Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Om du kan få tag på några stycken tycker jag du skall testa!
    Det är inte utan att man blir sugen;





    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



    Pia har eller har haft dessa.

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
    Åhh, tack för filmerna, har inte ens kollat på YT eftersom jag såg dessa bara för ett par timmar sedan. Härligt beteende, men vet inte om jag törs beställa eftersom karet bara har varit igång med tetror i tre veckor Beställer jag inte nu på studs lär dom säkert försvinna från listan. Vad tror du Mats, törs jag eller inte?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Åhh, tack för filmerna, har inte ens kollat på YT eftersom jag såg dessa bara för ett par timmar sedan. Härligt beteende, men vet inte om jag törs beställa eftersom karet bara har varit igång med tetror i tre veckor Beställer jag inte nu på studs lär dom säkert försvinna från listan. Vad tror du Mats, törs jag eller inte?
      //Inger
      Jag tycker du skall testa.
      Fasen, du vet, det är alltid svårt att säga hur någon annan skall göra - men om ditt kar verkar "lugnt" så varför inte prova med en hane och två honor... typ.


      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag tycker du skall testa.
        Fasen, du vet, det är alltid svårt att säga hur någon annan skall göra - men om ditt kar verkar "lugnt" så varför inte prova med en hane och två honor... typ.

        Japp jag vet, karet är lugnt, sen dröjer det ju en vecka till - då har karet varit igång i fyra veckor...
        Jag sover på saken

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Japp jag vet, karet är lugnt, sen dröjer det ju en vecka till - då har karet varit igång i fyra veckor...
          Jag sover på saken
          //Inger
          Bra, ta en funderare i lugn och ro!
          Det jävliga är ju att du inte kan få se hur fiskarna ser ut - och sedan välja. Det där är ett stort bekymmer och jag fattar att du drar dig för att köpa osett.
          Men, det verkar som att skötseln går i samma spår som hos de flesta andra apor vi är vana vid, och ditt kar borde vara redo.
          Som sagt, Pia har ju erfarenhet av dessa, och du kanske kan ställa några frågor i hennes tråd. Jag ser att hon är inne här på forumet lite sporadiskt.
          Annars kan jag snacka med henne irl.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Skulle ju vara toppen om du pratar med Pia, vet ju inte hur ofta hon kikar in här. Jag vill ju inte köpa om dom är jättekänsliga. Jag har inget minne av att någon här på Zoopet har haft dom, men om någon kikar in här i Mats tråd som har erfarenhet, så skriv gärna om hur dom har funkat hos er

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Skulle ju vara toppen om du pratar med Pia, vet ju inte hur ofta hon kikar in här. Jag vill ju inte köpa om dom är jättekänsliga. Jag har inget minne av att någon här på Zoopet har haft dom, men om någon kikar in här i Mats tråd som har erfarenhet, så skriv gärna om hur dom har funkat hos er

              //Inger
              Jag skall snacka med henne.
              Kolla på sista filmen i mitt tidigare inlägg, det är Pias burk.
              Pia är ju inte så aktiv här på forumet längre, men jag kan fråga om hon kan skriva ett inlägg i din tråd.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Jag skall snacka med henne.
                Kolla på sista filmen i mitt tidigare inlägg, det är Pias burk.
                Pia är ju inte så aktiv här på forumet längre, men jag kan fråga om hon kan skriva ett inlägg i din tråd.
                Jättesnällt, läser att dom fodrar ganska så lågt ph.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Hej på er!
                  Looong time no seee.... but here i am

                  Tror inte att det är så känsliga.. jag hade Barlowi en kort period bara för det blev så kortvarigt för jag fick tag på en megaaggressiv hona som tog livet av allt typ... hon attackerade rutan till och med så det måste varit nåt fel på henne...

                  men oja vad jag vill testa dem igen men har lovat mig att ta det lite easy med apor för att få tillbaka sugen på riktigt igen.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Hej på er!
                    Looong time no seee.... but here i am

                    Tror inte att det är så känsliga.. jag hade Barlowi en kort period bara för det blev så kortvarigt för jag fick tag på en megaaggressiv hona som tog livet av allt typ... hon attackerade rutan till och med så det måste varit nåt fel på henne...

