Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Det skall bli bilder, jag lovar! fan vad snygga discusar Anders har köpt! Riktigt fina! Och jag tycker de han så bryskt lämnar ifrån sig nu, till mig, är jätte-jätte-pluttinutt-söta också - små fina goa svarta prickar och allt...

    Jag tänkte på bilden med all sten där kardinalerna skall gå - det är ju några såna där "gång-grifter" sånt som man skall passa sig för att bygga i karet - rent utseendemässigt, men kardinalerna vill vara mycket på botten och gärna sitta i små grottor, så jag har byggt i stort sett för deras skull - bara så att ni vet... änna!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      bergis så kommer söt-sot-simmarna bli riktigt månskensskimmrande utan prickar hos dej

      Ser redan hur kardinalerna surfar runt och plockar frenetiskt.
      Dom står upp och ned, hit och dit, små, stora och alla gör samma sak...
      deras små vita ben trullar upp och ner, som symaskinsnålar sömmar dom igenom hela akvariet efter käk.
      (eller om dom bara kör sten, sax och påse)
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • fergu65
        • April 2010
        • 61

        Hej ville bara säga nice jobb riktigt fint ..pss hur går det med diskusarna.(yngel).blir själv sugen på det .börjar fastna mer o mer för dessa vackra fiskar..

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av fergu65
          Hej ville bara säga nice jobb riktigt fint ..pss hur går det med diskusarna.(yngel).blir själv sugen på det .börjar fastna mer o mer för dessa vackra fiskar..
          Ah, man får tacka!
          Nja, Discusarna leker bra, de har lekt fyra gånger nu, men det blir lite problem med att rommen möglar. De första gångerna tror jag inte riktigt att hanen befruktade ordentligt, men senaste gången var mycket mer än hälften befruktade iallafall - grejen är att när de som inte är befruktade börjar mögla så sprids det till de andra. Om bara några få är obefruktade så kan föräldrarna plocka bort dessa. Mina står och putsar hela tiden men får inte riktigt bort de mögliga - och det sprider sig till hela kakan.
          Vi får se hur det utvecklar sig - nu skall de inom kort få flytta till ett större kar, så de får sträcka ut lite. Kanske blir det bättre då...?
          Jag känner igen detta problem från ett annat par jag hade förr - det tog nog en sju-åtta lekar innan det blev bra resultat.

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            Varför får jag alltid denna låt i huvudet då jag ser ordet Akvariestugan

            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • fergu65
              • April 2010
              • 61

              ok de låter ju bra .hopas de går bättre i de större då ..är dom svåra o hålla annars diskusar..räcker det med ett 220 liters att ha ett par i ..vilka fiskar kan dom gå med har själv palettciklider nu ..

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av fergu65
                ok de låter ju bra .hopas de går bättre i de större då ..är dom svåra o hålla annars diskusar..räcker det med ett 220 liters att ha ett par i ..vilka fiskar kan dom gå med har själv palettciklider nu ..
                Det är svårt att svara generellt på om discus är svåra att hålla eller inte... Det är en ciklid som vilken annan, men discus har kanske lite större krav på vattenkvalitet och temperatur. Om man skall svara mycket svepande så skulle jag inte direkt rekommendera discus förrän man skaffat sig lite akvaristisk erfarenhet - det är väl inte direkt en nybörjarfisk. Själv tycker jag inte att det är svårt att hålla discus överhuvudtaget - det handlar främst om att se till att de hålls i en passande miljö, att man ser till att ha bra vattenkvalitet och att man har öga för hur discusarna beter sig, både gentemot varandra och allmänt.
                Många som inte är vana vid discusar upptäcker inte tidiga tecken på otrivsel - det kan handla om färger, hur fisken simmar, hur den håller fenorna, avföring och en mängd andra saker. Ser man inte tidiga varningstecken så är det lätt att fisken snabbt blir så dålig att den inte går att rädda - och discusägaren hamnar då i ett trist svirr och känner att det är tråkigt och svårt att hålla den.
                Det är alltså en mängd faktorer som avgör om det är svårt eller inte - därmed inte sagt att man inte skall prova på Discus om man känner att man har lite på akvariefötterna. 220 liter blir nog jättebra för ett par - tänk dock på att karet gärna skall vara högt, helst inte under 50 cm, då dicusen är en högrest fisk.
                Jag skulle föreslå att i god ro läsa på allt vad du mäktar med om discusen innan du skaffar den, läs böcker, på nätet, här på forumet - och andra forum - så bör du ganska snabbt få ett hum om vad det handlar om.
                Om man skall ha discus i ett "sällskapskar" så passar tetror, mindre malar t.ex. corydoras och en hel del andra fiskar från samma region. Palettciklider kommer från Afrika och discusen från sydamerka - så det kan kanske vara lite "fel" att ha dessa ihop - även om det säkert skulle funka ändå. Paletterna är ganska hårdföra vid lek (det är iofs discusen också, men på ett annat sätt) och kan nog stressa discusen en del - discus är lugna sävliga ciklider som passar bäst i lugna, lummiga miljöer - med lugna stillsamma fiskar.

