Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    C-90-Maths! Satt och läste ditt inlägg igen. Jag känner igen mig i det du skriver - det går i perioder det där med att man hittar kul och intressanta grejer i forumets trådar. Jag tror att man "cyklar" - för att använda ett akvariebegrepp - på forum efter en tid. Både du och jag m.fl. har ju varit på zoopet ganska länge, och den första tiden då man läser nästan allt går ganska snabbt över - likadant är det med den tid man lägger ner för att svara på olika frågor. Om jag tittar tillbaka på mina inlägg ser jag en massa, ganska långa och utförliga svar på frågor som ständigt återkommer.
    Det kommer hela tiden nya akvarister på forumet, och dessa känner sig mer manade att ge utförliga svar - och åtminstone jag brukar mer och mer stå tillbaka och låta duktiga människor ge sina tips och tankar ang. skötsel och beteende på vissa arter.
    Vi har våra ganska mäktiga trådar här på forumet och jag tror att en hel del människor är inne och kikar lite då och då, speciellt i perioder när man updaterar med bilder och filmer. Jag för min del använder numera mina trådar i stort sett som bloggar - dels för att jag vill dokumentera vad som händer och dels för att det möjligtvis kan komma någon som blir intresserad av just de fiskar jag råkar dokumentera för tillfället - och kanske vill ställa lite frågor kring dessa.

    Jag har lite nya grejer på gång i stugan, det blir förhoppningsvis lite Kardinalräkor snart, det är ett nytt 540 som skall inredas och det blir en spännande Discusflytt till det karet, adoketorna är på gång och på torsdag (återigen förhoppningsvis) blir det ett tillskott av sex mycket fina discusar till 70-kuben, ett 112-literskar skall också inredas med kärv rotinredning och ytterst få växter - vad det blir för fisk där vet jag inte i nuläget... o.s.v. Jag kommer att dokumentera detta som jag brukar göra - och då blir det troligtvis ett litet uppsving i tråden igen. Jag tror du måste göra samma sak i dina eminenta apistotrådar. Som sagt, det går i perioder, och forumet fluktuerar ständigt med frågor och inlägg som man själv efter en tid här inte har så stort egenintresse av.
    Jag vill gärna se mer bilder, filmer och uppdateringar i dina trådar, Maths - kör på!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jag håller med Mats, och vi har ju pratat om detta förr. Jag tror att många felaktigt tror att de inte har något att tillföra i trådarna som vi gamla gubbar startar, trots att det är de frågor och infallsvinklar som jag personligen tycker är roligt.
      Att få en massa frågor och krav om bilder och filmer är en annan grej, och när man väl sätter in dessa så får man dåligt med respons och även detta gör att man drar sig lite för att updatera. Vill jag blogga så finns det kanske bättre ställen att göra det på...
      Men det är bara att fortsätta, alltid någon som läser trådarna och ger lite kul respons och frågor och kanske man rentav kan ge lite inspiration till någon/något.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Visst!
        Det är ju så att man skulle kunna starta en fiskblogg någonstans - men det är ju kul att vara här på zoopet och gagga loss. Mycket av varför man skriver i sina trådar är ju just det roliga med den dynamik som uppstår då det blir lite diskussioner och frågor.

        Men, helt klart undrar man ibland över att det blir ett vacuum i vissa lägen - jag tänker på när jag och Anders berättade om att vi hade köpt I. adoketa i tyskland... det strömmade in kommentarer om att man ville ha bilder och filmer på dessa - så kom en lek och jag filmade denna och upptakten - men det blev ganska ljumt mottaget.... det gör inte mig så mycket - jag ville ju dokumentera det ändå, men lite knepigt var det.
        Jaja, jag tror att det bara handlar om att ösa på - så det är det jag gör, hoppas Anders, C-90-Maths och alla andra gör det också!

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          Jag har ett par favorit trådar sen jag började besöka denna sida (denna är en av dem :P) och även om jag inte kommenterar så mycket så tycker jag många av diskusionerna ni har är intressanta, och brukar uppskatta allt i bildväg. Anledningen till att jag inte kommenterar så mycket är väll mest att jag inte känner att jag kan tillföra mycket mer än lovord, vilket känns tjatigt efter ett tag :P

          Kunskapsmässigt känner jag att jag är så långt efter att jag antagligen gör bort mig. Dock så skapas ju 5-10 frågor varje gång något nytt sker i mina favvotrådar, men brukar försöka lösa det via google först :P

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            Nu kommer lilla kommentator-kajan här (max du vet ju)
            Alltså... bara undrar en sak...
            Akvarierna ni har, dom har ni för ert intresse right?
            Ni har väl inte gott och renoverat en liten stuga och fyllt med akvarium bara för att några databeroende akvarienördar ska säga: "så jävla snyggt män!" eller "Fan vilka goa fiskar"
            Ni har väl akvarierna för att ni känner att det är eran terapi till en lugnt och stabil själ? (Fyfan vad antis det därlät...usch)
            Så om folk INTE skriver i era trådar så har ni mer tid att njuta av era burkar (så tänker jag iaf)

