Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Vad effektfullt det blev! Riktigt fint med blomknopparna!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jahapp...
      Fasen vad gôtt det är att sakta men säkert addera lite pinnjox i karet.
      Har en längre tid haft en idé att utnyttja själva ytan som ett område att inreda - passar ju perfekt nu när det går en grupp Carnegiella myersi i karet.
      Hittade en jävla bra Syréngren (legat på tork i några år) med massor av blomknoppar på, som passade perfekt att montera så den ligger och slickar vattenytan.
      Nåväl, nu har jag koncentrerat mig på vänsterhörnet. Skall bli gôtt att dra ett par glas rödvin, lyssna på god musik och bara sitta framför baljan och spåna lite idéer om hur man kan gå vidare.
      Hittade idag även en liten grupp VF Poecilia mexicana campeche som jag troligtvis klipper i nästa vecka.

      Ha det bäst, alla Zoopetare!


      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2939.jpg Visningar:	1 Storlek:	347.4 kB ID:     	2391876

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2943.jpg Visningar:	1 Storlek:	712.2 kB ID:     	2391877

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2944.jpg Visningar:	1 Storlek:	614.4 kB ID:     	2391878
      Halloj Nando!
      Jag lägger in mitt förra inlägg, som hamnade i slutet av förra sidan, här igen så vet folk vad vi gaggar om...
      Jag håller ju egentligen bara på för mig själv, donar och fixar, lägger in bilder och har mig, men tänker att det är att visa ett av många sätt att tänka på vid inredning.
      Riktigt kul att du gillar grejerna.

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Förlåt att jag knäckte sidan! Bra att du lade in de fina bilderna på nytt!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Du lyfter det här med inredning till en ny nivå, egentligen är det ju självklart att ha grenar som hänger ned i vattnet, men det blir inte självklart förrän man ser det.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            Förlåt att jag knäckte sidan! Bra att du lade in de fina bilderna på nytt!
            Haha!
            Nu snackar du faktiskt med "Storknäckar'n" - i stort sett varenda gång jag skriver något i någon tråd så knäcker jag sidan, så; Cool breeze, Nando!
            Jag tror det är ytterst få som går tillbaka och kollar sidan innan, så va' fan, bilderna kan gott hamna överst på denna sidan.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av c90368
              Du lyfter det här med inredning till en ny nivå, egentligen är det ju självklart att ha grenar som hänger ned i vattnet, men det blir inte självklart förrän man ser det.
              Man får liksom applicera sina visioner!
              Men, du och jag har ju snackat om detta i några trådar (troligtvis våra egna...) förr om åren - just det här med översvämmade skogsområden, och trädens grenar som hänger ner i och igenom vattenytan. Det är just i dessa miljöer som många av våra akvariefiskar uppehåller sig i under översvämningssäsongen (då så mycket av det vi vill uppleva i karen faktiskt händer).

              Btw, Maths - fan vet om jag adderar fler bilbukar ändå. Kanske skulle tio stycken vara bra, men sex är sannerligen adekvat. De sex jag har i burken nu har alla varsit område (revir) i ytområdet som de vaktar mycket noga och aggressivt sinsemellan. Jag skall se vad som blir av detta och vänta med att sätta in fler för här finns absolut inget "stim"-beteende. De är alla mycket individuella och håller sig för sig själva.


              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ja det är ett faktum att nästan alla tetror är revirhävdande under perioder, så varför inte Bilbukar. Vi ser det sällan eftersom våra kar för det mesta är överbefolkade. Kan ju även vara så att du har fått tag på sex hannar, det kan vara svårt att veta.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Ja det är ett faktum att nästan alla tetror är revirhävdande under perioder, så varför inte Bilbukar. Vi ser det sällan eftersom våra kar för det mesta är överbefolkade. Kan ju även vara så att du har fått tag på sex hannar, det kan vara svårt att veta.
                  Just så!
                  Både Kolglödstetra och Gul fantomtetra i mitt kar har helt och hållet delat in sig i revirhävdande - och ett makalöst lekande - kluster av individuella pyttesmå grupper (mycket roligare att spana in än räddhågset stimmande), samma sak med bilbukarna.
                  Jag har, som du vet, inte på något vis bråttom. Nu är det bara att luta sig tillbaka och njuta av det oerhörda skådespel som hela tiden spelas upp i karet.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Det låter verkligen spännande att få iaktta detta med revirhävdande tetror i små grupper. Hur är könsfördelningen i grupperna, går det att se? Bildar de par eller är det fler än så i en grupp? Ibland har jag tyckt att mina rosentetror håller sig i vissa specifika områden i karet och vaktar det från andra hanar, men det är inte alltid så. Måste vara härligt för dig att bara titta på det som händer när ”utfyllnadsfisken” blir kung i karet!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det låter verkligen spännande att få iaktta detta med revirhävdande tetror i små grupper. Hur är könsfördelningen i grupperna, går det att se? Bildar de par eller är det fler än så i en grupp? Ibland har jag tyckt att mina rosentetror håller sig i vissa specifika områden i karet och vaktar det från andra hanar, men det är inte alltid så. Måste vara härligt för dig att bara titta på det som händer när ”utfyllnadsfisken” blir kung i karet!
                      Det är väldigt svårt att se någon könsfördelning, och någon parbildning är det inte frågan om. Lekarna är snabba och romkornen fälls i tätare växtdelar, eller väldigt ofta i de täta rotnät som bildas av javorna.
                      De små revir som hanarna (tror jag) etablerar uppehålls bara under korta perioder, några timmar.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 September 2018, 14:57.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jättespännande, tack för infon!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Jättespännande, tack för infon!
                          Ja, det är fantastiskt intressant och kul att sitta och kolla på. Skall se om jag kan filma när någon hona släpper romkornen - inte helt lätt, för det går så jädra fort.
                          Nu är det en väldigt skön lunk i karet. Skulle ljuga om jag säger att jag inte saknar någon ciklid i burken...
                          Det återstår att se vad som händer framgent i karet. Jag kommer att addera ganska mycket pinnar och blad, och i en förlängning kan kanske stora delar av bottenytan täckas av Cryptocoryne av skiftande slag. Höjer man tempen till 29-30°C skulle kanske en grupp Fjärilsciklider kunna lufsa runt i allt det snåriga...

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det låter som en utmärkt plan! Vore verkligen roligt att se hur en grupp fjärilar skulle utvecklas i en sådan miljö

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Det låter som en utmärkt plan! Vore verkligen roligt att se hur en grupp fjärilar skulle utvecklas i en sådan miljö
                              Om det blir så att karet, så att säga, välver sig åt ett håll där det finns goda förutsättningar för Fjärilsciklider så skulle jag nog kunna tänka mig att skaffa en bra grupp.
                              Men, karet får tala om för mig att det går bra.
                              Tempen skall i så fall upp och vattnet måste softas till - sedan; ett jävlans gytter av godartat organiskt material på bottnen så massvis med mikroorganismer bildar grogrund för hållbar trivsel, eget utvecklat, starkt immunförsvar och betesmarker för yngel.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det låter underbart! Hur många fjärilar skulle du tro är lagom för det karet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...