Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Gôtt att höra!
    Jodå, jag förstår att ni är en hel del som kikar in. Alltid kul när det är lite action, men man får uppdatera med intressanta grejer också - och det skall väl bli mer av den varan längre fram.
    Nu skall jag bara bli av med en del akvariestuff - ett Jagefeldt 540-liters med sprucken bottenruta ger jag bort till vem som helst.
    Jag får la dra in en fet annons på blocket med en hel del prylar, under: skänkes.
    Annars är det en helt fenomenal sommar, och så mycket som vi gigar runt nu slår alla rekord.
    Snart drar seglarveckan igång på Käringön - och då spelar vi på Petterssons Krog - jädrar villet ös det blir!
    Vi syns här i tråden framöver.
    Ha det bäst, alla Zoopetare!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ha det bra du med! Ska bli skoj att följa ditt nya projekt längre fram!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ha det bäst du med Mats

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Mats, om du har tid kan du väl titta i min tråd på inredningsbilderna. Tror du det passar för scalarer? Växter ska ju tillkomma såklart men tror du placeringen av, och mängden, rötter/grenar funkar?

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            Mats, om du har tid kan du väl titta i min tråd på inredningsbilderna. Tror du det passar för scalarer? Växter ska ju tillkomma såklart men tror du placeringen av, och mängden, rötter/grenar funkar?
            Will do!
            Kommer att kunna spendera lite mer tid vid datorn, och Zoopet, till helgen - hörs snart!

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Vad bra, tack!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Nädå, du kan göra som vanligt; klicka vidare till någon annan tråd.

                Tänkte bara dra in några bilder från trädgården...

                Inte klickat vidare redan?
                OK, här är några bilder på träd som jag skall beskära. Materialet skall torkas och senare användas i diverse kar hos folk som behöver lite inredningsstuff, och även i mina kommande projekt. Kul, va?

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2793.jpg
Visningar: 189
Storlek: 1,11 MB
ID: 2388597
                Plommonträdet behöver verkligen beskäras, inte mycket frukt i år, men desto mer grenverk som skall användas.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2794.jpg
Visningar: 186
Storlek: 1,08 MB
ID: 2388598
                Päronträdet däremot har vansinnigt mycket frukt. Blir goda päron och fina grejer till karen.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2795.jpg
Visningar: 195
Storlek: 1,06 MB
ID: 2388599
                Mer päron.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2796.jpg
Visningar: 187
Storlek: 419,1 KB
ID: 2388600
                Pärsika. Fina frukter (kart) och vackert grenverk som passar fint i friska, ordentliga akvarium.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2797.jpg
Visningar: 195
Storlek: 1,06 MB
ID: 2388601
                Ytterligare ett Pärsikoträd har självsått sig i trädgården.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2798.jpg
Visningar: 175
Storlek: 813,7 KB
ID: 2388602
                Fåglarna skall ha sitt. Alla skall bada!



                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2799.jpg
Visningar: 224
Storlek: 529,7 KB
ID: 2388603
                Vattenhyacinten blommar.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2800.jpg
Visningar: 201
Storlek: 810,2 KB
ID: 2388604
                Tidigare inredning i karen får bli prydnad.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2801.jpg
Visningar: 185
Storlek: 1,37 MB
ID: 2388605
                Folk stjäl som korpar. Bättre att beskära själv och ge bort. Ormhassel är begärligt...


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2802.jpg
Visningar: 199
Storlek: 1,22 MB
ID: 2388606
                Ormhasselbusken har blivit enorm. Det är dags för en rejäl beskärning. Kan bli mysigt bakgrundsmaterial till ett större kar.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2807.jpg
Visningar: 197
Storlek: 791,8 KB
ID: 2388607
                Ormhassel.








                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Vackra bilder från din trädgård Mats - dessutom att ta till sig diverse inredniingsmaterial till våra kar
                  ​​​​​​​//Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Vackra bilder från din trädgård Mats - dessutom att ta till sig diverse inredniingsmaterial till våra kar
                    //Inger
                    Ja, jag var ute och "andades" i trädgården vid halvåttatiden på morgonkvisten, tog några bilder och planerade lite. Nuförtiden är ju mina närmaste akvarie-buddies en samling mycket kunniga trädgårdsmästare, som dessutom har kar som man bara kan drömma om, och vi utbyter en hel del info och dessutom "hardware" i form av trämaterial som går att ha i akvarium. Jag råkar ha lite skit som är hyfsat eftertraktat - och är så glad att kunna dela med mig av rikedomarna.
                    ​​​​​​​

                    Kommentar

                    • Stahl
                      • June 2018
                      • 333

                      Härligt att kunna va så självförsörjande med inredning!

                      Du lär väl ha nog för att skapa ett mindre amazonas delta, i något försvenskad variant då...

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ser härligt ut!

                        Du kan inte möjligen få med några bilder på några akvarium som dina trädgårds vänner har?
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Stahl
                          Härligt att kunna va så självförsörjande med inredning!
                          Du lär väl ha nog för att skapa ett mindre amazonas delta, i något försvenskad variant då...
                          Jo, det är sant - I'm blessed.
                          Det finns en hel del bilder och filmer på försvenskade biotop-varianter längre bak i tråden. Det är dock en förbannant lång tråd, och jag har stor förståelse att man inte "går tillbaka" i onödan och kikar i trådens tidigare skeden.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Ser härligt ut!
                            Du kan inte möjligen få med några bilder på några akvarium som dina trädgårds vänner har?
                            Japps! Det är inte så ofta jag har tillfälle att vara hemma hos de här människorna - men jag skall knäppa bilder nästa gång det ges tillfälle.
                            Mina scalarer skall ju flytta till ett jävla stort och fint kar. När det sker skall jag sannerligen ta bilder!

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              Så vacker din trädgård är. Verkligen rogivande samt roligt att kunna nyttja men också dela med sig av den.

                              Det verkar bli ett fint äpple- och päron-år.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Vilka härliga bilder Mats! Tänk att träden lyckas bära så mycket frukt i torkan! Det måste kännas bra att ha så mycket material att ta av.

                                Tack för hjälpen i min tråd! Jag gjorde några justeringar men lyckades inte trolla bort alla kanter. Känner mig dock rätt nöjd med hur det blev och tänker att jag senare kan pilla i lite pinnar i hörnen för att dölja teknik och kanter bättre. Det var bra för mig och min familj att det mesta blev klart idag - jag har en tendens att bli lätt manisk när jag kör igång. Idag har min man dragit hela lasset och barnen hört ”mamma är upptagen nu” så fort de velat göra något med mig. Imorgon ska jag vara en mer närvarande fru och förälder.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...