Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Japp Marnat, jag förstår precis vad du menar - och jag tror mig veta vad det är som du upplever som "tungt".

    (Till dom som inte vet vad vi gaggar om här nu; ett mycket konkret exempel på var gyllene snittet skall sättas, kan man se på vår svenska flagga, exakt där den lodräta gula linjen skär den vågräta. Man delar upp rektangeln i tre lika delar och sätter snittet vid en tredjedel - för att uttrycka det enkelt.)

    Man kan dock förhålla sig var man vill på den tänkta lodräta linjen i ett kar - t.ex. lägga en utmärkande sten, rot eller växt på botten, eller hänga något mitt i eller vid ytan.
    I en kub minskar tredjedelarnas bred betänkligt och man få tänka i djupled också. Så, enligt GS lade jag en rot på höger sida som har en markant framskjutande gren - snittet är den denna gren börjar. Vad som kan kännas "tungt" eller "mycket" är antagligen den rot som jag satte sist i karet - och det är den som hänger på högersidan och delar upp vattenflödet - den sattes dit enbart för flödets skull, utan tanke på GS.

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      Ursprungligen postat av MaxB
      Japp Marnat, jag förstår precis vad du menar - och jag tror mig veta vad det är som du upplever som "tungt".

      (Till dom som inte vet vad vi gaggar om här nu; ett mycket konkret exempel på var gyllene snittet skall sättas, kan man se på vår svenska flagga, exakt där den lodräta gula linjen skär den vågräta. Man delar upp rektangeln i tre lika delar och sätter snittet vid en tredjedel - för att uttrycka det enkelt.)

      Man kan dock förhålla sig var man vill på den tänkta lodräta linjen i ett kar - t.ex. lägga en utmärkande sten, rot eller växt på botten, eller hänga något mitt i eller vid ytan.
      I en kub minskar tredjedelarnas bred betänkligt och man få tänka i djupled också. Så, enligt GS lade jag en rot på höger sida som har en markant framskjutande gren - snittet är den denna gren börjar. Vad som kan kännas "tungt" eller "mycket" är antagligen den rot som jag satte sist i karet - och det är den som hänger på högersidan och delar upp vattenflödet - den sattes dit enbart för flödets skull, utan tanke på GS.
      Du hajjade precis vad jag menade, bra också att du förklarade lite mer ingående då jag är alldeles för lat för sådant

      Lika hjärnor tänker sämst som de säger
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Marnat! Jag tror att jag missförstod dig lite. Du pratade ju inte om den stora kuben - alltså 70-kuben... va? Om det var 50-kuben du menade så är jag helt med dig - där finns inga GS-regler överhuvudtaget. Det får fixas senare när jag vet vad det blir för växter i det karet.
        Här är en bild på 70-kuben - det var den jag tänkte på när jag svarade dig i förra inlägget.
        Jädrar vad snurrigt det blev...
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          Ursprungligen postat av MaxB
          Marnat! Jag tror att jag missförstod dig lite. Du pratade ju inte om den stora kuben - alltså 70-kuben... va? Om det var 50-kuben du menade så är jag helt med dig - där finns inga GS-regler överhuvudtaget. Det får fixas senare när jag vet vad det blir för växter i det karet.
          Här är en bild på 70-kuben - det var den jag tänkte på när jag svarade dig i förra inlägget.
          Jädrar vad snurrigt det blev...
          som sagt lika hjärnor tänker sämst

          Givetvis menade jag 50 kuben och inte 70 kuben

          70 kuben är precis rätt balanserad enligt mig och kommer bli sjukt bra när alla ormbunkar får växa ill sig en smula, påta in lite mossor emellan vissa av ormbunkarna så kommer det bli perfektion in the making så att säga.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag tänkte på det där med GS. Det är ganska många som undrar; hur gör du för att få till det så tjusigt i karen... o.s.v. Jag skall erkänna att jag inte direkt ens tänker på GS när jag inreder - utan harmonin får komma av sig självt. Däremot så har ofta en harmonisk inredning spår av GS-reglerna - antingen så kalkylerar man fram harmoni, eller så får den liksom sätta sig självt.
            Många lägger t.ex. en liten "sandgård" i mitten av sina kar - detta kan i många fall se konstruerat ut och det blir mycket mer naturligt om "sandgården" hamnar lite åt ena sidan istället.
            "Gyllene snittet" är ju inget som existerar i naturliga biotoper - alltså stenar och växter "sitter" inte där de "sitter" enligt GS, utan helt "random".
            Däremot växer saker, eller bildas, kanske man kan säga enligt en formula som kan mätas i GS.
            För att uppnå harmoni i bilder, foton, tavlor och liknande medium brukar man tillämpa GS - detta dock i ett 2D-plan. Det blir mycket trixigare när man skall tillämpa GS i en 3D-rektangel, eller en kub, så som våra kar. Vi har alltså ett djup att ta hänsyn till också.
            Här är en länk som på ett enkelt sätt förklarar GS - där var även flaggan med som exempel, såg jag - och den klassiska snäckan.


