Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    I alla fall så gäspar inte jag när jag ser dina bilder, trots att jag är kvällstrött Jag tycker att det är så himla kul när någon beskriver hur dom inreder sina kar - spelar liksom ingen roll om det är ytinredning eller annat

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Vi vill alltid se på dina bilder, det är alltid av intresse även om dom har varit med i din tråd tidigare.

      Fina är dom åxå och man kan hämta inspiration där eller bara njuta mvh

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Gôtt! Det kommer mer.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Mats jag har ju tillsat asiatiska sandsniglar eller vad dom nu heter.
          Tyckte det var en bra ide från början, men inte nu längre när jag ser att dom sitter precis överalt i akvariet =(

          Har du något tips på hur jag får bort dom utan att röra runt för mycket i karet?
          Tänkte skicka ner praktbotior men läste på zoopet att den kommer ju från asien och då blir det biotopblandning vilket jag inte vill ha =).

          Och sen var det det här med att både praktbotior och siamensis stressar upp diskusar.

          Kan för övrigt tillägga att jag saknar verkligen det grymma arbetet siamensisen gör med algerna, kan man köpa octosinclusar utan att det blir en risk för diskusen? Och hur mår dom i 28-30 grader?

          Tack på Förhand

          Mvh. NL

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av smajlet
            Mats jag har ju tillsat asiatiska sandsniglar eller vad dom nu heter.
            Tyckte det var en bra ide från början, men inte nu längre när jag ser att dom sitter precis överalt i akvariet =(
            Har du något tips på hur jag får bort dom utan att röra runt för mycket i karet?
            Tänkte skicka ner praktbotior men läste på zoopet att den kommer ju från asien och då blir det biotopblandning vilket jag inte vill ha =).
            Och sen var det det här med att både praktbotior och siamensis stressar upp diskusar.
            Kan för övrigt tillägga att jag saknar verkligen det grymma arbetet siamensisen gör med algerna, kan man köpa octosinclusar utan att det blir en risk för diskusen? Och hur mår dom i 28-30 grader?
            Tack på Förhand
            Mvh. NL
            Halloj!
            Jag är rädd att jag är helt fel person att besvara dina frågor.
            Jag har massvis av Melanoides tuberculatus, Malaysisk sandsnäcka i mitt kar - och jag vill verkligen inte ta bort dessa makalösa djur.
            De rengör och luckrar upp bottnen väldigt effektivt. Dom blir färre om de inte får mat (i överflöd) att äta.
            I mitt kar ser jag dessa snäckor som en viktig del av akvariets miljö.
            Det finns botior och kulfiskar som äter snäckor, men som du säger är väl dessa inte optimala besättningsmedlemmar just för Discus.
            Det finns även en snäckätande snäcka; Anentome helena, som kanske kunde vara ett alternativ. Själv har jag inte, och vill inte, använda mig av den typen av rovdjur i burken.

            Siameserna är grymma på att käka vissa alger när de är små. Det är en jättetrevlig fisk att ha i karet... när de är unga.
            Snart blir de dock stora, feta och lata as som käkar allt, och först, i karet, och inte är det alger... Så för min personliga del går dessa fullständigt bort.
            Någon variant av otocinclus kan kanske vara en god idé, men ha dessa i stort antal och kolla noga upp olika grödor som man kan mata med. Temperaturen kan dock bli ett problem.

            Själv har jag minimalt med alger i karet - ett "problem" jag mycket sällan funderar på. Varför det blir så i mina kar vet jag ärligt talat inte - men det kan möjligtvis bero på den "metod" jag använder mig av.


            Som sagt, jag är nog fel person att besvara dina frågor, men hoppas att jag kunde ge dig någon liten input åtminstone.

            Lycka till med dina kommande discusar!

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

              Halloj!
              Jag är rädd att jag är helt fel person att besvara dina frågor.
              Jag har massvis av Melanoides tuberculatus, Malaysisk sandsnäcka i mitt kar - och jag vill verkligen inte ta bort dessa makalösa djur.
              De rengör och luckrar upp bottnen väldigt effektivt. Dom blir färre om de inte får mat (i överflöd) att äta.
              I mitt kar ser jag dessa snäckor som en viktig del av akvariets miljö.
              Det finns botior och kulfiskar som äter snäckor, men som du säger är väl dessa inte optimala besättningsmedlemmar just för Discus.
              Det finns även en snäckätande snäcka; Anentome helena, som kanske kunde vara ett alternativ. Själv har jag inte, och vill inte, använda mig av den typen av rovdjur i burken.

              Siameserna är grymma på att käka vissa alger när de är små. Det är en jättetrevlig fisk att ha i karet... när de är unga.
              Snart blir de dock stora, feta och lata as som käkar allt, och först, i karet, och inte är det alger... Så för min personliga del går dessa fullständigt bort.
              Någon variant av otocinclus kan kanske vara en god idé, men ha dessa i stort antal och kolla noga upp olika grödor som man kan mata med. Temperaturen kan dock bli ett problem.

              Själv har jag minimalt med alger i karet - ett "problem" jag mycket sällan funderar på. Varför det blir så i mina kar vet jag ärligt talat inte - men det kan möjligtvis bero på den "metod" jag använder mig av.


              Som sagt, jag är nog fel person att besvara dina frågor, men hoppas att jag kunde ge dig någon liten input åtminstone.

              Lycka till med dina kommande discusar!
              Tack för ett jättebra svar =)

              Jag ser åxå snäckorna som bra nyttodjur som håller diverse saker i schakt =).
              Pratade med en snäckodlare i stockholm som trode det kunde bero på att det inte finns tillräkligt med mat i sandbottnen än eftersom jag startade om karet i sommras.

