Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #61
    Åh, jag trodde det var igår, en fredagen.
    Får ge mig till tåls lite till då med andra ord..
    Senast redigerad av PiaJo; 28 August 2010, 19:59.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #62
      bra sugen på att ser hur det här blir tillslut när allt är klart! mer bilder! mindre text :P

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #63
        Haha! Text blir det alltid mycket av i mina inlägg - och bilder kommer det massor av också, lita på det!
        Just nu är det inte så mycket att ta bilder på - men snart så! Jag och Ansjo skall ut på ett jädra fett zoorejs på fredag och jag skall köpa en hel del växter till kuberna, samt pyssla igång en liten 20-liters Dennerle-kub (köpt av Ansjo) som jag har tänkt att ha Kardinalräkor i.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #64
          bra gytt! väntar med spänning på nästa sändning!

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            #65
            Kul att se dig i farten igen med storslagna planer!

            Det blir säkert hur bra som helst.

            Kul att du ska skaffa kardinalräkor. Jag startade en liten burk med dessa för fyra månader sen. De är riktigt coola räkor och de har förökats sig bra hos mig, har säkert över 100 räkor nu från ursprungligen 12 st.

            Liten filmsnutt (det är inte så gult i verkligheten):
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #66
              Fasen vilken go film - den måste jag bonka in här.
              Ja, visst är dom fina - behöver tydligen upp mot 30°C och högt ph - hur ser dina värden ut?

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #67
                Mitt vatten från brunnen har värdena:
                KH 8
                GH 8
                pH 7.5-8

                Jag har korallgrus som då ska göra vattnet hårdare, vilket det gjorde i början.

                För din skull gick jag och mätte nu (mitt pH test är dock slut) och nu är KH och GH 8 igen. Blir väl beläggningar på korallgruset så det slutar påverka efter ett tag?
                Får hålla koll och se om de slutar reproducera sig.

                Tempen har jag haft på 28 grader.
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #68
                  Hur stort är det karet, Broddan?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #69
                    Bra Broddan!
                    Ja, jag frågar samma som Ansjo - då vi två härmapor måste testa samma grejer hela tiden och byter/tar över kar mellan oss som syskon byter/ärver kläder... Hur stort är karet du har till kardorna?

                    Kommentar

                    • Broddan
                      • February 2007
                      • 536

                      #70
                      Hej på er!

                      Burken är 37 L om jag inte missminner mig.

                      Här är min projekttråd på redbee:

                      Hälsningar

                      D

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #71
                        Härligt! Där läser vi på - och gottar oss!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #72
                          Ojojoj - idag har jag och Ansjo varit ute på ett fomidabelt zoorejs. Anders får visa senare i sin tråd vad han köpt för goa grejer. För min egen del handlade det enbart om växter idag - så jag brände någon tusenlapp på Anubias i lite olika varianter - den vanliga storbladiga och två mindre varianter, en med spetsiga lite avlånga, små blad och en småbladig till med rundare blad - mycket vackra. Sedan blev det ett antal Javaormbunke Windeløv också - allt som allt blev det ungefär ett fyrtiotal plantor - jävlar vilket knåpande det blir med att fästa alla dessa i rötterna, men det är ju det här som är kul. Jag lägger upp lite bilder på växtkaoset senare!

                          Sedan fick jag hem den lilla Dennerle-kuben på 20 liter också, som jag köpt av Anders. Han har monterat in den nya Slimline Gnejs i den här lilla rackaren - och gjort det redigt smart, med en del bakom s-linen där det sitter en liten käft-tyst eheim pumpskalle som drar vattnet genom filtermedia (kommer senare) via ett bottenfilter. Utblåset döljs av en bit s-line så man slipper se slangänden. Jag drar in några bilder på detta!
                          I den här kuben skall det bli Kardinalräkor som kommer att gå i ett korallsandslandskap med inslag av mycket stenformationer - dom vill ju ha det så!
                          Här är några bilder på kuben;
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #73
                            Så smart gjort för att dölja utblåset
                            Det borde ju även funka om man vill få ner strömmen från pumpen, eller?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #74
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Så smart gjort för att dölja utblåset
                              Det borde ju även funka om man vill få ner strömmen från pumpen, eller?
                              Jodå, det mildrar lite och riktar "blåset" lite neråt. Sätter man lite sten eller växter där så kan man få ett hyfsat lugnt flöde - samtidigt som en del av födet går upp mot ytan och "vågar till" lite där - perfekt med andra ord, både i mindre kar, som större.
                              Jag skall visa lite fler "flödesvarianter" när jag har kört igång 70-kuben - jag är ju strikt emot riktat flöde - "malawiflöde", som ju inte liknar de naturliga strömmarna i vilda vatten ett dyft utan bara "centrifugerar" fiskarna i karet. Mer om detta senare!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                #75
                                Tack, så bra.

                                Har ett pumphuvud som ger allt för stark ström så allt åker omkring som i en tvättmaskin så det fick jag plocka ur. Vill ha detta i allafall för att göra ett stort innerfilter av grovporig filtermatta och pumphuvudet, nu har jag nog hittat en lösning.
                                Senast redigerad av PiaJo; 03 September 2010, 20:23.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...