Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ser att du får gå och tvätta sanden, jag saknar något nämligen. Bli inte förvånad om det finns snäckor i gruset, både Malayer och A.helena (snäckätare).
    Har du köpt mer Redmoorerötter, eller vad är det för rööter du kör med nu? För så mycket av dessa hade du väl inte i 960-litaren?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #17
      Läckert! Rötterna ser nästan levande ut i de placeringarna.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #18
        Det Här ska bli roligt att följa! Det man inte kan ordna själv får man uppleva genom andra. *ler*

        Bild nummer 2 och 4 ser skönt originellt och rörigt ut. Kan lätt föreställa mig apistosar och andra små läckerbitar kryssa fram bland skuggor och grenverk.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Ser att du får gå och tvätta sanden, jag saknar något nämligen. Bli inte förvånad om det finns snäckor i gruset, både Malayer och A.helena (snäckätare).
          Har du köpt mer Redmoorerötter, eller vad är det för rööter du kör med nu? För så mycket av dessa hade du väl inte i 960-litaren?
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Läckert! Rötterna ser nästan levande ut i de placeringarna.
          Ursprungligen postat av Pickles
          Det Här ska bli roligt att följa! Det man inte kan ordna själv får man uppleva genom andra. *ler*

          Bild nummer 2 och 4 ser skönt originellt och rörigt ut. Kan lätt föreställa mig apistosar och andra små läckerbitar kryssa fram bland skuggor och grenverk.

          Haha, jag drar på sandtvätten in i det sista - men jag skall sätta igång nu...
          Jo, rötterna är från 960-karet och det finns ett par lådor till...

          Gôtt att du tycker att rötterna ser "levande" ut, Visual - det är lite av poängen med det här jädrans placerandet; att få det att inte se utplacerat ut - utan mer som om det kanske hade vuxit så. Nu är det ju så att man ändå sätter rötter både upp- och nerriktat, vilket är lite galet - men det är feelingen som räknas, att man knappt skall tänka på att det är rötter där, och få en cool betraktarupplevelse.

          Japp, pickles - det är nu man kan börja småmysa och fundera på hur små ciklider kommer att röja runt bland pinnar och blad!

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #20
            Fan vilket härligt jobb anders gjorde då!! Det är inte ofta nån kan komma och fixa sånt där.
            snygg bild på när han ställer sej upp (eller är det sätter sej ned?) Good work ansjo♥

            Och sen kommer dina kar hamna där i... och där tog mina ord slut
            Jag VET hur att det kommer bli så in i bombelina snyggt!!
            Så måste jag dit nån gång och titta, det är oundvikligt

            Lycka till män♥
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Ja, bilden på Ansjo som reser sig upp efter fikat blev rätt skön...
              Han gjorde ett sjuhelvetes jobb - jag var helt stum av beundran - det är fantastiskt att se proffs i arbete, sicket hantverk!

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Precis som Pickles har jag fastnat för 2 och 4 nu då det just det riktigt röriga ut och ser ut att växa in i bakgrunderna. Fyran gör sig bäst på bild tvåan kanske ger ett bättre djup? Om du frågar mig så behövs det nästan en rot till placerad i mot bakre nedre vänstra hörnet för placering nr2.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Jag försökte att inte komma med på bild...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Bild 2 och 4 är alltså 50-kuben - och vänstra hörnet kan vara tänkt att ha ett litet filter i, som en anubiasdunge skall dölja... hade jag tänkt - men som sagt, detta är bara skisser och slutresultatet kommer att bli annorlunda - kan jag lova!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #25
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jag försökte att inte komma med på bild...
                      Jag vet... men det blev så skön rörelse i bilden så jag tog med den ändå!

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Bild 2 och 4 är alltså 50-kuben - och vänstra hörnet kan vara tänkt att ha ett litet filter i, som en anubiasdunge skall dölja... hade jag tänkt - men som sagt, detta är bara skisser och slutresultatet kommer att bli annorlunda - kan jag lova!
                        Jahaaaaa! Det är tydligen inte bara magen här som inte är som den ska, utan både ögon och huvud är med på ett hörn.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #27
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Jag försökte att inte komma med på bild...
                          Du som är så söt...
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #28
                            Roligt med en Akvariestuga,har haft en aldrig mer då golvet stod som ett u på slutet på grund av all vikt och läcka och svartmögel på inne-tak på grund av all fukta och en tropisk miljö på en 28 grader,då kan inte ett rum må bra hahahah,så en bra avfuktare är att föredraga samt god ventilation.Annars lycka till med projektet Max ser jätte bra ut som vanligt när du fixar och donar..
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #29
                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Roligt med en Akvariestuga,har haft en aldrig mer då golvet stod som ett u på slutet på grund av all vikt och läcka och svartmögel på inne-tak på grund av all fukta och en tropisk miljö på en 28 grader,då kan inte ett rum må bra hahahah,så en bra avfuktare är att föredraga samt god ventilation.Annars lycka till med projektet Max ser jätte bra ut som vanligt när du fixar och donar..
                              Nåja, jag har ju haft ca 4.000 liter vatten (varav ett 3.000 liters ÖPPET akvarium) i mitt lilla kontor under några år och det är inga problem mer än att luftavfuktaren får jobba för pengarna.

                              Annars hade jag ungefär samma problem i min första akvarieaffär (i början av 80-talet) och som hette Lindsdals Akvarium. Jag hade då alla akvarierna i ett rum som jag hade isolerat väl, men inte hade någon luftavfuktare i. När jag senare flyttade affären och då tömde rummet på akvarier så var det enda som höll ihop de träreglade väggarna själva tapeten. Allt annat - såväl virket som isoleringen var totalt uppruttet och rasade ner i en hög på golvet när jag rev ner tapeten.
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 August 2010, 17:06.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Vimsa
                                • November 2008
                                • 768

                                #30
                                Tänk om man kunde inreda så där snyggt ... eller snarare, tänk om man kunde få tag i så snygga rötter ... Och tänk om man kunde skaffa sig en akvariestuga. Nåja, bort med bitteret, fram med beröm! Jag känner på mig att det här kommer bli apsnyggt, i båda karen, så jag tänker minsann följa förloppet, haha

                                (Och tänk om jag också kunde få så många svar i min tråd ... )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...