Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Ah, därav fisklukten...
    Nä, skämt åsido så håller jag med Maths i vad han skriver. Problemet tror jag många gånger är att det blir för mycket för fort. Jag kan ofta se vilka som kommer att fortsätta vara aktiva på både forumet och inom akvaristiken efter ett tag. Har de fler än två akvarium efter t3-4 månader brukar det bli pannkaka av alltihop och dessa kar kan sedan ses till salu på blocket.
    Tyvärr är det många gånger kul projekt, men börjar det bli lite motgångar så tappar de sugen.
    Även lite kritik mot ej namngivna personer, men ibland kommer kommentarer och svar på frågor som kan göra att frågeställaren tappar sugen. Ibland tykna, ibland totalt felaktiga råd som gör att det går åt pepparn gör kanske att det går fel med karet och h*n tappar då farten.
    Till slut orkar man heller inte svara mot dessa många gånger korkade inlägg, som tex en som skrev att vita prick inte är en sjukdom....
    Men en sådan här diskussion ser jag som upplyftande och jag tackar dig Mats att vi får ha den här i tråden!

    Ja, många gånger är det nog så att projekten startas upp lite för snabbt och så blir det övermäktigt när det blir lite knas.
    Visst, fortsätt att diskutera i tråden - jättekul och intressant!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nubi
      tänk att kunna ha en sån härlig stuga får bli framtida projekt hus med dubbelgarage och friggebod.
      Just så!

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        Ursprungligen postat av ansjo
        Ah, därav fisklukten...
        Nä, skämt åsido så håller jag med Maths i vad han skriver. Problemet tror jag många gånger är att det blir för mycket för fort. Jag kan ofta se vilka som kommer att fortsätta vara aktiva på både forumet och inom akvaristiken efter ett tag. Har de fler än två akvarium efter t3-4 månader brukar det bli pannkaka av alltihop och dessa kar kan sedan ses till salu på blocket.
        Tyvärr är det många gånger kul projekt, men börjar det bli lite motgångar så tappar de sugen.
        Även lite kritik mot ej namngivna personer, men ibland kommer kommentarer och svar på frågor som kan göra att frågeställaren tappar sugen. Ibland tykna, ibland totalt felaktiga råd som gör att det går åt pepparn gör kanske att det går fel med karet och h*n tappar då farten.
        Till slut orkar man heller inte svara mot dessa många gånger korkade inlägg, som tex en som skrev att vita prick inte är en sjukdom....
        Men en sådan här diskussion ser jag som upplyftande och jag tackar dig Mats att vi får ha den här i tråden!
        Håller med dig där! man drabbar snabbt av akvariesjukan (vill haaa) när man fått igång sitt första kar och kikar i alla ghurus projekttrådar. som TUR har jag haft en bra ghuru som har bromsat mig lite och gett mig heads up, och massa goda råd att tänka på inför fiskköp, akvarieköp mm
        utan de hade jag definetivt kört projektet i botten snabbt och tröttnat efter ett par månader.
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, många gånger är det nog så att projekten startas upp lite för snabbt och så blir det övermäktigt när det blir lite knas.
          Visst, fortsätt att diskutera i tråden - jättekul och intressant!
          Sen finns de de som jämt och ständigt ska ha sån j*vla otur med sina projekt så motivationen och inspirationen försvinner efter alla motgångar.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • M-L
            • September 2009
            • 183

            Ursprungligen postat av Nubi
            tänk att kunna ha en sån härlig stuga får bli framtida projekt hus med dubbelgarage och friggebod.
            Jag har en gäststuga på tomten men vågar inte ens nämna att ha den till akvarier, då kastar nog maken ut mig. MEN han har ju ett stort j...la garage fyllt med verktyg och "skräp", så egentligen ...... .

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              Ursprungligen postat av M-L
              Jag har en gäststuga på tomten men vågar inte ens nämna att ha den till akvarier, då kastar nog maken ut mig. MEN han har ju ett stort j...la garage fyllt med verktyg och "skräp", så egentligen ...... .
              Det är så vi kvinnor förhandlar, inte med sex som andra tror, riktiga kvinnor vet hur man förhandlar
              Du har garage, gillestugan står där och den kunde vara bra till att användas som terapistuga med ett eller två akvarium bla bla bla
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av M-L
                Jag har en gäststuga på tomten men vågar inte ens nämna att ha den till akvarier, då kastar nog maken ut mig. MEN han har ju ett stort j...la garage fyllt med verktyg och "skräp", så egentligen ...... .
                Ja, vad väntar du på...?

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag kan ofta se vilka som kommer att fortsätta vara aktiva på både forumet och inom akvaristiken efter ett tag.
                  Instämmer till 100%
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Sen finns de de som jämt och ständigt ska ha sån j*vla otur med sina projekt så motivationen och inspirationen försvinner efter alla motgångar.
                    Ett "projekt" kan ju vara stort och litet, beroende på hur man ser det. För en nybörjare är det ju ett monumentalprojekt att bara starta upp sitt första kar. I början är det så att man har en hel del "otur" - men det är också frågan hur man definierar otur - jag tror att de flesta akvarister har varit med om att det ibland knasar till sig, med algväxt, cyano, fiskdöd och galna sjukdomar som inte ger med sig. Det är just i detta skede som man helt enkelt får lära sig att plocka fram det berömda tålamodet, samt att lära sig att analysera vad man gjort för fel och inte upprepa detta/dessa nästa gång.
                    Precis som när man skafar andra husdjur, så gäller det att långt innan ta reda på vad det är man är på gång att satsa på - detta är en planerad väg att gå. Själv fick jag mitt första akvarium (ett pyttelitet sött rostrfritt 12-liters kar med heltäckande ramp, det skulle jag vilja ha haft kvar idag...) efter att ha haft guppy-yngel i en lingonsyltburk... Det där tolvliterskaret var föremål för många trial and error-turer kan jag lova... men till slut fick man en känsla för det och bollen var i rullning!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Mats och Anders mfl. bara så ni vet...sluta aldrig med era proj.trådar, det är det näst bästa efter att pilla i sina egna kar!

                      Det är avkoppling efter en tuff och stressig arbetsdag och läsa och inspireras av era kar och projekt.

                      Skulle vilja säga detta i alla trådar som jag följer lite extra men jag tror att de flesta läser denna så det får bli här och nu.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Mina polare tycker också att jag är helvrickad med mina burkar... men, det är så det är! Jag tycker att zoopet är guld värt jag med, det finns hela tiden något nytt att lära sig!

                        Instämmer på alla punkter, även det är med kompisarna
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          jag har inga kompisar.... så ingen klagar på mej.

                          (nää jag är JÄTTEpoppis)
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Här är en bild på karet där Kardinalräkorna skall gå.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Saturnus80
                              • October 2009
                              • 943

                              En stor hög med stenar som ändå ger en harmonisk känsla, där kommer dom att trivas
                              //Daniel

                              110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                              23l aqualandscape med dvärgkulor

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Här är en bild på karet där Kardinalräkorna skall gå.
                                Ser riktigt grymt ut!
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...