Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Nja, jag menade mer den nya Dennerlekuben som står här i hallen...
    Inte en aning faktiskt...
    Nu skall ju discusarna över till 540-baljan, sedan blir 50-kuben tom och så skall det bli nåt kul där i, så har jag fortfarande ett 112-liters som jag har lite "rot-pinne-utan-växter"-planer för. Kardinalräkorna skall gå i ett 112-liters som står och puttrar med de stora svarta sniglarna (vad de nu heter?) som vi köpte i tyskland... puh, där är planerna just nu.
    Har du något tips för Dennerle 60-literskuben?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det ska vi nog kunna fixa, skulle du kunna tänka dig en annan sorts räka?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        Hej Max, och alla andra.. Jag har tillbringat dagen åt att läsa hela tråden :P
        Lider av sjukdomen Gikt (Inget att rekomendera) så soffan har vart min plats i dag.. Så vad vore bättre en att lusläsa denna underbara tråd!?

        Nu står "bomben" (540Litarn) i köket och väntar på dig/er!

        Funderar starkt på att följa med er (om möjligt) och spana in stugan! =)

        Tommy

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det ska vi nog kunna fixa, skulle du kunna tänka dig en annan sorts räka?
          Jaaaa, inte omöjligt!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Hellsson
            Hej Max, och alla andra.. Jag har tillbringat dagen åt att läsa hela tråden :P
            Lider av sjukdomen Gikt (Inget att rekomendera) så soffan har vart min plats i dag.. Så vad vore bättre en att lusläsa denna underbara tråd!?

            Nu står "bomben" (540Litarn) i köket och väntar på dig/er!

            Funderar starkt på att följa med er (om möjligt) och spana in stugan! =)

            Tommy

            Japp, på onsdag nästa vecka kommer vi!
            Du är mer än välkommen att kolla in karen - om det finns plats i bilen just på onsdag är jag jätteosäker på... men, vi får la kolla läget!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jaaaa, inte omöjligt!
              Då vete tusan om jag personligen inte skulle satsat på den gulbandade kardinalräkan. Eftersom det verkar dröja innan vi får hem beställningen så hinner karet gå in sig, bara pytsa i lite Endlers så länge så är det lugnt...Eller kanske Deep blue tigerräkor? Troligen lite lättare räkor men väl så snygga!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jahapp! Då känner jag i nerverna redan nu att det blir gulbandad Kardinalräka - sand och sten står ju liksom och väntar på detta - och Endlers finns i plenty, de där fyra småskitarna som jag köpte på åleds för ett tag sedan är nu mångfalt fler...

                Kommentar

                • Hellsson
                  • January 2010
                  • 840

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Japp, på onsdag nästa vecka kommer vi!
                  Du är mer än välkommen att kolla in karen - om det finns plats i bilen just på onsdag är jag jätteosäker på... men, vi får la kolla läget!
                  Låter toppen =) Men vet du vad! Jag har egen bil

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Sedan har jag ett tomt 112-litare kvar som skall gå i redigt murken SA-stil - håller på att testinreda med en hel del olika rotdelar i det karet nu.
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Anders, menar du 70- eller 50-kuben?
                    I 50-kuben skulle jag kunna tänka mig tät inredning och en grupp dvärg-kulor! I 70-kuben händer det inte så mycket annat än att bågfenorna leker oavbrutet... Undrar om Fjärilarna kommer till skott?
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Inte en aning faktiskt...
                    Nu skall ju discusarna över till 540-baljan, sedan blir 50-kuben tom och så skall det bli nåt kul där i, så har jag fortfarande ett 112-liters som jag har lite "rot-pinne-utan-växter"-planer för. Kardinalräkorna skall gå i ett 112-liters som står och puttrar med de stora svarta sniglarna (vad de nu heter?) som vi köpte i tyskland... puh, där är planerna just nu.
                    Har du något tips för Dennerle 60-literskuben?
                    Det låter som ett stort problem vilken av alla kuber/akvarium skall jag inreda eller välja fiskar till...
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Det låter som ett stort problem vilken av alla kuber/akvarium skall jag inreda eller välja fiskar till...
                      Du har snart en egen kub att bekymra dig över
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Du har snart en egen kub att bekymra dig över

                        Haha, vilka förnäma problem ni har

                        Jag ska senare se till att skaffa mig ett inredningsproblem i form av en kub jag med, verkar helspännande med kuber, en rejäl utmaning med djup etc.

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          Dvärgkulor är jätteroliga fiskar och det tycker jag defenetivt att du ska ha
                          Jag hade lite problem med att få dem och ta fryst eftersom dom är så slöa och maten sjönk till botten och där rör dom den inte, jag löste detta med att ta sådant nät som man kan få vitlöken i, surrade ihop ena änden och vände den ut o in (du har då en nätpåse) sedan tog jag en snygg blå plastpåseklämma och band en fiskelina ca 5 med en tyngd, så när den ligger i karet och svajar lite fint av pumpen så jagar kulorna på den. Dom verkar gilla mygglarver bäst.
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Hellsson
                            Låter toppen =) Men vet du vad! Jag har egen bil
                            Aw, Man... ja det är klart - då löser det sig av sig självt!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Japp - det är angenäma bekymmer med alla burkar som skall planeras och inredas!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Saturnus80
                                Dvärgkulor är jätteroliga fiskar och det tycker jag defenetivt att du ska ha
                                Jag hade lite problem med att få dem och ta fryst eftersom dom är så slöa och maten sjönk till botten och där rör dom den inte, jag löste detta med att ta sådant nät som man kan få vitlöken i, surrade ihop ena änden och vände den ut o in (du har då en nätpåse) sedan tog jag en snygg blå plastpåseklämma och band en fiskelina ca 5 med en tyngd, så när den ligger i karet och svajar lite fint av pumpen så jagar kulorna på den. Dom verkar gilla mygglarver bäst.

                                Ja, det verkar som att de gärna tar mygglarver - helst levande, och även röda mygg (trots vad som beskrivs ideligen här på zoopet så skall dom få det då och då). Ett litet snäck-kar (jag tar det slimlineinredda - på tre sidor, mind you - 5-litersnanot) blir en odlingsburk för småsniglar som dom kan få tugga i sig. Till sommaren blir det vattenloppor "En Masse", som fransmannen säger!
                                Faktum är att det finns/fanns en jädra skön grej som flyter runt på ytan - en luftfylld ring som har en "tratt" undertill med små hål i, som man kan stoppa mat i och som fiskarna kan gå och beta ifrån. Denna lilla "sil" användes till levande Tubifexmaskar förr och jag har ett par sådana kvar i nån låda - dessa kan komma till pas nu, för kulorna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...