Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Var har du dessa, Kjell?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      Han har dom i skägget...
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        Ursprungligen postat av ansjo
        Var har du dessa, Kjell?
        Dom går i mitt 17-liters Aqua-box akvarium med "grekiska statyer". Jag har också en lagt i lite red crystal i det akvariet (man måste ju ha lite att se på) och dom trivs bra och ynglar av sig rejält.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Får kolla efter dessa nästa vecka, de kan ju inte bara försvinna i 17 liter....
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av ansjo
            Får kolla efter dessa nästa vecka, de kan ju inte bara försvinna i 17 liter....
            Men om du skall vänta på att dom skall dyka upp så är riasken stor att vi missar Tysklandsresan - so please vänta med att leta tills vi är tillbaks
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Oki, då gör vi så för säkerhets skull...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Mjo, men det kan la va fränt att ha några såna här småkrabbor ändå - det gör la inget om dom försvinner och tittar fram lite då och då?

                Nu går det iallafall 4 st. Bågfenor uppdelade i par i två kar. Det är ytterst små ungdjur, nästan yngel ännu, men ändå tydligt 2+2. Hanarna är mindre än honorna, men de får gå och växa till sig så får vi se vad som händer längre fram!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  jag drömde att jag var hemma hos nån av er
                  Dej eller ansjo och det fann bågfenor till "övers" tog ett par på 20 stycken... vart jag nu skulle ha dom
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag säger det igen - släng i några stycken i 900-karet och kolla vad som händer!

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Minikrabbor och bågfenor beställda
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Poouuhh! Då var ställningen med tre 112-litare hämtad. Vi var nere i Laholm, jag och Anders, igår på onsdagen, hos Solis och hämtade stuffet och pasade på att kolla på alla hennes kar med cory-odlingar och räkor bland annat, mycket trevligt.
                        Fick med mig en mal från Åleds - men har glömt vad den heter, så jag hoppas Anders kan skriva in namnet här, så jag får det på pränt. Köpte även en liten grupp Endlers där, som får gå i div. kar och grisa ner vattnet - en hona släppte yngel bara några minuter efter hon kom i karet...

                        Jag hittade ett par skivor röd slimline i all bråten här - den slimline jag tycker minst om - men den får funka i två av 112-litersburkarna. Ett av karen skall inredas för Kardinalräkor - och de andra två förbereds med rötter och växter för framtida bruk.
                        Köpte även ett trettiotal Körsbärsräkor av Solis - de går i Dennerle-kuben nu.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          LDA-031Panaqolus albomaculatus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1363&SOK=1
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            Skönt att det gick bra hem, det var jättetrevligt att träffa er båda, synd bara att ni inte hade tid att stanna lite längre.

                            Ska bli jättespännande att se vad det blir av detta, glöm nu inte kortet som jag önskade någon dag när du har tid.

                            Och hoppas att räkorna klarar sig bra, jag räknade till 30 per burk och sen slängde jag i några gäng till i bådatack för att ni tar hand om dom, ni tycket där var många synd att ni inte fick se när jag matar då får man stora ögon
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Skulle tro det!
                              Min första tanke var att mina skulle få gå ihop med de körsbärsräkor jag redan hade i ena lillkuben, men efter lite funderingar fick de komma ner i den ena 50-kuben då jag tänkte köpa Red fire Sakura i Tyskland och vill inte blanda dessa. Iofs är det samma sorts räkor, men Sakuran är mycket rödare och kanske man kan behålla den färgen på dem.
                              Hur gick det med dina inköp du gjorde på Åleds, de överlevde den långa resan hem?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                Det har gått bra, full rulle i karet men lek får jag kanske vänta på, såg att det blivit lite ammonium i karet(startat för 2 veckor sen med inkört filter och vatten)men ingen nitrit, har aldrig haft ammoniumtest innan så jag vet inte riktigt vad det innebär med ammonium,men läste att
                                det var normalt i nya kar, vet ni något om ammonium hittade inte vad jag sökte i någon tråd?
                                Alla ser ut att må bra och andas lungt iallafall.

                                Hoppas att mina räkor rödar till sig lite mer för er.
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...