!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...