Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ah, då tar jag själv whiskyn och poppar lite E, så är akvariedonandet gjort i ett nafs!
    Ursprungligen postat av ansjo
    Då går det som på moln...
    Eller surfar på en ofantligt stor räkmacka

    Killen har bytt avatar!! fan! grymt
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av karrokaja
      Eller surfar på en ofantligt stor räkmacka

      Killen har bytt avatar!! fan! grymt
      Ja, jag tyckte det var dags att byta bild - jag fick en bild som var rätt frän, från när vi spelade i Stockholm för någon månad sedan, och tänkte att den kunde passa!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja, jag tyckte det var dags att byta bild - jag fick en bild som var rätt frän, från när vi spelade i Stockholm för någon månad sedan, och tänkte att den kunde passa!
        WOW!! fan va cool fabror!!!
        Missade ju den! tänkte att jag skulle komma och kolla.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag tänkte vi kunde kolla lite på en ny adoketa-lek... bara somsisådär liksom...
          Det verkar som att kornen är hyfsat befruktade, men som vanligt vet man inte riktigt hur det blir. Kul att dom är på gång iallafall.
          Bilderna är tagna i en jädra knepig vinkel, nästan rakt uppifrån, snett ner mot rotgrottan där hon har valt att lägga rommen på en liten sten som man inte ser överhuvudtaget framifrån. Som sagt, vi får se om det blir något!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Äntligen lite ögongodis för mig
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Äntligen lite ögongodis för mig
              Jahaaa, du gillade inte discusfilmen förstår jag... Men, visst - adoketorna är riktigt fräna att kolla på!

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                Spännande!

                Hur beter sig paret mot varandra och andra nu när de har ägg?
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Jag missade ju filmen!!
                  Men nu såg jag den. riktigt fint
                  Vet inte mer vad jag ska säga... såg bara ren och skär skönhet på filmen!

                  Jo en fråga...hur nykoppade var dom när du filmade??
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jahaaa, du gillade inte discusfilmen förstår jag... Men, visst - adoketorna är riktigt fräna att kolla på!
                    Hmm, du vet jag och Disco, men nu talar vi inte mer om det.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Jo en fråga...hur nykoppade var dom när du filmade??
                      Jag skulle tippa på ett par timmar.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag skulle tippa på ett par timmar.
                        såg ut som om nån av dom flåsade lite... men den kanske tuggade på nåt gott?

                        Jag har ont i magen! dom är så fina så!!
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Broddan
                          Spännande!

                          Hur beter sig paret mot varandra och andra nu när de har ägg?

                          Det här är intressant. När jag hade fått hem adoketorna, så satte jag igång med en massiv jakt på information om dessa, lite ovanliga, ciklider.
                          Dom vill ha ganska lågt ph, gärna murket "svart" vatten, grottor och prång i form av både sten och rotformationer, lugnt - nästan stillastående vatten - och mörkt. Därför har jag slängt in massor av rötter, tyvärr inte byggt några direkta stengrottor (men det tycks funka ändå) och gjort omöjligt många "tänkta" ställen för dom att känna sig hemma på/i.
                          Jag satte medvetet en mängd vindelöv-java högt upp i karet för att på så sätt dämpa belysningen - och jag funderar på att i en förlängning slänga i lite hornsärv för att mörka ner ljuset ännu mer.
                          Adoketorna går helt själva i 112-liter - och jag måste säga att dessa fiskar har ett otroligt "ociklidigt" beteende - med det menar jag att det tycks vara väldigt fin sämja de här två individerna emellan; inga som helst aggressiva yttringar som jagande eller överloppshandlingar som bidrar till obalans och plötsliga skärmytslingar.
                          De enda ciklider jag kan jämföra med är Tanganyikaciklider såsom Julidochromisgruppen. Deras sätt att närma sig varandra är ganska likt också, med huvudstående och "korvningar" som är helt väsensskilt från apistogrammagruppen. Hela deras kroppsspråk är väldigt "eldigt" men samtidigt lugnt och sansat - och jag blir faktiskt inte klock på alla varianter av lodrät huvudstående, skakningar - och grävande på annan plats än lekplatsen. Grävandet är en historia i sig - både hanen och honan (mest hanen) ställer sig lodrät och gräver intensivt, uppenbarligen i demonstrativt syfte, som för att visa för partnern att det finns duglighet - däremot grävs det inte lika intensivt vid själva lekplatsen. Det här är ett beteende jag inte har sett hos andra ciklider, om några faktiskt.

