Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    Vilken maffig mal och vacker Lyra.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      Ursprungligen postat av MaxB
      Wow, dom sköna små vävstolarna minns jag - en träram liksom och en massa trådar - man kunde köra med plsatband eller garn - åboj, sicken flashback jag fick nu!
      ja!! såna hade vi också när jag var liten
      Men försök INTE att väva en matta med den lyran! En DYYYRR väv-ram
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Lyror är väldigt lika kantele, och säkert lika dryga att stämma!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Vilken maffig mal och vacker Lyra.
          Ja, den är grymt snygg - nu är den mörkbrun och prickarna ser nästan självlysande ut... skall kolla om jag kan få till nån bra bild på den - de två bilderna som jag la upp här nu, var precis när malen blivit isläppt, så den är lite blek och stirrig där. Det var givetvis Ansjo som sa till mig att klippa den malen - själv är jag urkass på malar, men tycker att dom flesta är riktigt snygga!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Lyror är väldigt lika kantele, och säkert lika dryga att stämma!
            Stämmer bra! Den här är penta-stämd, eller rättare sagt, strängarna är anpassade för en pentatonisk skala, men man kan experimentera lite med detta och stämma några strängar annorlunda - jag är lite inne på indiska skalor med halvton- eller mikrointervall s.k. s'ruti - det blir skitfränt!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Lyror är väldigt lika kantele, och säkert lika dryga att stämma!
              skillnaden är väl att kantele har en resonanslåda?
              Lyran har bara en skål som "skickar" Ljudet.
              Fast jag kan inte så mkt om det där...jag bara gör
              Trodde, när jag började jobba, att det var väldigt mkt musik och bra gehör osv osv, men faktum är att jag aldrig spelat på en riktigt stämd lyra Iaf inte en sån modell som max fick

              Ursprungligen postat av MaxB
              Stämmer bra! Den här är penta-stämd, eller rättare sagt, strängarna är anpassade för en pentatonisk skala, men man kan experimentera lite med detta och stämma några strängar annorlunda - jag är lite inne på indiska skalor med halvton- eller mikrointervall s.k. s'ruti - det blir skitfränt!
              Aha! sicken tur att jag skickade 2 satser då! Så kan du bända sönder den ena.
              Dom har ganska skönt ljud just den här modellen och jag kan nog höra lite indiska, vibrerande, mystiskt vackra toner
              Lite den känslan man får av ett monochord....typ
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Aaahhh... där dödade man tråden en aning med Indisk Raga... Men Kantele har klanglåda och en Lyra kan vara helt öppen eller ha en liten "skål", som Karro säger, som skickar ljudet - det kanske inte är för inte att Karros Lyra lite påminner om ett öra till formen - precis som en högtalare och en mikrofon, som båda jobbar med exakt samma princip fast omvänt - vibrerande membran. Örats form har fantastiskt fina akustiska egenskaper att fånga upp ljud, och förmedla inåt - och kanske är det så att den form Lyrskålen har fungerar mycket bra att även distribuera ljud, utan klanglåda? - tydligen är det så!

                Btw - ibland fuskar jag lite med akvarium också...

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Aaahhh... där dödade man tråden en aning med Indisk Raga... Men Kantele har klanglåda och en Lyra kan vara helt öppen eller ha en liten "skål", som Karro säger, som skickar ljudet - det kanske inte är för inte att Karros Lyra lite påminner om ett öra till formen - precis som en högtalare och en mikrofon, som båda jobbar med exakt samma princip fast omvänt - vibrerande membran. Örats form har fantastiskt fina akustiska egenskaper att fånga upp ljud, och förmedla inåt - och kanske är det så att den form Lyrskålen har fungerar mycket bra att även distribuera ljud, utan klanglåda? - tydligen är det så!

                  Btw - ibland fuskar jag lite med akvarium också...
                  kollar du på stämpeln som är på baksidan och översätter namnet så blir det "Örats"
                  Och dom första lyrorna som kom för 30 år sen (som görs än idag) Har Precis formen efter ett öra
                  Om skickar ljud bra eller dåligt överlåter jag till dej, det är du som är musiknissen!

                  Nåt annat som du är nisse på är akvarium...tillbaka till ämnet, annars tappar du läsare
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Får prata om lyrstjärtar istället!
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Visst, tillbaka till stugan och karen! Hann inte så långt igår med slimlinemonteringen, får fortsätta i helgen! Ikväll kanske man blir lite på lyran!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Nice, jag väntar med spänning...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Nice, jag väntar med spänning...
                          Ja, du vet, jag är ju inte så vråltänd på just den röda slimlinen, men jag tror det blir fint i de två kar som jag bonkar in detta i. Jag kommer att förbereda dessa två kar på så sätt att det snabbt och tjusigt kan hålla, kanske några spännande mindre ciklider, från tyskland. Det tredje karet får en helt homogen svart bakgrund för där blir det ju vit sand och sten (som i din Dennerle 60-literskub) för Kardinalräkor.
                          50-kuben röjs helt och hållet ur nu också - för vad kan tänkas gå i en naken 50-kub...? Jaaaa, vi får se vad vi hittar på Discusmässan vi skall till på onsdag...!

                          Ombytlig...? Inte jag, inte!

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            Haha, det verkar hända lite här iallafall åtminstone tankemässigt
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av MaxB

                              Ombytlig...? Inte jag, inte!
                              Nä, särskilt inte om någon står bredvid dig och skickar in dumma idéer i skallen på dig...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av solis
                                Haha, det verkar hända lite här iallafall åtminstone tankemässigt
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Nä, särskilt inte om någon står bredvid dig och skickar in dumma idéer i skallen på dig...

                                Jo, det funderas så det knakar!
                                Ang. Dumma idéer; Det är ju lite som att åka på korvmässa och bara handla hem senap...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...