Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Kan man ha vattenhyacinter även om man har täckglas?
    Kan nog bli svårt...
    Har aldrig testat, men bladen sträcker sig en god bit ovanför vattenytan och behöver nog spejs tilll detta.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Kan nog bli svårt...
      Har aldrig testat, men bladen sträcker sig en god bit ovanför vattenytan och behöver nog spejs tilll detta.
      Jag tycker alltid det ser grymt trevligt ut med öppna kar och älskar utväxter men är rädd för dessa öppna kar både vad det gäller luftfuktighet samt risken för rymlingar....

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Vattenhyacinten bildar alldeles fantastiska rottrådar som både ser vackra ut och fyller en vattenrenande funktion. Vi får se om det fungerar.
        Det kan bli riktigt bra! Jag har ju ett bestånd i min damm som jag ursprungligen fått från dig. Det är verkligen fina växter. De kräver nog en hel del energi och näring för att bli kraftiga. Det blir spännande att följa!
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Jag tycker alltid det ser grymt trevligt ut med öppna kar och älskar utväxter men är rädd för dessa öppna kar både vad det gäller luftfuktighet samt risken för rymlingar....
          Någon eller några av Bilbukarna kommer garanterat att hoppa ur.
          Fukten är ett problem, men jag monterade en fläkt i ena väggen i stugan och så funderar jag på att ställa dit en avfuktare, och återanvända vattnet den samlar upp, i karet.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Marten64
            Det kan bli riktigt bra! Jag har ju ett bestånd i min damm som jag ursprungligen fått från dig. Det är verkligen fina växter. De kräver nog en hel del energi och näring för att bli kraftiga. Det blir spännande att följa!
            Vad kul att höra att Vattenhyacinten klarat sig! Den går ju ner sig totalt under vintern, men återkommer alltid med ny kraft på våren - fantastiskt!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Den här rackaren ligger, tillsammans med en massa annat trägodis, i vattentunnan för att vattenmättas.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0175.jpg
Visningar: 286
Storlek: 1,44 MB
ID: 2418302

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0209.jpg
Visningar: 297
Storlek: 962,2 KB
ID: 2418303

              En liten idé jag har som kan bli fin i karet är att placera denna rotdel så att de tre avsågade "spröten" bryter vattenytan, och på dessa skulle man kunna placera någon fin mossa som får växa precis vid vattenytan och sträcka sig ner i karet. Ja, kanske..?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Hur sjutton ska du få plats med alla rötter som du har? Ska du ha mossa som är vacker och växer bra utan någon näring så rekommenderar jag Weeping moss. Har jag så det räcker när det är dags Mats så kan du få av mig

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Hur sjutton ska du få plats med alla rötter som du har? Ska du ha mossa som är vacker och växer bra utan någon näring så rekommenderar jag Weeping moss. Har jag så det räcker när det är dags Mats så kan du få av mig
                  //Inger
                  Allt skall inte med. Jag vill ha mycket material att jobba med - att kunna vraka och välja.
                  Det fina med detta är att det material man har inte nödvändigtvis ”måste” ner i burken, enbart det material som efter lång tids torrinredande sätter sig på plats, på naturlig väg - som av sig självt!
                  Bra, Inger, att veta att det finns lite WM att tillgå.
                  Bilderna på dina mossdepåer är helt fantastiska!


                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ok då är jag med Japp denna mossa är helt underbart vacker, dessutom växter den trots ingen speciell belysning och endast med fiskbajs som växtnäring, topp tycker jag som vet hur lite som helst gällande växter och deras behov

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Ok då är jag med Japp denna mossa är helt underbart vacker, dessutom växter den trots ingen speciell belysning och endast med fiskbajs som växtnäring, topp tycker jag som vet hur lite som helst gällande växter och deras behov
                      //Inger
                      Ja, Inger, då är vi två!
                      Den mossa du beskriver skulle passa mig perfekt!
                      Lite WM kommer det säkerligen att bli.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag längtar tills rötterna är vattenmättade. Ska bli så spännande att se hur det blir i karet och vilka rötter/stockar/grenar som kommer med!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Filmer som denna tycker jag är intressanta och inspirerande att titta på medan planering för kommande inredning av 720-karet är i full swing!


                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Underbart . Rogivande och dessutom helt naturligt

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Filmer som denna tycker jag är intressanta och inspirerande att titta på medan planering för kommande inredning av 720-karet är i full swing!
                              En nästan overklig mångfald, ser ut som man skickat ner fiskar från en hel akvarieaffär i en damm.

                              Som vanligt överträffar verkligheten allt vad vi försöker åstadkomma.

                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Ekenberg
                                Underbart . Rogivande och dessutom helt naturligt
                                Ursprungligen postat av c90368
                                En nästan overklig mångfald, ser ut som man skickat ner fiskar från en hel akvarieaffär i en damm.
                                Som vanligt överträffar verkligheten allt vad vi försöker åstadkomma.
                                Ja, jag kan förlora mig helt i filmer som denna.
                                Man inser hur stora områden fiskarna rör sig på, och idéer som att avgränsa revirhävdande fiskar med någon större rot, gren eller vad man nu har funderingar kring ter sig skrattretande.
                                Precis som du säger, Maths, överträffar verkligheten allt det vi ämnar efterlikna, men det är de där små "avsnitten" man kan se i miljön - en liggande trädstam och de blad, grenar och annat som finns omkring - som får min inredningsinspiration att gå igång.

                                En hel del av det inredningsmaterial jag visat i tidigare inlägg börjar bli vattenmättat. Stubben är snart under vattenytan och den stora roten i tunnan sänker sig mer och mer.
                                Det är snart dags att sätta igång!


                                Kommentar

                                Arbetssätt...