                          Så, Broddan, för att svara kort på din fråga; de beter sig helt underbart mot varandra, de verkar ytterligt snälla och fina mot varandra utan någon som helst aggressivitet. Nu skulle det bara vara så jädra kul om de kunde få åtminstone en 10-15 yngel också - eller tre stycken för den delen... Vad jag menar är att det skulle vara intressant att se hur deras gemensamma yngelvård ter sig! Sker det skall jag ligga som en rem inne i stugan framför burken och filma!

                          Kommentar

                          • Narien
                            • August 2010
                            • 181

                            Blir det inga alger alls i karet utan någon form av algätande fisk? Eller du bekämpar alger för hand så att säga (skrapor, pmdd osv)?

                            Kommentar

                            • Broddan
                              • February 2007
                              • 536

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det här är intressant. När jag hade fått hem adoketorna, så satte jag igång med en massiv jakt på information om dessa, lite ovanliga, ciklider.
                              Dom vill ha ganska lågt ph, gärna murket "svart" vatten, grottor och prång i form av både sten och rotformationer, lugnt - nästan stillastående vatten - och mörkt. Därför har jag slängt in massor av rötter, tyvärr inte byggt några direkta stengrottor (men det tycks funka ändå) och gjort omöjligt många "tänkta" ställen för dom att känna sig hemma på/i.
                              Jag satte medvetet en mängd vindelöv-java högt upp i karet för att på så sätt dämpa belysningen - och jag funderar på att i en förlängning slänga i lite hornsärv för att mörka ner ljuset ännu mer.
                              Adoketorna går helt själva i 112-liter - och jag måste säga att dessa fiskar har ett otroligt "ociklidigt" beteende - med det menar jag att det tycks vara väldigt fin sämja de här två individerna emellan; inga som helst aggressiva yttringar som jagande eller överloppshandlingar som bidrar till obalans och plötsliga skärmytslingar.
                              De enda ciklider jag kan jämföra med är Tanganyikaciklider såsom Julidochromisgruppen. Deras sätt att närma sig varandra är ganska likt också, med huvudstående och "korvningar" som är helt väsensskilt från apistogrammagruppen. Hela deras kroppsspråk är väldigt "eldigt" men samtidigt lugnt och sansat - och jag blir faktiskt inte klock på alla varianter av lodrät huvudstående, skakningar - och grävande på annan plats än lekplatsen. Grävandet är en historia i sig - både hanen och honan (mest hanen) ställer sig lodrät och gräver intensivt, uppenbarligen i demonstrativt syfte, som för att visa för partnern att det finns duglighet - däremot grävs det inte lika intensivt vid själva lekplatsen. Det här är ett beteende jag inte har sett hos andra ciklider, om några faktiskt.

                              Så, Broddan, för att svara kort på din fråga; de beter sig helt underbart mot varandra, de verkar ytterligt snälla och fina mot varandra utan någon som helst aggressivitet. Nu skulle det bara vara så jädra kul om de kunde få åtminstone en 10-15 yngel också - eller tre stycken för den delen... Vad jag menar är att det skulle vara intressant att se hur deras gemensamma yngelvård ter sig! Sker det skall jag ligga som en rem inne i stugan framför burken och filma!

                              Jag gick tillbaka för att titta på första leken filmen igen. Inser dock att det gick lite fort första gången och jag såg aldrig huvudståendet då fast jag ser nu att du påpekar detta.
                              Gärna mer film på detta och korvning/skaka alá julle beteendet. Blir riktigt fundersam vilken funktion detta stå på skallen har, kanske tycker det är hans mest imponerande vinkel för honan och eventuella romtjuvar i närområdet.
                              Hälsningar

                              D

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Narien
                                Blir det inga alger alls i karet utan någon form av algätande fisk? Eller du bekämpar alger för hand så att säga (skrapor, pmdd osv)?
                                Det blir lite trådalger högst upp - dessa plockar jag bort för hand. Annars ingen gödning eller tillsatser!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...