Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Nu gäller det att du håller nosen i topptrim, för det finns ganska många parametrar som kan orsaka ett totalt haveri före jul.

    Spännande med nytänk i inredningen, har inte bestämt mig för vad jag tycker riktigt ännu.

    Antar att du själv sitter och funderar och känner in just nu, men det är så det ska vara.

    Du nämner ljus och det är nog som sagt viktigt med en sån här design.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Narien
      Precis sett första videon ser fint ut, är bakrutan målad? Sen, hur gör du när du köper 40 st pansarmalar? specialbeställer eller?
      Nej, jag har satt upp en sån där svart solfilm på bakrutan - sma-klatsch så satt den där, det var bara att smeta på den!

      Man får fråga handlarn typ såhär;
      Du, skall du ta hem lite corysar snart?
      Ja, kanske om ett par veckor.
      Tror du att du skulle kunna ta hem några extra, typ 40 stycken av den och den sorten?
      Javisst - betalar du i förskott?
      Japp, det kan jag göra.

      Så kan det gå till - och det hjälper såklart om man känner dom i affären litegrann!

      Kommentar

      • Narien
        • August 2010
        • 181

        Okej, :P detdär med solfilm skall jag undersöka! Angående firrarna, bra, var lite rädd att ni hade någon superfiskaffär där uppe i landet som fick välsorterade affärer i malmö att se ut som någons hemma-samling

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          man kan göra såhär också.

          "Hej har med lite växter till dej"
          "Nämen tackar vad fint"
          "Skaru ta hem nåt i veckan" *viftar med ögonfransarna*
          "ehh... japp det ska jag"
          "40 corrysar typ?"
          "a det var det jag hade tänkt, betalar du i förskott"
          "Jupp, och lite rabbat för växterna?"
          "aa visst"

          har du inte långa ögonfrannsar så finns det på buttericks

          Ursäkta, kunde inte hålla mej
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Nu gäller det att du håller nosen i topptrim, för det finns ganska många parametrar som kan orsaka ett totalt haveri före jul.
            Spännande med nytänk i inredningen, har inte bestämt mig för vad jag tycker riktigt ännu.
            Antar att du själv sitter och funderar och känner in just nu, men det är så det ska vara.
            Du nämner ljus och det är nog som sagt viktigt med en sån här design.

            Du tänker på om hasseln rôtnar..? Ja, den har torkat i mer än en månad, så nån gång gör den väl det - men andra hasselpinnar som jag har i småburkarna har hållt stilen i flera månader och ser "friska" ut, så vi får se.
            Japp, ljuset är grejen med den här inredningen - nu är det ju dött lysrörsljus och det är inte så kul, men så fort jag får tummen ur så blir det led-spottar.
            Faktum är att jag känner mig mycket nöjd med looken - speciellt de där kvist och lövhögarna, som bågarna tycker mycket om - bladen sitter ju fast på de stora grenarna, så att när bladen är borta sedan så lägger jag bara i nya - gamla sönderdelade blad som kanske skräpar suger jag upp med häverten - grejen är att bladen liksom bara försvinner... vet inte hur det funkar men så blir det.
            Nu skall jag ut i stugan, tappa upp ett glas gott vin och sitta och mysa lite!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              hur tänkte du göra med LED belysningen?? Är det spottar som ska sitta i taket på karet typ?
              Eller ska dom sitta på väggen/taket i stugan??
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Narien
                • August 2010
                • 181

                Ursprungligen postat av karrokaja
                man kan göra såhär också.

                "Hej har med lite växter till dej"
                "Nämen tackar vad fint"
                "Skaru ta hem nåt i veckan" *viftar med ögonfransarna*
                "ehh... japp det ska jag"
                "40 corrysar typ?"
                "a det var det jag hade tänkt, betalar du i förskott"
                "Jupp, och lite rabbat för växterna?"
                "aa visst"

                har du inte långa ögonfrannsar så finns det på buttericks

                Ursäkta, kunde inte hålla mej
                Haha, jag tror dock det skulle ha motsatt effekt om jag gjorde så