                Ja, jag skulle kunna skriva massor till, men håller det lite kort nu - läs om discusen, kolla upp så noga du kan - och, givetvis, ställ frågor - gärna här så skall jag och andra hjälpa till så gott det går!

                Kommentar

                • fergu65
                  • April 2010
                  • 61

                  bra svar rakt o ärligt de gillar jag ..paletterna ska över i mitt hundra liters snart då jag vill ha yngel av dom vilket jag fått en gång redan varav 13 överlevde kul--dom är stora o fina nu ska lämnas in till akvarie affären i dagarna ..ska läsa på mer om dom discusarna alltsså.men attan så granna o fina dom är och lite speciella..mvh mikael..

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Det lustiga är att nästa alla som hållt på med akvariefisk ett tag, förr eller senare provar diskus av någon anledning.
                    Nu är jag själv lite frälst i dessa fiskar, men de har en personlighet som jag inte sett hos någon annan fisk någon gång. Låter lite flummigt, men de som har/haft diskus vet nog vad jag menar.
                    Så gör du som Mats föreslog, och kanske även i framtiden skaffa ett lite högre kar än vad jag tippar du har nu och försök dig på dem!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      Kan ju inte säga annat än att jag kort och gott håller med alla delar i diskussionerna kring huruvida trådarna fungerar, dess feedbacl och inte minst att akvariehobbyn ju är så avstresande så rogivande, en ren sinnesfrid egentligen (givetsvis kan det gå tokigt ibland, så som min cyano explosion i somras, men sånt fixar sig med lite tålamod) och inte bara akvariehobbyn i sig utan även detta eminenta forum med likasinnade som begriper sig på att snacka fisk, roligt nog är min sambo i uppsvinget och börjar gilla det hela mer och mer. Att hon sen får ett 150 L gratis i veckan (komplett) att uppgradera till från sitt nuvarande 54 L gör inte saken sämre ;-)


                      Kunde jag norpa din stuga på ett släp så vete tusan om jag inte gjorde det inatt, sätt hänglås på den och förankra den väl i marken.

                      (Eller kan ju åtminstone, planera och ha denna som inspiration till min tänka lilla "hörna" i framtiden)

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Det skall bli bilder, jag lovar! fan vad snygga discusar Anders har köpt! Riktigt fina! Och jag tycker de han så bryskt lämnar ifrån sig nu, till mig, är jätte-jätte-pluttinutt-söta också - små fina goa svarta prickar och allt...

                        Jag tänkte på bilden med all sten där kardinalerna skall gå - det är ju några såna där "gång-grifter" sånt som man skall passa sig för att bygga i karet - rent utseendemässigt, men kardinalerna vill vara mycket på botten och gärna sitta i små grottor, så jag har byggt i stort sett för deras skull - bara så att ni vet... änna!
                        Hej Mats!

                        Riktigt trevlig inredning till kardinalerna. Jag tycker det ser kanon ut både funktionsmässigt och att vila ögonen på.
                        Ska bli kul och se kardinalerna i ett lite mörkare kar (jmf med mitt) och se hur det blir.
                        Jag testar en annan Sulawesi räka nu (caridina spinata) och den burken har jag inrett mörkare.

                        Är det vanlig javamossa du kör mellan stenarna?

                        Nu vet jag inte vilken temp du kommer köra på men du får gärna meddela hur de växter du har fixar tempen, bra info att ha.

                        När fasiken kommer räkorna då?

                        Resterande projekt ser(låter) tip-top ut, som det brukar alltså!

                        /Daniel
                        Senast redigerad av Broddan; 09 November 2010, 19:47.
                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • fergu65
                          • April 2010
                          • 61

                          Du hade rätt de var bara 40 högt ,,men får väl leta efter ett högre senare när det blir aktuellt.ska flytta över mina paletter till mitt hundra kar ..sen vet jag inte vad jag ska ha i det stora karet..vi får se va de blir ..

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Daniel! Vi köpte den där mossan i tyskland och den är grov med ganska "stela" grenar - Anders kommer nog ihåg namnet, fan vad kass jag är på växter alltså. Vi köpte även en fjädermossa med otroligt små fina stänglar. I kardinalkaret tror jag inte att mossan kommer att trivas jättebra, jag har 29,5° där och det verkar som att den inte riktigt vill ta sig. Däremot har jag en klump hos de röda räkorna i dennerlenanot, där även fjädernmossan sitter, och där verkar det ta sig med små späda skott. Jag vet inte riktigt när kardinalerna kommer, men både jag och Anders är på hugget nu så det blir förhoppningsvis snart. Kul att du som har kardinaler tycker att det verkar bra, det känns gôtt!

                            Fergu65! Visst, ta det cool bara så infinner sig snart ett läge att testa discus - det går snabbare än vad man tror!

                            Till andra som kommenterat på sistone; Kul att ni skriver lite och diskuterar allt möjligt - kan jag hjälpa till med något, så är det bara kul! Annars - ös på!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Willow moss hette den...
                              Att vi inte fått räkorna beror på den butiken vi fått ett bra pris från har lite leveransproblem då ekonomin inte är den bästa, men det kommer förhoppningsvis att lösa sig ganska snart.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                bilder...
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...