                    men oja vad jag vill testa dem igen men har lovat mig att ta det lite easy med apor för att få tillbaka sugen på riktigt igen.
                    Halloj Pia, så kul att du kikar in - saknar dig . Jaha, en tossig hona - hmm? Jag ska fundera ett tag till, skulle vara kul ändå att testa en apis som jag aldrig haft, men det är ju lite vanskligt att köpa osedda fiskar som vanligt.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      saknat er med... får bli bättre på att kika in här.. skall uppdatera min tråd nån dag om den finns kvar
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jo, jag vet att det är trist, tråkigt och långsamt. Men, jag tänkte plåga er stackare som tittar in här i tråden med en liten pytte-uppdatering.
                        Jag har ju startat en omfattande (och långsam...) inredning av det jag kallar; "det femte elementet" - akvariets ytregion.
                        Det här är inga nyheter eller någon idé jag plötsligt kommit på. Nej, detta är gammal hederlig inredningsteknik när den är som bäst.
                        I många naturliga SA-miljöer man kan se på bilder och filmer, speciellt från mer stillastående vatten som små laguner och översvämmade skogsområden, syns en mängd gren- och kvistmaterial från träd som bryter vattenytan ovanifrån.

                        Det här är en detalj man ofta glömmer när man bygger upp en miljö som vill efterlikna ovan nämnda områden.
                        Med ett kar som har täckglas kan detta vara svårt att få till på tillfredställande sätt.
                        Man får tänka i inredningslager, alltså; det jag inreder med först kommer att hamna i de nedersta lagret, och det jag adderar senare kommer slutligen bli det som hamnar i ytlagret. Om jag börjar med några riktigt tjusiga kvistar i min inredningsplan, måste jag vara medveten om att dessa inte hamnar i ytnivå senare. Tvärtom måste jag planera för kommande, ytliggande kvistar och grenar - senare... Som givetvis placeras; senare.

                        Så, jag tänkte dra in två bilder (vänstra hörnet av karet) där de kvistar jag initialt placerade i ytnivå nu har sjunkt till sin slutgiltiga position.

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3001.jpg Visningar:	1 Storlek:	553.5 kB ID:     	2394335

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_3002.jpg Visningar:	1 Storlek:	536.9 kB ID:     	2394336


                        Det har tagit ganska lång tid, men nu är det dags att applicera lager nummer två. Vad jag kommmer göra nu är att i ett flertal lager lägga till grenar och kvistar ovanpå de som nu har vattenmättats och sjunkt. På detta sätt kommer det med tid att bildas en fin (inredd) ytmiljö.


                        Gääääääsp! Ja, det var trista och tidskrävande grejer - sorry!

                        Men, som kompensation kan jag dra in tre bilder på några gulliga discusyngel (från förr) som är såpass stora att de har lämnat föräldrarnas omedelbara närhet - men som ändå inte kan låta bli att "nibbla" lite sekret-godis från föräldrarnas kroppar.



                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6051.jpg Visningar:	1 Storlek:	431.3 kB ID:     	2394337

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6053_2.jpg Visningar:	1 Storlek:	690.0 kB ID:     	2394338

                        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_6056.jpg Visningar:	1 Storlek:	316.3 kB ID:     	2394339

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Härliga bilder på små disklingar

                          Kul att du skriver om ytlagret. Nej det är inget nytt, men ofta bortglömt i alla fall av mig. Inspirerande att bli påminnd och se dina bilder.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Härliga bilder på små disklingar
                            Thanx, Bro! Det finns tusentals bilder och filmer...

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Mats, jag tror du underskattar läsarna av din tråd, även om jag gissar att du skriver med viss ironi . De som tycker att bilder och funderingar på inredning är tråkigt har garanterat slutat läsa tråden för länge sedan. Vi som fortsätter att läsa gillar ju detta och lär inte gäspa över dina uppdateringar i första taget!

                              Så - mer femte elementet tack! (Även om jag inte tackar nej till bilder på söta discusbebbar heller).

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Mats, jag tror du underskattar läsarna av din tråd, även om jag gissar att du skriver med viss ironi . De som tycker att bilder och funderingar på inredning är tråkigt har garanterat slutat läsa tråden för länge sedan. Vi som fortsätter att läsa gillar ju detta och lär inte gäspa över dina uppdateringar i första taget!

                                Så - mer femte elementet tack! (Även om jag inte tackar nej till bilder på söta discusbebbar heller).
                                Håller helt med Nando , alltid en fröjd att läsa och se vad som händer i ditt kar, och bilder på diskus gör det ju inte sämre

                                Kommentar

                                Arbetssätt...