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Du tänker på om hasseln rôtnar..? Ja, den har torkat i mer än en månad, så nån gång gör den väl det - men andra hasselpinnar som jag har i småburkarna har hållt stilen i flera månader och ser "friska" ut, så vi får se.
                  Japp, ljuset är grejen med den här inredningen - nu är det ju dött lysrörsljus och det är inte så kul, men så fort jag får tummen ur så blir det led-spottar.
                  Faktum är att jag känner mig mycket nöjd med looken - speciellt de där kvist och lövhögarna, som bågarna tycker mycket om - bladen sitter ju fast på de stora grenarna, så att när bladen är borta sedan så lägger jag bara i nya - gamla sönderdelade blad som kanske skräpar suger jag upp med häverten - grejen är att bladen liksom bara försvinner... vet inte hur det funkar men så blir det.
                  Nu skall jag ut i stugan, tappa upp ett glas gott vin och sitta och mysa lite!
                  Gött, det är det akvarier är till för!

                  Jag har en gång råkat ut för att ett mycket väl inkört kar kraschat på grund av kombinationen mycket multnade löv och hög värme.

                  Nu har du ett nystartat kar, mycket löv och hög värme. Dessutom få växter som suger upp nitrat, ja nitrat. Fiskarna du har är dessutom känsliga, minst sagt!

                  Så frågan är hur kemin i karet kommer att vara om tre till fyra veckor?

                  Men stoppar du i nosen och använder lite rutinerad fingertoppskänsla så ska det säkert gå bra.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Gött, det är det akvarier är till för!
                    Jag har en gång råkat ut för att ett mycket väl inkört kar kraschat på grund av kombinationen mycket multnade löv och hög värme.
                    Nu har du ett nystartat kar, mycket löv och hög värme. Dessutom få växter som suger upp nitrat, ja nitrat. Fiskarna du har är dessutom känsliga, minst sagt!
                    Så frågan är hur kemin i karet kommer att vara om tre till fyra veckor?
                    Men stoppar du i nosen och använder lite rutinerad fingertoppskänsla så ska det säkert gå bra.

                    Jovisst man sniffar såklart och kollar läget - men det känns hyfsat betryggande ändå, nästan 300 liter från 70-kuben åkte i 540-litaret och Eheim 2250-tunnan flyttades rakt över till den nya baljan och drogs igång, med ett avbrott på kanske en kvart.
                    Men, man skall aldrig säga aldrig, så det gäller att titta noga varje dag och kolla läget - helt klart!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      hur tänkte du göra med LED belysningen?? Är det spottar som ska sitta i taket på karet typ?
                      Eller ska dom sitta på väggen/taket i stugan??
                      Jag vet banne mig inte riktigt ännu - men det blir någon enklare variant av led-"puckar" - spotar, spom skall placeras ovanför karet - kanske i någon ramp eller liknande. Min lösning blir enormt lowtech!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Hur går det i de andra karen? Räkorna blir bara fler och fler? Testa att ösa över lite räklingar till 540 liters karet så få de lite levandefoder, och de som klarar sig kommer att reproducera sig vidare....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Hur går det i de andra karen? Räkorna blir bara fler och fler? Testa att ösa över lite räklingar till 540 liters karet så få de lite levandefoder, och de som klarar sig kommer att reproducera sig vidare....
                          Jo, det ser fint ut i baljorna - karet till kardinalerna står och puttrar... och väntar. Adoketorna lufsar runt och gör sin grej. Och fetediscusarna la ju en kaka precis när dom skulle få flytta till större.
                          Jag har sett endast en räka - en från solis - som har dött, de andra lever och mår fint, och det kryllar av räklingar i dennerlekuben. Nu är man ju sugen på att dra igång 112-litaren och göra en minivariant på 540-karet, med något kul i - och sedan dra igång den stora 60-dennerlekuben och ha helt vita räkor i den. Fan, vad mycket grejer det är på gång nu - men kul är det!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ja just det. Du har en tom Dennerlekub som väntar. Nästan så man blir lite avis på den.... Kanske du skulle dra igång den kuben ganska snart med någon fisk i, ifall vi drar ner till Malmö i december. Då finns det möjlighet att köpa Snow white-räkor...

                            Vi skulle åka till IKEA i morgon för att kolla lite på möbler (akvarie)och säng men så fick frugan jobb istället. Det får bli en annan dag men å andra sidan är det ingen panik med det projektet heller.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              OK - då kan jag börja joxa med d-kupan höll jag på att skriva.. d-kuben menar jag - så får det bli snow white i den! Hohooo!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Och spara på dig lite kosing, de jävlarna är inte riktigt gratis...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...