Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Alla sätt är bra utom de dåliga.
    En annan grej med sugproppslösningen är att du kan även ha en gren hängande från täckglaset så den kommer rakt ovanifrån, men det förutsätter att man inte är i karet och rotar så ofta...
    Jaa, din rackare - jag skrev ju det i editen...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Vad tycker ni om vattenporlidén över roten då? Också en edit! (inl. 145.)

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        aah. såg editen nu:P

        sugproppar är bra att ha haha

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          jo det är en spännande ide! man kanske tillmed skulle kunna göra någon form av "vattenfall" genom rötten som hänger ovanför karet.

          har lite ideer om att skaffa växter som växer ur från karet o sätta rätter på väggen bakom karet för att verkligen få ett flyt från rummet ner i karet om du förstpår hjur jag menar. det är ju verkligen en bra ide i din stuga! lite som kjell har hemma o Amano har i sitt jättekar i japan.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av hannesc
            jo det är en spännande ide! man kanske tillmed skulle kunna göra någon form av "vattenfall" genom rötten som hänger ovanför karet.

            har lite ideer om att skaffa växter som växer ur från karet o sätta rätter på väggen bakom karet för att verkligen få ett flyt från rummet ner i karet om du förstpår hjur jag menar. det är ju verkligen en bra ide i din stuga! lite som kjell har hemma o Amano har i sitt jättekar i japan.
            Visst! Fan, jag får ta en film ikväll på "vattenfallet" - det är precis så det funkar. Roten hänger med en liten del ovanför vattenytan och utblåsstrålen, utan något strilrör, sitter en bit från roten, precis i vattenytan och föser vattnet upp och över roten så det porlar gott ner i igen.

            Man kan borra ett lodrätt hål i en rot, samt borra ett sidåhål där man sätter in utblåsslangen - sedan placera denna rot så att "toppen" sticker upp ovanför vattenytan och låta vattnet, som en "svag" fontän, distributeras över rotens kanter och ner i vattnet. Detta kräver ett öppet kar - men för dom som har det så är det inte en dum idé!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              kanonbra ide tycker jag! har inte du något öpptet kar där i stugan ?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av hannesc
                kanonbra ide tycker jag! har inte du något öpptet kar där i stugan ?
                Näää, men det kan bli! Jag har bara haft igång den här lilla stugan några veckor. Nu är det 50-kuben och den lilla dennerle-kuben som skall dras igång - sedan får vi se...!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  hade inte du en ett 2000 kar?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av hannesc
                    hade inte du en ett 2000 kar?
                    Det är det karet (2 025-liter minsann) som står i den zooaffär som jag handlade i mycket innan jag flyttade till kåken.
                    Här är tråden om det karet; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135465

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      jo jag har ju sett en del där. flytta hem karet tyckker jag :P

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av hannesc
                        jo jag har ju sett en del där. flytta hem karet tyckker jag :P
                        Jo, morsning! Jag orkade ju inte ens ta hit 960-karet - det fick Ansjo ta med sig hem... och så skulle det ju spricka oturligt nog hos honom ett par veckor efter installation... jävla skit!

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          a det var fan riktig otur!

                          men kom igen nu. vad har du för mått på det karet? vore jo riktigt häftigt med ett så stort i stugan

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Nä, köp nytt istället är mitt förslag! Det hade varit ditt förslag med, Hannes om du sett själva karet IRL.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Jaa, din rackare - jag skrev ju det i editen...
                              Läste det nog i någon slags omvänd ordning, men så är det ofta med oss dårar. Två själar med samma tanke...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                a det var fan riktig otur!

                                men kom igen nu. vad har du för mått på det karet? vore jo riktigt häftigt med ett så stort i stugan
                                250x90x90 cm - och... nä, det karet vill jag inte ens fundera på att flytta. Däremot har jag närt en tanke på att låta limma ett lite mulligare kar i stugan - längre fram.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...