              Sen använder jag inte blästersand nu utan grus med storleken 0,4-1-4 mm.
              Där emot funderar jag på att fylla upp med sand åxå i de två öppna områdena för att få se mer av min favoritfisk Cory .S =)

              Har en säck på 25 kg som jag använder i mitt 100 literskar och det grumlar inte vattnet så den kan man tillsätta genom ett rör som man för ner till bottnen, typ ett mindre avlopsrör.
              Vill fortfarande ha kvar snäckorna men änskar att dom inte blev en utsmyckning i alla växterna =) .

              Men vist äter dom upp algerna så är det vinn vinn =)

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Malayerna kan kanske inte riktigt krypa ner i sanden..?
                Själv använder jag en mycket finkornig sand som fungerar fint, samt är perfekt för alla corydoras som går i karet. Dessa tillför också mycket nytta med allt sitt bökande i bottenregionen.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ja, va' fan - jag kan ju lika gärna gå hela vägen och berätta att när jag byter vatten och samtidigt lyfter, kollar och rensar bland bladen på växterna som vid tillfället hamnar ovan vattenytan - så talar jag med växterna...
                  Det är likadant när jag beskär träd, jag tar in vilka delar (som inte är uppenbara) som trädet liksom "ger tillåtelse" att beskära.

                  Jahapp, då är jag nog förpassad till The Looney Bin av ett samlat Zoopet... Men, det gör inget - det fungerar ju.

                  Saker och ting går i uppenbara (om man låter karet vara ifred i mesta möjliga mån) cykler i karet. Det var ju inte så länge sedan flera cryptosar "smälte" och försvann. Nu börjar det spira i plantorna igen.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3005.jpg
Visningar: 209
Storlek: 361,1 KB
ID: 2394584

                  Så har det börjat spritta rejält i de små flarn av "sötvattenstång" som jag band fast för något mer än en månad sedan. Syns lite ur fokus bakom Syrénkvisten.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3009.jpg
Visningar: 2998
Storlek: 500,3 KB
ID: 2394585

                  Samtidigt exploderar små fragment av sötvattenstång ovanpå den organiska bädd av bark och flis av trämaterial (ingen skit-mulm överhuvudtaget) som jag låter samla sig på bottnen.
                  Jag har långsiktiga planer på I. adoketa i detta kar - och dom skall få bästa möjliga betingelser vad det lider. Det är bara att vänta och låta godsakerna ackumuleras - vilket tar tid, men ger fina resultat.
                  Blir det en tångbädd här, så bildas otroligt fina, naturliga tillhåll undertill.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3010.jpg
Visningar: 203
Storlek: 442,6 KB
ID: 2394586

                  Slutligen en bild på lite java, som växer så det knakar framför filtrets strilrör. Med en hel del nya ytliggande kvistar skall jag fösöka leda denna planta åt ett annat håll än just precis framför vattenflödet. Vi får se hur det går.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3011.jpg
Visningar: 193
Storlek: 426,6 KB
ID: 2394587

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Vad frodigt och fint det ser ut! Sötvattentången är spännande tycker jag. Kul om det blir som en större plätt med sådan.

                    Jag har ju alltid tänkt att du är ”mannen som viskar med fiskar” Att du nu också talar med träden och växterna förvånar mig inte det minsta

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Vad frodigt och fint det ser ut! Sötvattentången är spännande tycker jag. Kul om det blir som en större plätt med sådan.
                      Jag har ju alltid tänkt att du är ”mannen som viskar med fiskar” Att du nu också talar med träden och växterna förvånar mig inte det minsta
                      Härligt!
                      Jag vet att jag framstår som en snubbe med några kilometer staniol runt skallen - men...

                      Jag skulle mycket gärna vilja ha en växtbädd, löst liggande på vissa delar av sanden. Om det blir så kan man addera några mindre, flata stenar på sanden under växtmassan. Där kan vissa ciklider uppehålla sig - och bilda lekplatser. Kanske kan tången åstadkomma detta? Återstår att se.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Ja, ska bli kul att se på sikt!

                        Imorgon ska jag inhandla fjärilar. Om inte min feber tilltar, då väntar jag till nästa vecka.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Ja, ska bli kul att se på sikt!
                          Imorgon ska jag inhandla fjärilar. Om inte min feber tilltar, då väntar jag till nästa vecka.

                          Jag hoppar över till din tråd och kikar på vad som händer där!

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Som vanligt spännande att läsa och vackra bilder.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av LindaAlgo
                              Som vanligt spännande att läsa och vackra bilder.
                              Härligt att du är med!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Aaahhh... Helg!
                                Iofs skall jag jobba med att spela musik både lördag och söndag, men det är angenäma "helg-jobbsbekymmer".

                                Nu är det ju en nästan overklig harmoni i karet - så jag planerar långsiktigt för att introducera Ivanacara adoketa lite längre fram. Nu skall karet, på egen hand, få dra på alla tänkbara djungelväxlar - och det gör burken bäst utan någon som helst inblandning från min sida.

                                Jag gick igenom bild- och filmarkivet för att kolla vad som finns dokumenterat på de adoketor jag hade tidigare. Hittade den här lilla godbiten där ett av adoketaparen syns i bottenregionen... Discusarna är en ren bonus, men man kan lägga märke till den djupt mörka färg Röd-Turkarna anlägger vid yngelvård.
                                Jo... det gick alldeles utmärkt att ha adoketa och discus i en och samma balja. De olika adoketa- och discusparen struntade fullständigt i varandra vid lek och yngelvård.
                                Som sagt; harmoni.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...