Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Det är alltid kul att kolla hur folk bär sig åt för att få till fina inredningar.
    Ibland hittar man riktiga guldkorn i kar som står hemma hos folk, men ofta får man titta på filmer från olika aquascape-tävlingar.
    Jag är ju en sucker för lite mer "naturligt" inredda kar, så det är denna gren av aquascape jag kikar på mest.


    Nedan är några exempel från en aquascape-tävling som gick i slutet av förra året.
    I första filmen ser vi det vinnande karet, en australiensisk flodfåra. Kolla in detaljerna på bottnen - jisses, så där skulle man vilja få till det!
    Ja, det är bara att studera in stuffet och låta sig inspireras.


    Australien
    Website of the Biotope Aquarium Design Contest 2014:http://all4aquarium.ru/en/events/jbl-biotope-contest-2014/finalThis aquarium took the 1st place in the fi...


    Afrika
    Website of the Biotope Aquarium Design Contest 2014:http://all4aquarium.ru/en/events/jbl-biotope-contest-2014/finalIn this video I show African biotope aquar...


    Nordamerika
    Website of the Biotope Aquarium Design Contest 2014:http://all4aquarium.ru/en/events/jbl-biotope-contest-2014/finalIn this video I show aquarium imitating fr...


    Sydamerika
    Website of the Biotope Aquarium Design Contest 2014:http://all4aquarium.ru/en/events/jbl-biotope-contest-2014/finalSouth America biotope aquarium, arranged b...

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      Schnyggt 😀
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Faltaren
        Schnyggt 
        Japp, det finns duktigt folk överallt!
        Det är kul att detaljstudera den här typen av inredningar. Ibland kan man få konfirmation på idéer man själv gått och grunnat på, och i många fall får man helt nya tankar och ingångar på hur man kan göra vissa grejer.

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          Ja verkligen. Svårt att välja bara..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Faltaren
            Ja verkligen. Svårt att välja bara..
            Man får ta detaljer från olika och baka ihop med sina egna grejer. Kul att kolla på iallafall!

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Man får ta detaljer från olika och baka ihop med sina egna grejer. Kul att kolla på iallafall!
              Yes, yes. Jag planerar för fullt
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Helstimulerande filmer som verkligen ger idéer. Särskilt 1:an även om jag skulle önska mer flöde från vänster till höger i karet. Bitten är ju uppbyggd med mix mellan sten och sand på ett snyggt sätt. Det svåra är ju att få till det så det inte ser ut som en mur utan naturligt som här.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Helstimulerande filmer som verkligen ger idéer. Särskilt 1:an även om jag skulle önska mer flöde från vänster till höger i karet. Bitten är ju uppbyggd med mix mellan sten och sand på ett snyggt sätt. Det svåra är ju att få till det så det inte ser ut som en mur utan naturligt som här.
                  Japp, det är väldigt bra genomfört.
                  Jag söker lite bilder på nivåskillnader av bottnen, som typ mellan två eller tre liggande rötter och att det är olika höjd på sandpartierna mellan dessa.
                  Vi såg ett förjävla fränt kar i Tyskland som hade dessa detaljer mycket snyggt gjort.
                  Fotograferade jag detta kar..? Nej, kameran var inte med då...

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Det som är svårt med det är ju att minsta lilla hål det blir mellan rötterna som man bygger nivåerna av så rinner sanden ur.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Det som är svårt med det är ju att minsta lilla hål det blir mellan rötterna som man bygger nivåerna av så rinner sanden ur.
                      Exakt!
                      Man kan kanske köra med större stenbitar underst och så att säga få stopp på sandflödet, eller helt enkelt lägga och montera någon form av duk så att det bildas stillastående depåer.
                      Ja, sånt här funderar man på...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Det är något visst med en paj i fejset ändå... Jappsen gör det brutalt...

                        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Exakt!
                          Man kan kanske köra med större stenbitar underst och så att säga få stopp på sandflödet, eller helt enkelt lägga och montera någon form av duk så att det bildas stillastående depåer.
                          Ja, sånt här funderar man på...
                          Man kan tycka att det borde finnas "fästande" dukar etc. inom dammbygganden som kan skapa och hålla ihop grus och sten i fåror med rinnande vatten. Annars får du väl bygga en grundstruktur med ett klibbigt material och klibba fast ett sandskikt yttersi så syns ju inte bottenmaterialet igenom? Lite som man gör för att dölja utsug med silikon och sand i BTN-bakgrunder....
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Man kan tycka att det borde finnas "fästande" dukar etc. inom dammbygganden som kan skapa och hålla ihop grus och sten i fåror med rinnande vatten. Annars får du väl bygga en grundstruktur med ett klibbigt material och klibba fast ett sandskikt yttersi så syns ju inte bottenmaterialet igenom? Lite som man gör för att dölja utsug med silikon och sand i BTN-bakgrunder....
                            Visst!
                            Det här blir kul labbande vid ett senare tillfälle. Jag tänkte kolla med lite duk, som man liksom bara lägger mellan och öser sand i - alltså inte jobba alltför "joxigt", utan ganska enkelt.

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              När jag hade ett 80cm högt akvarium med bara 30cm djup så byggde jag nivåer.
                              Jag körde bitar av brödbackar som jag monterade ihop till en fördämning med buntband, på sandsidan körde jag ett finmaskigt plastnät som jag hittade billigt på en tygaffär. Sen klädde jag utsidan med tunna sågade skivor av torvblock och fäste rötter mot torven. Plastnätet, torven och rötterna sydde jag fast i brödbacksbitarna med fiskelina. Det höll i hop bra under dom 2 år jag hade akvariet.

                              Det gick fö. ganska bra att plantera cryptocoryne i torven.

                              Har inga bilder tyvärr.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av addo
                                När jag hade ett 80cm högt akvarium med bara 30cm djup så byggde jag nivåer.
                                Jag körde bitar av brödbackar som jag monterade ihop till en fördämning med buntband, på sandsidan körde jag ett finmaskigt plastnät som jag hittade billigt på en tygaffär. Sen klädde jag utsidan med tunna sågade skivor av torvblock och fäste rötter mot torven. Plastnätet, torven och rötterna sydde jag fast i brödbacksbitarna med fiskelina. Det höll i hop bra under dom 2 år jag hade akvariet.
                                Det gick fö. ganska bra att plantera cryptocoryne i torven.
                                Har inga bilder tyvärr.
                                Jag ser det hyfsat framför mig. Bra tips!
                                Man kan nog lägga mindre stenkross i botten, och/eller köra med någon typ av duk (på den idé jag har).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...