            Men sen är det så att vissa ser er som "kungar" så det kan vara lite nervigt att fråga eller undra, och då drar man sej hellre.
            (förutom jag då som babblar på som en hovnarr)
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Narien
              Jag har ett par favorit trådar sen jag började besöka denna sida (denna är en av dem :P) och även om jag inte kommenterar så mycket så tycker jag många av diskusionerna ni har är intressanta, och brukar uppskatta allt i bildväg. Anledningen till att jag inte kommenterar så mycket är väll mest att jag inte känner att jag kan tillföra mycket mer än lovord, vilket känns tjatigt efter ett tag :P

              Kunskapsmässigt känner jag att jag är så långt efter att jag antagligen gör bort mig. Dock så skapas ju 5-10 frågor varje gång något nytt sker i mina favvotrådar, men brukar försöka lösa det via google först :P
              Ah, en diskussion, trevligt!
              Jag förstår hur du tänker och du är inte ensam om detta, men jag skulle nog säga tvärtom istället. Är det något du eller någon annan undrar över är det bara att fråga och det behöver inte vara trådskaparen som svarar, huvudsaken är att det blir ett vettigt svar.
              Min tanke när det gäller akvarium och Zoopet är nästan två olika saker, karen har jag som Karro skriver för mitt eget välbefinnande skull, Zoopet har jag för jag gillar att hjälpa andra med min lilla erfarenhet man samlat på sig plus att då visa upp vad man har hemma.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag håller med Ansjo!
                Jag förstår precis hur Narien tänker, jag känner likadant när det gäller en stor del av akvaristiska ämnen - växter, vattenkemi o.s.v. och känner ofta att jag inte har något att tillföra men läser trådarana ändå - så, visst jag kan förstå att man kanske drar sig en smula för att fråga något, eller kanske att man känner sig lite nervig för att göra det. Men, jag säger som Ansjo - det är bara kul att hjälpa till med den lilla kunskap man har.

                Karro! Klart som svartvatten att man har sina kar för sitt eget välbefinnande - jag minns dock hur det var förr när man hängde i olika zooaffärer och snackade med folk om sina kar - man ville ju gärna att någon, förutom morsan, skulle få se burkarna - och man ville ju gärna kolla in andras också, nästan hellre det, därav kom att man var med i olika föreningar och akvarieklubbar. Nu finns nätet och forumet här - och därför är det så kul att dela med sig av vad man åstadkommer!

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  Jag tycker att era trådar är guld värda, Ansjos Dennerle-tråd är ju jättebra om man vill lära sig om räkor och nano, Maths "Mina Apistogramma" är en av de mest utförliga guiderna om just Apistogramma tyvärr så har det inte varit mycket nytt där den senaste tiden. Denna tråden Mats, är ju väldigt intressant eftersom du ger mycket inredning insperation och du har roliga och intressanta fiskar, som just adoketorna och deras lek (har aldrig sett något liknande), men även andra av dina trådar har gett mycket bra information, som dit T-kar. Hoppas verkligen att ni tre inte slutar att dela med er.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Saturnus80
                    Jag tycker att era trådar är guld värda, Ansjos Dennerle-tråd är ju jättebra om man vill lära sig om räkor och nano, Maths "Mina Apistogramma" är en av de mest utförliga guiderna om just Apistogramma tyvärr så har det inte varit mycket nytt där den senaste tiden. Denna tråden Mats, är ju väldigt intressant eftersom du ger mycket inredning insperation och du har roliga och intressanta fiskar, som just adoketorna och deras lek (har aldrig sett något liknande), men även andra av dina trådar har gett mycket bra information, som dit T-kar. Hoppas verkligen att ni tre inte slutar att dela med er.

                    Var lugn för det! Jag tänker fortsätta att fota och filma. Sedan blir det ju lite perioder då det står mer still, men det är grejer på gång - så räkna med mycket mer! Kul att du diggar stuffet!

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      Det finns en anledning varför vissa(mee) kallar MaxB, Ansjo och Maths "Mina Apistogramma" för Fiskghuru
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nubi
                        Det finns en anledning varför vissa(mee) kallar MaxB, Ansjo och Maths "Mina Apistogramma" för Fiskghuru

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ni har alltid kommit med bra svar och snäll kritik, när man farit iväg med massa knasiga funderingar.
                          Det känns alltid skönt att kunna vända sig till Ghurusarna och ställa sina( dumma ) frågor
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Att mats kallas för fishguru trodde jag var för att han luktade fisk....

                            Nä, att sluta dela med sig finns inte på kartan!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Att mats kallas för fishguru trodde jag var för att han luktade fisk....

                              Nä, att sluta dela med sig finns inte på kartan!
                              *Viskar* har aldrig luktat på Mats.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nubi
                                Ni har alltid kommit med bra svar och snäll kritik, när man farit iväg med massa knasiga funderingar.
                                Det känns alltid skönt att kunna vända sig till Ghurusarna och ställa sina( dumma ) frågor
                                Det är lite det som är grejen - man minns ju själv hur man ofta stod där i affären (det var oftast i någon zooaffär man hämtade in kunskaper - det var lite av en annan tid då och man kunde stå och gagga länge och väl med erfarna akvarister) och insöp goda råd.
                                Jag vet inte riktigt vad det är men det är väldigt givande att kunna svara vetigt på någon fråga, och på det sättet kunna vara behjälplig - ofta är det frågor om inredning och beteende som jag tycker att jag har något att komma med...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...