            Här är två bilder på en stockros som jag har i rabatten utanför - titta på hur den växer till synes kaosartat när man tittar från sidan och jämför med harmonin när man tittar på den rakt ovanifrån;
            Bifogade filer

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              Eller så kan man göra så som jag gör... jag håller nästan alltid kameran lite snett och slarvigt.
              Och då träffar man en GS, en diagonal eller trekant nånstans i bilden och den blir mkt bekvämare att titta på

              Hur går det???
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av karrokaja
                Eller så kan man göra så som jag gör... jag håller nästan alltid kameran lite snett och slarvigt.
                Och då träffar man en GS, en diagonal eller trekant nånstans i bilden och den blir mkt bekvämare att titta på

                Hur går det???

                Visst, det är lite det jag menar, antingen så kan man väva in GS i sitt tänk, eller så blir det naturligt av sig självt därför att man hittar någon sorts självsvängande harmoni. Jag tror inte att man skall hänga upp sig för mycket på att låta GS styra hur man inreder kar - däremot så blir det en avkopplande känsla när man tittar i ett kar som har en asymmetrisk touch och som förhåller sig tll det naturliga ratio som GS är en beskrivning av.

                Jo, det puttrar på, jag skall titta på en liten grupp Bågfensciklid-ungdjur idag och kolla om jag kan picka ut några bra där. Sedan skall jag och Anders hämta en akvarieställning med tre 112-litare på onsdag - det blir ett skönt rack. Källaren skall jobbas vidare på - och så skall jag ta mig ner till paketutlämningen och hämta ditt paket - är ju grymt sugen på att få kolla "guran" nu!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Visst, det är lite det jag menar, antingen så kan man väva in GS i sitt tänk, eller så blir det naturligt av sig självt därför att man hittar någon sorts självsvängande harmoni. Jag tror inte att man skall hänga upp sig för mycket på att låta GS styra hur man inreder kar - däremot så blir det en avkopplande känsla när man tittar i ett kar som har en asymmetrisk touch och som förhåller sig tll det naturliga ratio som GS är en beskrivning av.

                  Jo, det puttrar på, jag skall titta på en liten grupp Bågfensciklid-ungdjur idag och kolla om jag kan picka ut några bra där. Sedan skall jag och Anders hämta en akvarieställning med tre 112-litare på onsdag - det blir ett skönt rack. Källaren skall jobbas vidare på - och så skall jag ta mig ner till paketutlämningen och hämta ditt paket - är ju grymt sugen på att få kolla "guran" nu!
                  Ja juste.. glömde ju nämna att jag gärna "översätter" dessa fotoriktlinjer till akvarie inredning, det kan gärna vara lite snett åt nått håll, gärna åt alla håll för får man till en skön vinkel oberoende vart man står och glor

                  Aha, du blev kär i dim nu bra bra, såg dom också helt sjuk snygga är dom ju.
                  Men jag ska inte ha DC i 900, dom är så små, dom försvinner ju:O
                  Det blir till att ha dom i ett mindre kar
                  härligt med ställningen!!! kommer det ÄNNU mer från farbror trådkung det gillar vi

                  Haha! har du inte hämtat den ännu?
                  Trodde att du i all tystnad slängt den för att den är så ful
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Nej, det har ju varit pajasfullt med grejer att göra, är tveksam till att jag hinner hämta ut paketet idag också - det blir så när en massa prylar skall göras på samma gång - men, nejdå, det skall liras på den ordentligt - och den är säkert inte alls ful! Vad är DC?

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Nej, det har ju varit pajasfullt med grejer att göra, är tveksam till att jag hinner hämta ut paketet idag också - det blir så när en massa prylar skall göras på samma gång - men, nejdå, det skall liras på den ordentligt - och den är säkert inte alls ful! Vad är DC?
                      Men du vet att det inte är en "gura" ingen ukulele ingen luta utan en lyra...sånt där som nakna, små, feta änglar spelar...
                      Fast den här är lite coolare

                      Dvärg Ciklider
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Aahh, okej - en lyra - men det är ju helt rikstäckande fränt!
                        DC - givetvis! Men, tycker du inte att det hade varit cool att ha lite sköna DC i 900-baljan - som "försvinner" och som emellanåt kikar fram med en svärm yngel? Ett sådant kar är ju perfekt för DC!

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Aahh, okej - en lyra - men det är ju helt rikstäckande fränt!
                          DC - givetvis! Men, tycker du inte att det hade varit cool att ha lite sköna DC i 900-baljan - som "försvinner" och som emellanåt kikar fram med en svärm yngel? Ett sådant kar är ju perfekt för DC!
                          men alltså dom försvinner! helt...dom kommer inte fram. köpte ju regnbågar för 2 veckor sen och dom har jag inte sett röken av:O
                          Men så hade dom ju tagit sej in bakom bakgrunden. hanen och en hona, dom myser där i mörkret, helt ifred. dom andra 2 honorna är NÅNSTANS på framsidan... sen tror jag inte riktigt att dom kommer leka i 7,5 Ph, så nån yngelsvärm kommer jag inte heller få

                          Men kurvcikliderna är roliga
                          Ganska små var dom allt, men dom växer ju till sej.
                          Dom kikar runt HELA tiden... blir dom rädda för nåt så ställer dom rakt upp och ned vid en växt och låssas vara en blomma eller nåt
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            Eller så kan man göra så som jag gör... jag håller nästan alltid kameran lite snett och slarvigt.
                            Och då träffar man en GS, en diagonal eller trekant nånstans i bilden och den blir mkt bekvämare att titta på

                            Hur går det???
                            Är det detta som kallas G-punkten?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Är det detta som kallas G-punkten?
                              ska man skratta eller gråta??
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Skratta...?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...