Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av macke_fisk
    Oh my GOD! Det blev ju skitbra! Älskar verkligen den djungel du skapat med rötterna och växterna. Tänk sen när de börjat rota sig på rötterna och alla växter kommer att växa sig större, det kommer bli skitgrymt.
    Ursprungligen postat av hannesc
    jag körde i en skruv i mina o satte på en sugpropp o sög fast dom i glas-sarjen
    Macke! Visst, nu skall karet bara gosa till sig, så blir det nog djungligt och gott om ett tag.
    Hannes! Det där funkar också bra!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      glömde säga max att det är galet snyggt asså! o väldigt kul att nån mer har en kub i den storleken. kul med inspiration.

      ska bli väldigt spännade att se vad som kommer befolka detta kar sen!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av hannesc
        glömde säga max att det är galet snyggt asså! o väldigt kul att nån mer har en kub i den storleken. kul med inspiration.

        ska bli väldigt spännade att se vad som kommer befolka detta kar sen!
        Det skall bli spännande att följa dina kommande projekt också - din kub går minsann inte av för hackor!
        Apropå invånare så spånade jag om det lite i inlägg nr. 135... men vi får se vad det blir.
        Idag skall jag iallafall köpa lite grisfisk - det får bli några guppys som får gå in baljan - sen kan dom få gå kvar där och mysa.

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          Galet snyggt Mats!

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            Ursprungligen postat av MaxB
            Det skall bli spännande att följa dina kommande projekt också - din kub går minsann inte av för hackor!
            Apropå invånare så spånade jag om det lite i inlägg nr. 135... men vi får se vad det blir.
            Idag skall jag iallafall köpa lite grisfisk - det får bli några guppys som får gå in baljan - sen kan dom få gå kvar där och mysa.
            tackar för komplimangen.

            aa jag såg det nu. mycket trevliga tankar där.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av HenkeP
              Galet snyggt Mats!
              Ursprungligen postat av hannesc
              tackar för komplimangen.

              aa jag såg det nu. mycket trevliga tankar där.

              Henke! Jag bockar och bugar!
              Hannes! Ja, grejen med denna burken är att få till ett kar som man kan sitta framför och koppla av. Nu skall ju 50-kuben fixas till också - sedan är det dags för Dennerle-kuben att få sig en genomkörare. Jag undrar om det inte kommer ett litet kar till, på några hundra liter, där kanske några Sajica kan få drälla lite - det var så länge sedan jag hade den typen av ciklid och jag änna längtar liet efter sådana igen - fan, jag kan få sug på zebraciklider lite då och då också!

              Kommentar

              • Getingen
                • August 2010
                • 325

                Ursprungligen postat av MaxB
                Jag har borrat hål i "överdelen" på roten, alltså den del som hamnar ovanför vattenytan och trätt en aluminiumtråd genom hålet - och helt enkelt bockat tråden och hängt utanför, runt ramen på karet!
                Jag kan ta ett par bilder på det, om du vill kolla?

                Ja gärna.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Getingen
                  Ja gärna.
                  Halloj Getingen!
                  Vetefan vad som hände, men bilderna blev riktigt kassa... men du ser kanske principen ändå?
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Getingen
                    • August 2010
                    • 325

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Halloj Getingen!
                    Vetefan vad som hände, men bilderna blev riktigt kassa... men du ser kanske principen ändå?
                    Tack så mkt! Trodde dock att stålkrocken behövde vara mycket kraftigare men tydligen så var den inte det. Får se om jag lyckas med något liknande själv. Har ett tomt 90 liters som ska inredas dom kommande veckorna.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Getingen
                      Tack så mkt! Trodde dock att stålkrocken behövde vara mycket kraftigare men tydligen så var den inte det. Får se om jag lyckas med något liknande själv. Har ett tomt 90 liters som ska inredas dom kommande veckorna.
                      Tråden är ganska kraftig i sig, jag har tvinnat den efter genomdragningen i hålet och sedan bara böjt till den så att man lätt klan flytta runt rötterna utmed sidor och hörn. Roten väger ju inte så mycket i vattnet så detta funkar fint!
                      Tråden köpte jag i en hobbyaffär - jag antar att man binder större blomsterarrangemang och såna goa grejer med denna typ av ganska "stela" tråd.


                      Edit; Jag kom på en liten grej - på den översta bilden som är redigt suddig kan man se hur vattnet från Eheim-utblåset som jag har riktat mot roten forsar fint över den övre delen på roten och "brusar" lugnt och lagom ner i vattnet - jag får alltså en ganska kraftig ytrörelse som sedan delas/splittras över roten som får vattnet att mjukt porla ner i karet. Tänkte det kan vara något för er som inte vill ha alltför stark vattenrörelse i karet.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 September 2010, 09:45.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        man behöver ju inte göra så dock. jag som sagt drog en skruv i roten o satte på en sugpropp.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          man behöver ju inte göra så dock. jag som sagt drog en skruv i roten o satte på en sugpropp.
                          Visst - det här är också en bra lösning - det ena är inte bättre än det andra. Nackdelen med sugproppen är bara att man inte kan flytta roten ut från den punkt som sugproppen utgör. Med tråd kan man ju låta någon bakomsittande, utskjutande gren ta i glaset och på så sätt få roten att hänga mer från glaset - men föralldel - har man ett bra fäste på roten som man vet kan vara kloss an mot glaset så är det bara att köra på sugpropp!

                          Edit; Hannes - du kanske sätter sugproppen rakt upp i täckglaset? Det är ju också en lösning som är fiffig!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 September 2010, 09:51.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            a jag hänger ju min från glas-sarjen o inte från sidorutan. men jag förstår vad du menar. du kan få ut roten mer i "mitten" så att säga.
                            tror jag gjorde så här för att jag hade täckglas först o det gick ju itne ha om man hade en tråd som hängde över. nu har jag ju inte täckglas längre men jag är bra nöjd med det som är ändå :P

                            ville inte på nååt sätt dumförklara din ide utan mer visa på olika sätt att lösa rot-problemet

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Alla sätt är bra utom de dåliga.
                              En annan grej med sugproppslösningen är att du kan även ha en gren hängande från täckglaset så den kommer rakt ovanifrån, men det förutsätter att man inte är i karet och rotar så ofta...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                a jag hänger ju min från glas-sarjen o inte från sidorutan. men jag förstår vad du menar. du kan få ut roten mer i "mitten" så att säga.
                                tror jag gjorde så här för att jag hade täckglas först o det gick ju itne ha om man hade en tråd som hängde över. nu har jag ju inte täckglas längre men jag är bra nöjd med det som är ändå :P

                                ville inte på nååt sätt dumförklara din ide utan mer visa på olika sätt att lösa rot-problemet

                                Nädå, så tog jag det inte på något vis - alla förslag och idéer som funkar är bra! Jag kan mycket väl tänka mig att fästa rötter med sugpropp om det behövs. I 960-litaret fanns det glassargar och mittstag och där krokade jag upp rötterna med den här stela tråden - runt om och i mitten av karet. Samma trådar sitter fortfarande kvar i rötterna - och det är därför jag liksom bara återanvänt dessa, bara hängt upp dom igen, så att säga.
                                Fan, jag har sugproppar lite varstans i karet - sådana som håller filterslangarna. I dessa brukar jag sätta häverten när jag tömmer och fyller på vatten i burkarna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...