Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Akvariestugan

    Några av er har kanske sett de trådar jag haft här på Zoopet tidigare?
    För ett drygt halvår sedan gjorde jag mig av med mina kar, bland andra ett 960- och ett 600-liters, på grund av att jag flyttade till en kåk. Nu har det blivit dags att sätta igång igen – och karen hamnar i en liten gäststuga som finns på tomten.
    Min gode vän på Zoopet och i ”verkligheten”, Anders, eller som han kallas här; Ansjo, har varit hemma hos mig och lagt ett våtrumsgolv i gäststugan – och det är bara att bocka och buga – Vilket fantastiskt jobb!

    Nåväl, i akvariestugan skall det bli kar av lite olika storlek och inriktning. Jag startar upp med två kuber; 70x70x70 cm och en 50x50x50 cm.
    Jag hade initialt tänk att ha ett Discuspar i 70-kuben – men jag har tänkt om lite…

    Visst, det vore hur fränt som helst att ha ett lekpar Discus i en 70-kub, men jag känner att jag inte riktigt har lust att hålla på med att placera yngel som vuxit till sig – det blir ett jädra donande och jag är mer sugen på att ha ett fint inrett kar och lite intressanta, mindre ciklider där istället.

    Så, jag kommer att använda den här tråden till att fotografera och filma de kar som hamnar här, små projekt i sig och ett helt projekt sammantaget. Det kan kanske bli intressant och trevligt.

    Nu, till att börja med, slänger jag in några bilder på stugan, Ansjo och hur det såg ut när det nya golvet blev lagt.

    Jag uppdaterar tråden löpande!
    Bifogade filer
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Ska bli riktigt kul att följa detta, lycka till med ditt/dina projekt
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Fundera på ventilation noga. Det gäller att kunna hålla nere fuktigheten så du inte får svartmögel och värmen kan vara jobbig på sommaren.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Härligt att höra! Idag skall jag tvätta sand och börja dona med rötterna - skall prova lite olika inredningsidéer. Blir det något hyfsat kan jag ta några bilder och slänga in, så får ni se hur jag funderar!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av admin
          Fundera på ventilation noga. Det gäller att kunna hålla nere fuktigheten så du inte får svartmögel och värmen kan vara jobbig på sommaren.
          Japp, det blir ventiler och så sätter jag nog in en avfuktare också!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av MaxB
            Japp, det blir ventiler och så sätter jag nog in en avfuktare också!
            Inte bara nog, utan du skall nog ha en redan från starten och välj en som också cirkulerar luften. Håll sedan koll på hörnen det är där som fuktangreppen kan komma.

            Skall bli kul att följa projektet. När blir det inflyttningsfest för Zoopetklubbväst
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nice att tråden kommer upp, har väntat nästan ett halvt dygn ju....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ja, man satt ju lite i limbo när zoopet la av... men det är gôtt att komma igång nu - och visst, avfuktare skall ju såklart in i stugan.
                Sedan när det rullar igång med lite fler kar så får vi la festa till lite!
                Som sagt, projektet är precis i början och nu startar jag lite försiktigt med dessa två kuber - lite inredningstester, bara som skisser, skall jag greja med idag. Tar lite bilder senare!

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Kul med en akvariestuga, skall bli kul att se vad du tänker fylla den med. Hoppas att det blir minst ett killikar.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Hoppas att det blir minst ett killikar.
                    Ja och det är ju dessutom killiauktion i Köpenhamn i september - så passa på att köpa in en raritet där.
                    Och mycket ovanliga rariteter bland levandefödare kommer att att gå på Poecilia-auktionen i Varberg nästa vår - så varför inte passa på då också
                    Tills dess har du ju också hunnit med att få igång några fler akvarier
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Visst! Det finns massor av grejer att kolla in. Tack för tipsen!

                      Kommentar

                      • Mikael64
                        • January 2008
                        • 656

                        #12
                        Gott att du är på G igen ska bli kul att följa ditt nya projekt.
                        Som vanligt kommer det säkert att bli många fina bilder och filmer på dom nya karen

                        Som sagt gott att du är tillbaka på allvar igen.
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115937 (Numera nedlagt, är ett Malawi)
                        Det är bara om man börjar, som det omöjliga bli möjligt
                        http://www.tanganyika.se/index.php
                        Mvh Mikael

                        Kommentar

                        • Jim_J
                          • October 2009
                          • 254

                          #13
                          fan vad roligt! kommer bli grymt skoj att få följa detta från början
                          160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
                          350L Diskus
                          160L Vattenskalle (lejonhuvud)

                          Kommentar

                          • MyrasHusse
                            • May 2010
                            • 1353

                            #14
                            detta kommer bli skoj att följa riktigt nice
                            http://myraakita.blogspot.se/

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ja, det blir ju ett "långsamt" projekt, då jag brukar ta ganska god tid på mig och planera väl.
                              Jag har börjat att skissa på lite sköna placeringar av rötterna i kuberna - och detta att bara flytta runt och kolla olika lösningar innan vatten och fisk kommer i är jäkligt kul tycker jag. Här är några bilder på hur man möjligtvis skulle kunna sätta rötterna... vi får se vad slutresultatet blir!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...