Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Otroligt vackert, Mats! Längesedan jag kikade in i andra projekttrådar än mina egna här, men nu har hösten börjat komma och akvarieintresset blomstrar, som vanligt.

    Är precis på väg att starta upp mitt gamla 540L igen, och hämtar nu en del inspiration från din senaste film här.

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      Hur har du lyckats Max? Jobbar du heltid med karet?
      Utfärgade kopparbarber ser nästan overkliga ut. Ser ut som det röda bara är som en aura och inte pigment!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Johanski
        Otroligt vackert, Mats! Längesedan jag kikade in i andra projekttrådar än mina egna här, men nu har hösten börjat komma och akvarieintresset blomstrar, som vanligt.

        Är precis på väg att starta upp mitt gamla 540L igen, och hämtar nu en del inspiration från din senaste film här.
        Härligt att höra! Jag var inne och kollade i din hitech-tråd - fantastiskt fint - och grymma bilder du tar då! Kulfisken ser ju för jädra go ut!

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          Ursprungligen postat av MaxB
          Faktum är att tror jag skall hälla i några kopparbarber. Jag skall ju inte ha detta karet som ett strikt biotopkar utan mer som avkoppling, att sitta och mysa framför.
          thats the spirit män!!

          måste bara posta en bild på min präktigaste hane

          Klicka på bilden för större version

Namn: P1020491.jpg
Visningar: 2
Storlek: 69,1 KB
ID: 2127344
          Senast redigerad av karrokaja; 15 September 2010, 00:31.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Hur har du lyckats Max? Jobbar du heltid med karet?
            Utfärgade kopparbarber ser nästan overkliga ut. Ser ut som det röda bara är som en aura och inte pigment!
            Haha, ja fan alltså... det här karet tog två dagar att sätta iordning - det var allt jädra bindande av de olika anubiasplantorna som tog tid, och alla gånger jag satte i rötter - planerade - tog ur rötter, band och satte tillbaka... Puuooh!
            Jo, kopparbarberna är jag riktigt sugen på, de ser, som du säger, faktiskt overkliga ut med sin röda färg. Får nog fan gå och köpa några sådana imorgon faktiskt.

            Kommentar

            • HenkeP
              • January 2009
              • 886

              Ja, snyggt är väl det minsta man kan kalla det..
              En annan riktigt snygg barb är i mitt tycke Odessabarb... Hade jag haft plats för ett kar till så hade det nog blivit några sådana.

              Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av karrokaja
                thats the spirit män!!

                måste bara posta en bild på min präktigaste hane

                [ATTACH=CONFIG]37275[/ATTACH]

                För jädra grann!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av HenkeP
                  Ja, snyggt är väl det minsta man kan kalla det..
                  En annan riktigt snygg barb är i mitt tycke Odessabarb... Hade jag haft plats för ett kar till så hade det nog blivit några sådana.
                  Ja, dom är fina också - men kanske lite för stora just för detta karet - men, som sagt, riktigt läckra!

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    För jädra grann!
                    Tackar

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Ja, dom är fina också - men kanske lite för stora just för detta karet - men, som sagt, riktigt läckra!
                    Vet en som köra ett kar med sådana i framtiden (JAG)
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • HenkeP
                      • January 2009
                      • 886

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Vet en som köra ett kar med sådana i framtiden (JAG)
                      Låter som en bra idé Karro.. Kör bara!

                      Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Lägger filmsnutten i repris här. Jag tänkte om Hannesc ville kolla lite på det där porlandet över roten...
                        Det blir kanske en snutt till senare ikväll - skall se om jag får tag i några fina kopparbarber.

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          Ursprungligen postat av MaxB
                          Lägger filmsnutten i repris här. Jag tänkte om Hannesc ville kolla lite på det där porlandet över roten...
                          Det blir kanske en snutt till senare ikväll - skall se om jag får tag i några fina kopparbarber.
                          Så jäkla fint akvarium du har fått till! Jag fick en väldigt lugn känsla när jag kollade på akvariet .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av macke_fisk
                            Så jäkla fint akvarium du har fått till! Jag fick en väldigt lugn känsla när jag kollade på akvariet .
                            Det var ett bra betyg, jag tackar! Idén med den här burken är inte att skapa en strikt biotop utan mer ett lugnt, mysigt kar som man kan spendera lite tid i en stol framför. Jag skall alltså i mesta möjliga mån låta karet vara helt ifred (förutom nödvändig skötsel såklart) och det kommer att bli lite "sällskaps"-karaktär på det hela. Biotopkar blir det andra av senare!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ser mycket lovande ut det här

                              Ska bli riktigt intressant att följa växternas utveckling.

                              Min första tanke när jag tittade på filmen var att det går åt ett stort gäng Otocinclus för att hålla alla blad rena.

                              Andra tanken var hur fint du har fått till grenarna/rötterna som hänger ner i vattenytan, frågan är bara vilken fisk som ska kila runt bland dessa grenar? Kommer först att tänka på Smycketetra av någon sort, sen kom det ingen mer tanke Men du kommer säker på något suveränt.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Ser mycket lovande ut det här

                                Ska bli riktigt intressant att följa växternas utveckling.

                                Min första tanke när jag tittade på filmen var att det går åt ett stort gäng Otocinclus för att hålla alla blad rena.

                                Andra tanken var hur fint du har fått till grenarna/rötterna som hänger ner i vattenytan, frågan är bara vilken fisk som ska kila runt bland dessa grenar? Kommer först att tänka på Smycketetra av någon sort, sen kom det ingen mer tanke Men du kommer säker på något suveränt.
                                Ja, några mindre ciklider blir det i bottenregionen - får se vad vi hittar i tyskland. Sedan skulle jag nog vilja se ett gäng tetror av någon sort. Jag funderar starkt på att låta en liten grupp kopparbarber få utgöra en startup i baljan - jag såg dessa otroligt vackra fiskar i ett av Karrokajas kar när jag och Ansjo var hos henne och hälsade på (när vi pickade upp hans MP-kub i Sthlm). Jag tror man uppskattar k-barb först när man ser dom live - dessutom har jag haft dessa förr i tiden i div. sällskapskar - jag tror det kan bli riktigt läckert.
                                Jodå otocinclus kan det nog få bli i baljan också, samt corysar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...