Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Jaja..men för oss andra som inte är "vip"-inbjudna utan får vänta snällt på vår tur
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Jaha, nu kommer jag in igen och är mot strömmen...

      Har haft räkor (körsbärs) ganska länge nu, ok att det var lite kul att titta på dem i början, när man tog på sig glasögonen och satte näsan mot glaset. Det var ju även roligt när man kunde konstatera att det blev flera av dem.

      Men sen när det var räkor överallt och det hände just inte någonting, ja förutom att de blev ännu flera då, så började jag fundera på varför har jag dessa små varelser i glasburken?

      Man kan liksom inte sätta sig ner och studera sina räkor, lika roligt som att titta på färg som torkar. Har man tittat på dem en kväll så har man sett allt som finns att se, liksom!

      Ja, ni känner ju mig, så ni vet att jag tycker det är roligt när någon tycker olika

      PS: Såg en räka som var ute och simmade på fritt vatten i Lejonburken i eftermiddags, det var spännade
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Broddan
        • February 2007
        • 536

        Ursprungligen postat av c90368
        Jaha, nu kommer jag in igen och är mot strömmen...

        Har haft räkor (körsbärs) ganska länge nu, ok att det var lite kul att titta på dem i början, när man tog på sig glasögonen och satte näsan mot glaset. Det var ju även roligt när man kunde konstatera att det blev flera av dem.

        Men sen när det var räkor överallt och det hände just inte någonting, ja förutom att de blev ännu flera då, så började jag fundera på varför har jag dessa små varelser i glasburken?

        Man kan liksom inte sätta sig ner och studera sina räkor, lika roligt som att titta på färg som torkar. Har man tittat på dem en kväll så har man sett allt som finns att se, liksom!

        Ja, ni känner ju mig, så ni vet att jag tycker det är roligt när någon tycker olika

        PS: Såg en räka som var ute och simmade på fritt vatten i Lejonburken i eftermiddags, det var spännade
        Smaken är som baken

        Om man har ett räkintresse så är din jmf mellan körsbär och kardinaler lite som den mellan guppy och spännande ny VF apistogramma.(Om man nu gå igång på det)
        Räkor och den här nano-trenden passar väldigt bra ihop. 30-60L burkar tar lite plats och ger en utmaning att få snygga och funktionella samt anpassade till räksorten. Förutom körsbär är många andra räkor väldigt oförlåtande för felaktiga förhållanden, de dör eller i alla fall inte reproducerar sig. Så det i sig ger att om man nördar ner sig lite i räkor så finns det utmaningar att hitta.
        Hälsningar

        D

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag känner inte att räkor är trista på något sätt - det är sättet de rör sig på och hur de hela tiden drar omkring och donar som jag tycker är häftigt att kolla på - en liten miniatyrvärld som "sköter sig självt" liksom. Men jag kan gilla räkorna i sig, utan att jämföra med fiskar som givetvis har ett annat, mer avancerat beteendemönster - det ena tar inte ut det andra, om man säger så!
          Nä, jag gillar verkligen de små körsbärsräkorna och när jag tittar på Kardinaler så blir suget efter dessa enormt!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Pia! Jag tror att det måste dröja ett trag innan det blir Z-träff (om nu någon vill det) här - vi skall ju kolla Ansjos burkar snart, har jag för mig. Stugan är ju pytteliten och det är ännu inget direkt intressant att kolla på.
            Men vem som helst som har vägarna förbi Göteborg kan dra ett PM och kolla om jag är hemma och kika förbi och ta en titt på stugan - helt klart!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ursprungligen postat av MaxB
              Pia! Jag tror att det måste dröja ett trag innan det blir Z-träff (om nu någon vill det) här - vi skall ju kolla Ansjos burkar snart, har jag för mig. Stugan är ju pytteliten och det är ännu inget direkt intressant att kolla på.
              Men vem som helst som har vägarna förbi Göteborg kan dra ett PM och kolla om jag är hemma och kika förbi och ta en titt på stugan - helt klart!
              Ska se om jag kan ta vägarna förbi... ska ju storhandla på Lidl snart...
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jaha, fyllde på de två burkarna i ställningen igår, engelsk sjösten (små korn) i det karet med slimline och vit snäckskal/korall-sand (?) i det andra, samt en massa stenar som Ansjo beställt på nätet, dragonstone och liknande för kardinalräkorna - så nu är de två karen igång och puttrar på fint. Efter tyskland får vi se vad som följer med hem (och klarar resan). 50-kuben skall röjas och tömmas ikväll, så att även den är redo för något kul efter hemkomst. Inredningen i 50-kuben hamnar i det karet med slimeline, som blir förberett för någon mindre ciklid.
                Ja, fy fan, vad det snurrar runt i skallen nu innan resan - men kul är det och det skall bli oerhört intressant att få shoppa loss och kolla runt lite där nere!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Du kan ju inte skriva en massa utan att ta bilder på karen, ju....måste få se hur det blev.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Du kan ju inte skriva en massa utan att ta bilder på karen, ju....måste få se hur det blev.
                    Visar jag för lite bilder nu igen...? Men, då gör jag såhär att jag helt sonika knäpper ett par bilder ikväll!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      varje gång du ska uppdatera något så ska du ta en bild!
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        varje gång du ska uppdatera något så ska du ta en bild!
                        Det skall bli på momangen det, kära frun!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Och hör sen!!! karlar alltså.. sitter bara och äter jordnötter och jäser! Man måste sparka igång dom med precis allt!

                          Putsa, diska, tvätta, damma
                          Varje dag är det samma!
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            Och hör sen!!! karlar alltså.. sitter bara och äter jordnötter och jäser! Man måste sparka igång dom med precis allt!

                            Putsa, diska, tvätta, damma
                            Varje dag är det samma!
                            Hmmm... det här påminner mig om en svensk dokumentärfilm om masochism som gick på TV för några år sedan. Det var en stenhård kärring som hade en kille som gick omkring och bakade sockerkakor, dammade, diskade och tvättade i hennes lägenhet några dagar i veckan. TV-teamet frågade honom det som nog de flesta ville få reda på; Umm, liksom när får du din "belöning"...? Killen svarade; har jag arbetat hårt och tagit skället lydigt så kan jag få ynnesten att få sova en stund på golvet. Sedan sken han upp och såg jätteglad ut!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Fy...stackars krake, undrar om han fick en kudde ?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Fy...stackars krake, undrar om han fick en kudde ?
                                Han stortrivdes, så den killen var det inte synd om - han gick till henne självmant och ville bli hunsad. Dom filmade honom när han "gick och lade sig" och han fick ingen kudde - sov gjorde han utanför Järnladyns stängda sovrumsdörr...

                                Hmmm, undrar om man skulle ta och piska upp Ansjo och se om... ... ...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...