Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Ursprungligen postat av MaxB
    Moving waves, Marnat, Hannesc!
    Det blev inte de där gula fjärilarna, som syns på bild i duisburgtråden, trots att jag var redigt sugen. Jag hittade en annan utställare som hade sinnessjukt stöddiga vanliga fjärilar, hananrna runt 5-6 cm.... jag var ju bara tvungen att ta hem ett par - sedan får vi se om dom klarar sig eller får hih eller popeye som är så vanligt. De ser jädrigt bra ut nu iallafall - och gör exakt som nyinköpta fjärilar brukar göra; sätta igång att gräva och spänna sig för varandra - honan har redan ett litet äggrör ute... jaja, det är så i början, sedan kan det bli tristare - vi får se. Jag skall iallafall ta bilder på dom och lägga upp här!
    I. adoketaparet är stora och fläskiga - hanen runt 6-7 cm och honan något mindre. De går helt ensamma i et 112-literskar nu - inga fajter, bara ett lugnt, fint runtkollande - de har anlagt en mörk härlig färg, nästan påminnande om Jack Dempseys färger med massor av små skimrande prickar mot en brunsvart botten.
    Vi får helt enkelt hålla kontakt via PM om det blir yngel på dessa.
    När jag och Ansjo såg dessa på mässan höll vi på att gå av på mitten - vi bokade varsitt par direkt, trots att de var sviniöst dyra!
    Nu har jag dock total fokus på att koppa in diskusarna - så jag slänger in bilder på adoketa och fjärilsciklider så fort jag har förvissat mig om att discusarna är sköna och avslappnade!
    Ja det är ju oftast problemet med adoketa, de är sviniöst dyra så det står härliga till

    Jag har gått och trånat efter paret de har på Akvarielagret ganska länge nu men har inte haft möjlighet att husera dem någonstans, lutar dock åt att göra i ordning 54litarn till ett nytt par av något skoj, schwarzkinn honan har ju som sagt gått till de sälla jaktmarkerna och hanen verkar nu väldigt deppad. (ja jag vet fiskar blir inte deppiga) :P
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, det är bara att köra på dessa Marcus - de är otroligt snygga, och verkar milda och fina mot varandra (men jag kan tänka mig att de är ena rediga rivjärn när leken sätter in) och kan säker passa i ett mindre artkar!

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        Ursprungligen postat av MaxB
        Ja, det är bara att köra på dessa Marcus - de är otroligt snygga, och verkar milda och fina mot varandra (men jag kan tänka mig att de är ena rediga rivjärn när leken sätter in) och kan säker passa i ett mindre artkar!
        Jo jag ska bara spara ihop och övertyga frugan om att vi borde ha ett par

        De lilla jag läst om dem på tex thekrib och liknande så sägs de vara som princessor av burundi på pcp och syra vid lekdags Säkerligen överdrivet men låter som om de har stake så det står härliga till

        Ganska avis på alla dina fina inköp må jag säga
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Det är svårt att få till bilder när solen och rummet vill spegla sig i glaset på karen... jag får ta bättre bilder senare när det är mörkt ute. Men här är ett par sketbilder på adoketaparet, och adoketahonan samt en bild på Fjärilsparet.
          Visst, Marcus - när kärringen ser adoketorna så samtycker hon till att ni skall ha ett par, såklart!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            riktigt fin teckning på adoketorna. o vilka monsterfjärilar!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av hannesc
              riktigt fin teckning på adoketorna. o vilka monsterfjärilar!
              Ja, adoketorna är våldsamt fränt tecknade - massor med färgfält i kolsvart och rubinrött... man måste liksom se dom live för att få ett uppfattning.
              Fjärilarna är rejält stöddiga - måtta upp 5-6 cm så hajar du hur mäktig hanen är... nästan lite läskigt.


              Btw - ett av bågfensparen i 70-kuben har lekt - den honan har en jädra frän lekteckning nu, hanen är blå/kolsvart. Skall se om jag kan få lite bilder på dom senare - eller någon film, honan håller sig mest nära äggen under en rot och är inte framme så mycket - men hon är förbannad....

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Mycket fina fiskar

                Hoppas att ni har haft det roligt.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Ja, adoketorna är våldsamt fränt tecknade - massor med färgfält i kolsvart och rubinrött... man måste liksom se dom live för att få ett uppfattning.
                  Fjärilarna är rejält stöddiga - måtta upp 5-6 cm så hajar du hur mäktig hanen är... nästan lite läskigt.


                  Btw - ett av bågfensparen i 70-kuben har lekt - den honan har en jädra frän lekteckning nu, hanen är blå/kolsvart. Skall se om jag kan få lite bilder på dom senare - eller någon film, honan håller sig mest nära äggen under en rot och är inte framme så mycket - men hon är förbannad....

                  a kan tänka mig hur vräkig han är.

                  bågfenor vill jag med ha i min kub. men jag tvivlar på att jag har tilräkligt med bottenyta nu när man har ett multispar o 4 bolivianer. hmm...tror du?

                  faen om man skulle ta en tur till gbg snart o gå på akvarievandring

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Btw - ett av bågfensparen i 70-kuben har lekt - den honan har en jädra frän lekteckning nu, hanen är blå/kolsvart. Skall se om jag kan få lite bilder på dom senare - eller någon film, honan håller sig mest nära äggen under en rot och är inte framme så mycket - men hon är förbannad....

                    Ja, honan har ett jävla humör när hon vaktar, värsta pms-besvären .
                    Men dom är jädrigt vackra
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Å varför är dessa Ivanacara adoketa så dyra och sällsynta

                      Avundsjuk är bara förnamnet
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • HenkeP
                        • January 2009
                        • 886

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Å varför är dessa Ivanacara adoketa så dyra och sällsynta

                        Avundsjuk är bara förnamnet

                        +1 på den!

                        Diskarna ser ju riktigt feta å goa ut oxå!

                        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ah men fan va' skönt... då är discusarna, efter två dygn i plastpåsar, äntligen ikoppade för ett par timmar sedan (tar ju en stund på YT). I nuläget verkar det ju riktigt trevligt, så det återstår att se vad det kan bli av detta...

                          Kommentar

                          • HenkeP
                            • January 2009
                            • 886

                            Skönt att allt gick bra med inkoppningen. Och snygga är dom ju så det räcker och blir över.

                            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, dom är fina - och som sagt, det är jädra gôtt att det hela gick bra - jag var faktiskt lite nervig för det här, men det tycks som om allt har fungerat riktigt bra!

                              Kommentar

                              • HenkeP
                                • January 2009
                                • 886

                                Då är det bara att invänta film på leken imorrn kväll då eller?

                                Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...