Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Man lär sig nya saker hela tiden, och det är alltid lika kul.
Den dammväxt jag har i den lilla pluttedammen i trädgården har jag tidigare, lite svepande slarvigt kallat; Vattenhyacint.
Detta är felaktigt. Växten heter Missne och är en Kalla (Calla palustris) - väldigt lik den Fredskalla vi ofta har i krukor inomhus.
Känns gôtt att liksom få ordning på detta och säkert veta vad jag tänker testa som ytväxt i 720-baljan.
Kommentar
-
Man lär sig nya saker hela tiden, och det är alltid lika kul.
Den dammväxt jag har i den lilla pluttedammen i trädgården har jag tidigare, lite svepande slarvigt kallat; Vattenhyacint.
Detta är felaktigt. Växten heter Missne och är en Kalla (Calla palustris) - väldigt lik den Fredskalla vi ofta har i krukor inomhus.
Känns gôtt att liksom få ordning på detta och säkert veta vad jag tänker testa som ytväxt i 720-baljan.
Kommentar
-
Ja, det är en riktigt fin dammväxt. Den fanns i den lilla dammen när vi köpte kåken för tio år sedan, och den kommer tillbaka varje år.
Några stycken här på forumet har varit här och tagit med sig några slanor och introducerat i sina egna dammar. Denna växt sprider sig fort och är otroligt vacker där den breder ut sig över ytan.
Jag är tveksam till att den blir lyckad i ett akvarium, men skall ändå testa att lägga en liten bit i karet.
Fungerar detta kan det bli riktigt tjusigt då denna växts rotsystem är magnifikt i akvariesammanhang - både utseendemässigt och vattentekniskt.
Kommentar
-
Kommentar
-
Missnen/Kallan blir intressant att studera under led-ljusramperna. Hoppas att denna växt tar fart för rotsystemen är magnifika!
Kommentar
-
Det blir nog fin fint med Missnen i karet.
Jag börjar också bli tjurig på dina tjuriga träflan.
Vill ju att inredningsskolan skall dra igång någon gång
Aja, den som väntar på något gott väntar ju alltid alldeles för länge.
mvh TTKommentar
-
De tjuriga träbitarna skall snart istället bli sura - dyngsura!Kommentar
-
Kommentar
-
Men, va’ fasen, jag skall inom kort dra igång på allvar och då blir det ju som vanligt; en massa bilder, filmer och lite matigare inlägg om inredning och annat. De som gillar det stuffet kan kanske få anledning att ”hänga” en smula här i stugtråden.
Fan, jag är ju också svårt sugen på att dra igång en sjuhelvetes stenmiljö i 540-burken och köra Sulawesi Kardinalräkor, Elefantsnäckor och kanske någon pytteliten Borara i ett fett stim.
Jag tror den grejen kan bli häftig.
Kommentar
-
Ärligt talat har jag inget minne av dit kar med Kardinalräkor, trots att det borde ha varit då vi var mest aktiva på forumet. Om det var av ointresse för mig eller att det var intetsägande har jag ingen uppfattning om.
Men ett 540 kar med en helt fylld botten av smågrenar och löv där en eller två storfamiljer med Appistograma får boa in sig och en yta med smyckestetror och bilbukar vore väl mycket mer spännande.
Eller Bladfiskar...Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Ja, det är liksom lite, vad skall man säga..? - tomt.
Men, va’ fasen, jag skall inom kort dra igång på allvar och då blir det ju som vanligt; en massa bilder, filmer och lite matigare inlägg om inredning och annat. De som gillar det stuffet kan kanske få anledning att ”hänga” en smula här i stugtråden.
Fan, jag är ju också svårt sugen på att dra igång en sjuhelvetes stenmiljö i 540-burken och köra Sulawesi Kardinalräkor, Elefantsnäckor och kanske någon pytteliten Borara i ett fett stim.
Jag tror den grejen kan bli häftig.
Viva Leo BuscagliaKommentar
Kommentar