Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av MaxB
    Ynglen är nog borta typ imorgon eller så, men det är bara bra för hon är så jävla grisk så hälften kunde vara nog!
    Bågarna kan man alltid lita på

    Men bli inte förvånad om du får ett gäng överlevare, de är den dvärgciklid som enligt mig är grymmast på att försvara sin avkomma. Dessutom verkar deras yngel vara duktiga på att hålla sig undan också.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, du har nog rätt i detta - den här honan försvarar ynglen något för jävligt, hon hugger på allt! Men, som vanligt, jag låter det bero - ynglen får vara där eller försvinna den naturliga vägen!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av MaxB
        Ja, du har nog rätt i detta - den här honan försvarar ynglen något för jävligt, hon hugger på allt! Men, som vanligt, jag låter det bero - ynglen får vara där eller försvinna den naturliga vägen!
        Jag har ju bågar i tredje eller fjärde generationen i mitt 540 kar, de har överlevt Diskus, Skalarer, Jordätare och Flaggciklider!

        Satt och tittade på två som spännde sig i bakgrunden i går kväll, så sista generationen är nog inte född ännu
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Dom verkar produktiva - grejen är att detta är pytte-ungdjur, och hanarna är dessutom mycket mindre än honorna - sicka små sexgrisar, va?
          Jag köpte dom för ett par veckor sedan med tanken att de kunde växa till sig i kuben för vidare transport till ett par artkar senare. Hur kommer det att bli sen då, kan man ju undra?
          Nu har HSB bestämt att jag skall dammsuga, så jag får lufsa iväg mitt i fredagsmyset och göra just detta - återkommer!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Så stort är inte huset så du håller på fortfarande?
            Kanske man skulle nopra ett av paren nästa gång jag hälsar på, det kan ju inte vara hälsosamt med så många fina ciklider i samma kar. Jag har ju troligen med mig något annat kul i bagaget i utbyte;!...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Wohooo! That's what I'm talkin' about!!!

              Jisses vilka fiskar, inte bara discusarna utan adoketorna var ju helläckra. Men undrar precis som Mtas varför de är så dyra? Sällsynta (kan tänka mig det då jag aldrig hade sett de...) skulle jag haft ett till kar nu så skulle gärna ett par adoketor få husera det...

              Här hemma har mina paletter dragit fram kull nummer 3 tror jag det är... eller 4? Nej 3 tror jag bestämt hmm...

              I alla fall så vaktar de sina småttingar fintr trots att jag störde de rejält vid VB idag. Men tänkte att eftersom jag har så fina småttingar sedan sommarens lek så får naturen bestämma lite mer denna gång huruvida de klarar sig eller ej. (dvs jag störde aldrig paletterna sist med VB utan lät småttingarna bli frisimmande utan föräldrar först) men måste få igång växter samt tillväxt på andra fiskar så VB är nu ej att avbryta pga yngel... SVärdbärarhonan släppte sitt lass idag, har sett ett yngel men räknar med att det blir levandefoder

              Hur som haver, shit vad fuskigt, vill ha din stuga Max, nu nu nu

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av Marnat
                Ja det är ju oftast problemet med adoketa, de är sviniöst dyra så det står härliga till

                Jag har gått och trånat efter paret de har på Akvarielagret ganska länge nu men har inte haft möjlighet att husera dem någonstans, lutar dock åt att göra i ordning 54litarn till ett nytt par av något skoj
                Såg inte dem i listan längre, vet du vad de skulle ha för dem?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  Jag vet inte om dom nyligen blivit placerade i en ny grupp men det finns en som heter Nannacara adoketa som kostar mellan 400 (Alex) och 895 (Glaser)
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    Ursprungligen postat av Saturnus80
                    Jag vet inte om dom nyligen blivit placerade i en ny grupp men det finns en som heter Nannacara adoketa som kostar mellan 400 (Alex) och 895 (Glaser)
                    Det är densamme, den har nu fått en ny grupp som är Ivanacara

                    De priserna har jag för mig är pris till butik, då brukar de läggas på en hel del hundringar extra
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Såg inte dem i listan längre, vet du vad de skulle ha för dem?
                      Jag har faktiskt inte frågat om priset :P Enda anledningen till det är att jag var rädd för 1000kr plus och då hade jag haft svart på vitt att det aldrig skulle ske med nuvarande regering
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Marnat
                        Jag har faktiskt inte frågat om priset :P Enda anledningen till det är att jag var rädd för 1000kr plus och då hade jag haft svart på vitt att det aldrig skulle ske med nuvarande regering
                        Regeringen styr men tjänstemännen bestämmer

                        En lögn är inte en lögn förrän motsatsen är bevisad
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          Ursprungligen postat av Marnat

                          De priserna har jag för mig är pris till butik, då brukar de läggas på en hel del hundringar extra
                          Nej, det är priset till kund. Går dessutom att få dem lite billigare om man beställer via Södermalms Akvarieaffär. Lustigt nog så höjde dock Akvarielagret priset på sina.

                          Kommentar

                          • Saturnus80
                            • October 2009
                            • 943

                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Det är densamme, den har nu fått en ny grupp som är Ivanacara

                            De priserna har jag för mig är pris till butik, då brukar de läggas på en hel del hundringar extra
                            Du får ju kolla med akvarielagret om priset, det hade varit intresant o veta om det är grossistpris eller butikspris, jag har nämligen fått för mig att det är billigare med fiskar här i söder där det är närmare till Tyskland, så då kan man ju jämföra.
                            //Daniel

                            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                            23l aqualandscape med dvärgkulor

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              Ursprungligen postat av oaken
                              Nej, det är priset till kund. Går dessutom att få dem lite billigare om man beställer via Södermalms Akvarieaffär. Lustigt nog så höjde dock Akvarielagret priset på sina.
                              Får ta och bli en vända till Janne då
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Så stort är inte huset så du håller på fortfarande?
                                Kanske man skulle nopra ett av paren nästa gång jag hälsar på, det kan ju inte vara hälsosamt med så många fina ciklider i samma kar. Jag har ju troligen med mig något annat kul i bagaget i utbyte;!...
                                Det "andra" bågfensparet är ditt Anders! Du och ni andra kommer inte att tro det här nu - men dom leker... Så Ansjomannen, så fort dom är klara med det, och om vi med dubbel ansträngning kan få ur dom ur karet - så är det transport till Varberg - jag kan säga såhär; det räcker alldeles finfint med ett par i karet! Och, ja - honan har kvar ynglen, maken till yngelvaktande har jag aldrig sett innan - hon går med dom precis över hela karet, och klarar det hur bra som helst...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...