Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Så fint! Där har de det bra!
    Ja, jag är beredd att hålla med dig! Det har blivit riktigt fin yngelmiljö med sötvattenstången - skydd och mat.


    Edit; slänger in filmen igen.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 May 2019, 19:29.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det har blivit riktigt fin yngelmiljö med sötvattenstången - skydd och mat.
      Verkligen!
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Verkligen!
        Det har verkligen blivit lyckat. Sedan kan man ju diskutera om det är akvariemässigt vackert..?
        Jag tycker det ser lummigt och gôtt ut, och sitter nöjd och glad! Miljön fyller en funktion och det är ju vackert i sig.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Det har verkligen blivit lyckat. Sedan kan man ju diskutera om det är akvariemässigt vackert..?
          Ja det kan man ju undra, jag tycker det är helt suveränt

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • cambru

            • September 2008
            • 209

            Med några år på nacken med akvarier har i alla fall min inställning till vad som är "vackert" förändrats en del. Du har en härlig miljö för de små och det blir på något sätt vackert tycker jag

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368

              Ja det kan man ju undra, jag tycker det är helt suveränt
              Ursprungligen postat av cambru
              Med några år på nacken med akvarier har i alla fall min inställning till vad som är "vackert" förändrats en del. Du har en härlig miljö för de små och det blir på något sätt vackert tycker jag
              Gôtt!

              Kommentar

              • Jenny_E
                • July 2004
                • 661

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                För en tid sedan skrev jag om en idé att låta sötvattenstång (Monoselenium tenetium) sprida sig på botten i en del av karet.
                Nu finns två rejäla depåer av denna tång högre upp i karet, men även som "bottentäckare" på högersidan.

                Nu har A. paulmuelleri-honan mer eller mindre slutat att vakta sina yngel. Det kan finnas runt 10-15 stycken kvar och dessa yngel har en perfekt miljö i tången, där de kan gömma sig och även finna föda.
                Det kanske inte (akvariemässigt) är speciellt vackert, men jag tycker det ser gôtt ut iallafall.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3410.jpg
Visningar: 532
Storlek: 516,1 KB
ID: 2402449

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3412.jpg
Visningar: 480
Storlek: 530,3 KB
ID: 2402450

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3413.jpg
Visningar: 449
Storlek: 463,5 KB
ID: 2402451

                Jag fick med sötvattenstång när jag köpte nåt annat för ett par månader sen. Den tynade snabbt bort och var oavsett ingen favorit, men några flagor finns kvar fortfarande. När jag ser din hoppas jag att min tar sig!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Jenny_E
                  Jag fick med sötvattenstång när jag köpte nåt annat för ett par månader sen. Den tynade snabbt bort och var oavsett ingen favorit, men några flagor finns kvar fortfarande. När jag ser din hoppas jag att min tar sig!
                  Jag hade också lösa flagor, som det inte blev något särskilt med, drällandes i karet under lång tid.
                  Man kan binda upp tången på någon gren/kvist så bildas en fin depå, eller låta den ligga (stilla) på bottnen. Tricket är att tången behöver vara i stillhet för att ta sig ordentligt. När tången hela tiden blir förflyttad hinner den inte dra igång.
                  Där tången ligger, i mitt kar, är bottenflödet hyfsat lugnt - därmed tar den sig fint.
                  Det finns massor av bilder längre bak i tråden som visar "tång-bollarna", flagan som fäste sig själv - och hur bottenregionen utvecklats.

                  Jättekul att du gillar grejerna, Jenny!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Tången inspirerar! Jag köpte två portioner på A-lagret nyss. Ska sätta den i storkaret. Tången i mellankaret tar sig fint men jag vill inte ta av den utan vill låta den växa ifred. Även nanokaret har tång men den har inte kommit igång att växa ordentligt än.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Tången inspirerar! Jag köpte två portioner på A-lagret nyss. Ska sätta den i storkaret. Tången i mellankaret tar sig fint men jag vill inte ta av den utan vill låta den växa ifred. Även nanokaret har tång men den har inte kommit igång att växa ordentligt än.
                      Låter bra!
                      Det tar sin lilla tid, men när tången väl drar igång växer den ganska snabbt.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Så, nu har jag tång även i storkaret! Passar bra för de ca 100 nya frisimmande Inkaynglen.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Mats - har jag blivit knäpp eller lade du in ett inlägg med flera filmer idag som du sedan tog bort? Hade sett fram emot att titta på dem i lugn och ro men nu finns de inte kvar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Mats - har jag blivit knäpp eller lade du in ett inlägg med flera filmer idag som du sedan tog bort? Hade sett fram emot att titta på dem i lugn och ro men nu finns de inte kvar
                            Nädå, du har inte blivit knäpp - jag tog bort inlägget.
                            Det var det gamla vanliga, en massa yngel av olika fiskar. Kolglödstetrornas yngel fick jag inga bra filmsnuttar på, men det var tre korta filmer på C. panda-, Bilbuk- och A. paulmuelleri-yngel.
                            Sedan lite svammel om att jag rensat Java (som av den anledningen ser lite luggsliten ut) för ytterligare ytliggande pinnar och kvistar som skall adderas.


                            Jag drar in filmsnuttarna igen, så kan du kolla.


                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Puh, bra att demensen inte har kommit tidigt . Toppenfina filmer! Pandan är så söt (och glupsk!). Bilbuken ser ju ut att vara större än kolglödstetrorna! Skoj!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Puh, bra att demensen inte har kommit tidigt . Toppenfina filmer! Pandan är så söt (och glupsk!). Bilbuken ser ju ut att vara större än kolglödstetrorna! Skoj!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...