Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Ursprungligen postat av MaxB
    Ah men fan va' skönt... då är discusarna, efter två dygn i plastpåsar, äntligen ikoppade för ett par timmar sedan (tar ju en stund på YT). I nuläget verkar det ju riktigt trevligt, så det återstår att se vad det kan bli av detta...

    efter att ha sett klippet är jag nyfiken på vad (gummi konan) har för funktion ?
    http://myraakita.blogspot.se/

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      de lägger sina ägg på den. det är en så kallad "lek-kon"

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        Fina fiskar du köpt, hade gärna varit med i tyskland men det hade jag inte ekonomi till
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av MaxB
          Ja, dom är fina - och som sagt, det är jädra gôtt att det hela gick bra - jag var faktiskt lite nervig för det här, men det tycks som om allt har fungerat riktigt bra!
          Lite?
          Gott att se hur lugnt och hemmastadda de redan verkar vara, det bådar gott inför framtiden!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja, lite nervös är väl en underdrift... jag var sketanervig - inte för stålar och sådant, det skiter jag i, men mer för att det är djur som transporteras trångt och bökigt... jag är väl lite mesig när det gäller sån't.

            Ja, en lek-kon brukar man ofatst sätta i såna här discus lek-kar - precis som Hannesc säger är det meningen att de skall lägga äggen på denna. Den är för övrigt av keramik.
            Nu gäller det bara att trimma in dom på käket - de verkade inte så intresserade av att käka igår, men det kan ju ha med att de var helt nya i karet.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jag skulle inte bli förvånade om de mer eller mindre matvägrar i ett par veckor, du vet ju hur kinkiga de kan vara...
              Hur ser de övriga nya stuginvånarna ut så här dagen efter?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Alla ser bra ut - discusar, fjärilar, adoketor, räkor och sniglar. Vet du förresten vad de svarta sniglarna vill ha att käka så här i nystartat kar?

                Ja, det är ju inte matvägran på det klassiska trista viset - då de tar maten i munnen och spottar ut, utan mer att de helt enkelt hade annat för sig än att käka. De stod och spände upp sig inför varandra igårkväll - skönt att se att även hanen är intresserad, vi såg ju de två lekparen på mässan som lekte i utställningskaren - där var det ju bara honorna som var intresserade av att vakta, och en hane käkade ju till och med upp rommen - hoppas man slipper se den grejen här om dom kommer till!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Prova att ge lite algtabletter, det funkar på mina Sulawesisnäckor iaf...
                  Min Adoketahona var lite sugen på tetrorna igår, så fort en sådan kom i närheten blev det full spätta för att försöka få sig ett skrovmål...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Min adoketahane satte i sig en endlershane - så det var bara att fiska upp resterande och några småyngel, som han inte fick tag på - det är ena rackare de där!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jahapp... jag tänkte bara dokumentera tillskottet i 70-kuben. Bågfenshonan drog fram en kull idag.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Max!!

                        Det där var fan det snyggast jag har sett!!! (diskusarna asså)
                        Dom är ju kriminellt vackra!!! Som ett skepp av vackerhet!
                        Som en Carolina klüft seger!! helt sjukt!
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Nice, Mats! Att den lilla hannen kan göra sådana stordåd trodde jag faktiskt inte.
                          Hur reagerar det andra paret nu med en svärm småttingar i karet?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            Max!!

                            Det där var fan det snyggast jag har sett!!! (diskusarna asså)
                            Dom är ju kriminellt vackra!!! Som ett skepp av vackerhet!
                            Som en Carolina klüft seger!! helt sjukt!
                            Ja, jag är redigt nöjd med dessa! Ändå måste jag säga att de sköna adoketorna är de som jag mest tittar på när jag sitter i stugan - det är klart, nu har jag lite fokus på den duktiga Bågfenshonan - hon håller 20 nyfikna kopparbarber stången - duktigt. Ynglen är nog borta typ imorgon eller så, men det är bara bra för hon är så jävla grisk så hälften kunde vara nog!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Nice, Mats! Att den lilla hannen kan göra sådana stordåd trodde jag faktiskt inte.
                              Hur reagerar det andra paret nu med en svärm småttingar i karet?
                              Det andra paret + hanen som är pappan simmar undan så gott det går - men karet är stort så dom klarar sig fint.
                              Fjärilscikliderna håller på lite högre upp i karet, inne i en dunge Anubias... nu börjar det likna grejer!

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Jahapp... jag tänkte bara dokumentera tillskottet i 70-kuben. Bågfenshonan drog fram en kull idag.
                                Läste först "dog" men det här var ju betydligt roligare, grattis!
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...