Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    åhh, så fin jag hade nästan glömt hur snygga hannarna är
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      Ursprungligen postat av MaxB
      Ja, fyfasen vad fränt! En akvarieställning med 3x112-liter. Då kan jag ju säga direkt att det blir Kardinalräkor i ett av dom, så får det bli nåt annat kul i Dennerle-kuben. Nu är det ju inga hinder att skaffa Bågfensciklider heller!
      Så det är du som ska bli den nya ägaren, då ses vi väll på onsdag då.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mikael64
        Snyggt som vanligt

        Klart du ska skaffa dig Bågfensciklider, jäkligt snygga är dom också.
        Frestar dig lite med en filmsnutt på mina Bågfensciklider, den har du sett förut men den tåls att titta på igen


        Ursprungligen postat av solis
        Så det är du som ska bli den nya ägaren, då ses vi väll på onsdag då.


        Mikael! Den här filmen har jag tittat på massor av gånger - alltid lika fantastisk! Kul att den sitter i tråden!
        Solis! Japp - vi syns på onsdag - skall bli jättetrevligt!


        Jodå, nog skall det bli Bågfenor! Idag har jag sakta börjat skissa på 50-kuben och Dannerle-kuben. Det kanske är dumt att sätta in bilder nu, men det kan vara lite kul att visa hur jag bygger upp det hela - som sagt, det här är bara rudimentära skisser ännu men jag tror att jag börjar få en stomme att arbeta på i de här två karen. Lampan till nanot har inte kommit ännu, så det som lyser på bilden är bara en svag glödlampa.
        70-kuben puttrar på och kopparbarnerna är riktigt härliga att kolla på!
        Här är två bilder på nanot och 50-kuben - det skall i mer växter och det kommer att flyttas runt en hel del i burkarna - det är arbetsskisser än så länge!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          S-linen på alla tre sidor ger verkligen grymt effekt!!

          Den första bilden ska du inte så mkt växter i (mitt tycke alltså) Skulle se grymt ut om du bara körde lite mossa i den.
          Men det beror ju såklart på vad du ska ha.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Japp, det är rätt! Den första bilden är ju bara ett pyttelitet 20-litare, så där blir det lite mossliknande grejer. Blir någon lättare räka i detta kar. Däremot skall det i mer växter i 50-kuben - och sedan blir det nog Bågfenor i detta kar.

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              Ursprungligen postat av MaxB
              Solis! Japp - vi syns på onsdag - skall bli jättetrevligt
              Det samma alltid kul att träffa lite zoopetare( hoppas ni inte blir skrämda av mina Emil i lönneberga barn väldigt tramsiga när det kommer folk, och annars med när dom är tillsammans annars underbara var och en för sig)
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                Ursprungligen postat av MaxB
                Japp, det är rätt! Den första bilden är ju bara ett pyttelitet 20-litare, så där blir det lite mossliknande grejer. Blir någon lättare räka i detta kar. Däremot skall det i mer växter i 50-kuben - och sedan blir det nog Bågfenor i detta kar.
                det är bra Du kanske ska köpa ett par med helvita crystal red i tyskland?
                Såg ett par där för typ 100 euro förra året... en lätt liten räka

                Lite mer växter blir bra, men du får se till att hålrummen i mitten är kvar...det ser schysst ut när bakgrunden lyses upp liten där bakom
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Aha... denna gången var det inte så kul med nya bilder märker jag... jaja... skitsamma!
                  Karro - du har blick för det! Just hålrummen bak till s-linen är tricket för att skapa djupkänsla, så att man vill "titta längre bak". I det karet skall det i lite cryptos som liksom täcker upp döda områden som ser platta ut på sanden - och sedan binda "slöväxare" på grenarna!

                  Ni får ha en fortsatt go´helg och vecka!

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Aha... denna gången var det inte så kul med nya bilder märker jag... jaja... skitsamma!
                    Karro - du har blick för det! Just hålrummen bak till s-linen är tricket för att skapa djupkänsla, så att man vill "titta längre bak". I det karet skall det i lite cryptos som liksom täcker upp döda områden som ser platta ut på sanden - och sedan binda "slöväxare" på grenarna!

                    Ni får ha en fortsatt go´helg och vecka!
                    Tycker att du borde pröva på papegojblad... dom kan vara lite knepiga men får du till det och håller dom kortklippta så kommer dom bli en grym färgklick i karet
                    Namn:Alternanthera cardinalis
                    Bild: http://pezdiscus.com/images/ALTERNAN...CARDINALIS.jpg

                    Den är egentligen rödare än den på bilden...
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Tycker att du borde pröva på papegojblad... dom kan vara lite knepiga men får du till det och håller dom kortklippta så kommer dom bli en grym färgklick i karet
                      Namn:Alternanthera cardinalis
                      Bild: http://pezdiscus.com/images/ALTERNAN...CARDINALIS.jpg

                      Den är egentligen rödare än den på bilden...
                      Ingen dum idé - kan jag gott sätta in!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        goodie goodie

                        Här domderar jag i dina kar
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jamen, de é la gôtt, domdera på! Man kan ju dra i en röd lotus också - det har jag sett är lite "hett" i en del trådar. Har ju haft det i detta karet förr!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Jamen, de é la gôtt, domdera på! Man kan ju dra i en röd lotus också - det har jag sett är lite "hett" i en del trådar. Har ju haft det i detta karet förr!
                            wow!! Respect!!!
                            En sån MÅSTE du ha!! Det har jag bestämt nu!
                            Men det får inte bli för mkt rött heller... bara en klick inte en hel fläck liksom.
                            Lotusen är ju har ju grymare blad, så där stora, snälla, mjuka former typ, plus att dom är lite spräckliga i färgen.

                            Har haft najas, ja va?. det är en ganska fin mossliknande växt
                            Den skulle sitta bra i 20 litarn, men den kan lätt bli "för mkt" också.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Ingen dum idé - kan jag gott sätta in!
                              Lycka till...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Riktigt fint Max båda två, dock hade jag enligt gyllene snittets alla regler försökt lätta lite på rot trycket så att säga i stora kuben och dragit det lite mer åt en av sidorna, om det är vänster eller höger spelar mindre roll, men du förstår vad jag menar hoppas jag.

                                Papegojblad är riktigt fina som Karro säger och mycket mer lättskötta än jag från början trodde, dock växer de sig inte så höga som jag hade hoppats på, har ju en flock papegojblad i mitt stora kar som håller sig kring 25cm höga och hur jag än gör så växer de sig inte högre.

                                Det intressanta med dessa är att de faktiskt är rödlila under bladen och lite mer gulbrunröda på ovansidan märkligt nog
                                Kan iofs ha med mitt pissgula vatten att göra

                                Gällande lotusen så tror jag att den hade funkat skitbra i 50 kuben, en perfekt centerpiece så att säga. Dock blir den väldigt stor, väldigt snabbt i gynnsamma förhållanden så den lär kräva en hel del ansning
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...