Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Skitnice Mats! Och i ärlighetens namn vete tusan om du ska ha några Cryptos i det karet. Däremot kanske lite fler lägre Anubias i framkanten...?
    Ja, du kan ha rätt - men jag tänkte sätta lite "bôs" framför de två rötterna som ligger i framkant till höger och vänster - liksom bädda in dom.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Då skulle jag nog hellre försöka med någon marktäckare, en låg svärdsplanta kanske...eller kanske Cryptocoryne parva om man får tag i den.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Då skulle jag nog hellre försöka med någon marktäckare, en låg svärdsplanta kanske...eller kanske Cryptocoryne parva om man får tag i den.

        Hmmm, ja den måste vara låg - bara några cm max! Får kolla parva.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          I inlägg nr. 101, på förra sidan, har jag lagt in några bilder på hur 70-kuben ser ut i nuläget. Det är verkligen en helt annan process att inreda en kub. För det första beror det ju givetvis på vad man skall ha i sitt kar och vilka typer av inredning man tycker om, och sedan gäller det att skapa rymd i ett ganska svårinrett format.
          När det gäller rötter och växter så tycker jag att det blir bäst resultat när man får en känsla av att; "här har det vuxit och pyrt rätt länge" (så, glöm att det ser alldeles nyplanterat ut på bilderna - det gosar snart till sig).
          I ett normalt kar, som är längre, blir det ganska givet hur man placerar rötter, växter och stenar - man placerar dessa allt som oftast utefter bakrutans mått och jobbar framåt, mot frontglaset. Ofta glömmer man gavlarna - och det är en detalj som man snabbt blir varse om i en kub - här har vi ju likadana mått hela vägen runt. Det gäller alltså att tänka i extrem 3D. Därför har jag placerat, nästan "jobbiga" rotdetaljer ganska nära frontglaset, så att man skall få en förvillande känsla och fråga sig; "var börjar frontglaset?"
          Sedan har jag täckt den vanliga "sandgården" som oftast hamnar mitt i karinredningar och istället flyttat centrumfokus en bit upp i karet - man kan alltså se bakrutan i mitten av karet och en bit upp. Detta bidrar till att man nästan sugs in i burken och liksom vill titta på vad som finns där borta, där inne, där bakom...
          Ja, detta var bara några tankar kring kub-inredning, och en liten beskrivning på hur jag har funderat kring detta kar och dess inredning...

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            det är som att titta i en kikare, fast du har vänt den åt fel håll. Du tror att nånting är jättelångt borta och sträcker ut handen för sträcka dej dit, men du krockar på halva vägen.
            Det är säkert skitsvårt att få till det som du fått det, men samtidigt har du inte den möjligheten i ett "vanligt" kar.

            Kan faktiskt jämföra denna kub med dykning.
            När man dyker så är man i vatten (såklart) man ser så långt det går, om det kommer ett hinder så VET du att det finns nåt bakom
            Och du simmar ivrigt dit med ögon vidöppna och halsen lång som en giraff och när hindret är förbi, eller när landskapet öppnar upp sej så blir man alldeles överlycklig!
            Och det är denna iver man får blandat med den där lyckan som man känner av när man tittar in i burken
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ahh, härlig läsning där Karro! Jämförelsen med dykning är riktigt bra! Det är lite den känslan man vill få till!
              Idag skall jag ner till Herkules och köpa hem lite guppys som får grisjobbet i baljan! Slänger upp några bilder till senare - och kanske en film (det var ju längesedan nu...).

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                Härligt.

                Har varit offline ett tag och totalt missat denna tråd. Tappert att börja med en akvariestuga mitt i en renovering (om jag uppfattat situationen rätt). Kuben är hur snygg som helst och ser rätt så klar ut redan i detta skede. Vad skall du med huset till, Du skall väl ändå "bo" i stugan?
                h. Johan

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av JLi
                  Härligt.

                  Har varit offline ett tag och totalt missat denna tråd. Tappert att börja med en akvariestuga mitt i en renovering (om jag uppfattat situationen rätt). Kuben är hur snygg som helst och ser rätt så klar ut redan i detta skede. Vad skall du med huset till, Du skall väl ändå "bo" i stugan?
                  Ja, färdigt blir blir ju aldrig ett kar - det är ständig förändring, men det är faktiskt hyfsat startklart. Nu får man vänta lite så att det sätter sig till ro, sedan blir det alltid lite mer garnering med tiden. Det stämmer bra att källaren renoveras, vi tar rum för rum - sedan blir det nytt badrum och tvättstuga... puuuoooh!
                  Risken finns faktiskt att man kommer att sitta mer i akvariestugan än i huset... lite go musik och en whisky i näven så blir det mysigt värre!

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Risken finns faktiskt att man kommer att sitta mer i akvariestugan än i huset... lite go musik och en whisky i näven så blir det mysigt värre!
                    Precis min tanke.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • Getingen
                      • August 2010
                      • 325

                      Hur har du fäst de rötterna som hänger ner?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Getingen
                        Hur har du fäst de rötterna som hänger ner?
                        Jag har borrat hål i "överdelen" på roten, alltså den del som hamnar ovanför vattenytan och trätt en aluminiumtråd genom hålet - och helt enkelt bockat tråden och hängt utanför, runt ramen på karet!
                        Jag kan ta ett par bilder på det, om du vill kolla?

                        Kommentar

                        • Narien
                          • August 2010
                          • 181

                          Första inlägget fårn mig som inte är i en tråd skapad på grund av en noobfråga från mig

                          Åter till tråden!
                          Helt galet snyggt akvarium, vad är det för fiskar som skall bo där?

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Aaaaahhh, nu börjar det rätta till sig i 70-kuben, jag är hyfsat nöjd och karet skall få stå ett litet tag nu med startfisk - det blir väl några guppys som får gå där och grisa. När vi kommer till tyskland så får jag se vad vi hittar för spännande där. Växterna i karet är endast Windelöv och olika stor/småbladiga anubias. Det skall ner lite cryptos också!
                            Här är några bilder på hur 70-kuben ser ut just nu;

                            Oh my GOD! Det blev ju skitbra! Älskar verkligen den djungel du skapat med rötterna och växterna. Tänk sen när de börjat rota sig på rötterna och alla växter kommer att växa sig större, det kommer bli skitgrymt.
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              jag körde i en skruv i mina o satte på en sugpropp o sög fast dom i glas-sarjen

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Narien
                                Första inlägget fårn mig som inte är i en tråd skapad på grund av en noobfråga från mig

                                Åter till tråden!
                                Helt galet snyggt akvarium, vad är det för fiskar som skall bo där?
                                Vi är ju ett litet gäng zoopetare som åker till tyskland om några veckor, och jag tror att jag skall ha sinnet öppet och kolla vad jag kan hitta där. En sak är säker iallafall och det är att jag vill att det här karet skall vara lugnt och rofyllt - så, ett fint stim av tetror måste det bli. Jag är sugen på Vitfenad Rosentetra - men jag är samtidigt väldigt svag för Svart Fantomtetra också - de har så jädra fin kroppsform. Sedan är blir det någon liten fredlig mindre ciklid i karet också. Just nu går tankarna på Laetacara dorsigera, men som sagt, vi får se vad som dyker upp!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...