Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det är en väldigt finkornig sand som passar utmärkt för exempelvis Corydoras. Sanden har jag köpt ett par säckar av i z-shopen.

    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0749.jpg Visningar:	2 Storlek:	613.1 kB ID: 	2374944

    Jag sköter nog mina kar som de allra flesta, men tar en lite mer långsam väg vid planerandet innan uppstart, främst inredningsmässigt.
    Jag håller främst Discus och Scalarer på ett lite okonventionellt vis, alltså låter karet och fiskarna bilda symbios i miljön - överbeskyddar inte, ger en helt naturlig levande kost främst under sommarhalvåret. Detta främjar bland annat fiskarnas resistens mot de vanligaste sjukdomar som annars lätt uppstår.
    Nu talar jag alltså inte om hur man håller exempelvis Discus vid odling och uppfödning, då gäller andra regler.

    Jag har skrivit mycket om det här tidigare i denna tråd och i en hel del andra.
    Men, jag har full förståelse om du inte har lust/tid/ork att kolla igenom tråden - den är lång...
    Jag använder inte, och har aldrig gjort, några som helst preparat i karen - kör en helt oteknisk metod.
    Detta har fungerat för mig genom alla år och det har, i stort sett, aldrig uppstått sjukdomar hos fiskarna. Tror jag hade en släng Vita Prick någon gång på 70-talet...

    Jag har förstått att det sätt jag arbetar på inte passar de allra flesta. Jag analyserar fiskarnas beteende och sätter det i samband med akvariemiljö, kost och optimerat sammahang bland de fiskar som skall ingå i ett specifikt kar. Detta förfarande är egentligen lika enkelt som 1+1=2, men det tar tid att uppnå resultat. Många vill ha ett perfekt resultat omedelbart, men det fungerar inte riktigt så.
    Ett exempel: För några år sedan var Fjärilsciklider poppis här på forumet. Folk hade problem att få denna vackra ciklid att blomma ut i sina kar, så jag tog mig tid att förklara hur man kan fixa för sina fjärilar, i långa inlägg och artiklar, men... det föll inte i så god jord.
    Så, numera har jag slutat att skriva långa "artiklar" i trådarna, det gagnar ingen, och människors kar fungerar hur fint som helst utan mina kommentarer. Det glädjer mig mycket!
    Nu har det ju också tillkommit (tillsammans med alla andra som varit här ett tag) en hel drös med helt fantastiska akvarister här på forumet med kunskap som överstiger min med hästlängder - så det är bara att luta sig tillbaka, läsa och njuta.

    Kul att du gillar karet. Det kommer fler bilder och filmer framgent allteftersom mina kar utvecklar sig - nya som gamla.
    Jag uppdaterar lite titt som tätt, men innehållet har troligtvis ingen som helst signifikans för någon annan än mig själv - vilket är ganska uppenbart.
    Intressant när du beskriver hur du tänker men tror ändå du missuppfattat varför du får så lite respons när du skriver. Dina kunskap och dina insikter, erfarenheter är så långt över vad många av oss har idag. När du då går på djupet så tar det ett tag att smälta. Flera känner sig nog osäkra att skriva till en så pass erfaren person. Förr fanns det ju många ute i föreningarna som kunde extremt mycket, men den kunskapen finns numera i en krympande krets. När då de som har kunskapen som du och en del andra tystnar då finns det inte så många andra källor idag.
    Även om du inte får respons när du skriver så blir de längre "artiklarna" en möjlighet för de som söker på t.ex. fjärilsciklider.
    Du tar tystnaden som ett ointresse men tror det mest handlar om respekt.
    Det är ju ditt val att sluta skriva långt, men tror du har fel om orsakerna.
    I all vänlighet från en av dina beundrare.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Ja, jag planerar att lite längre fram limma ett kar på plats. Jag vill ha ett kar med djup och höjd, så det blir väl någonstans runt 1 500-liter, måtten är jag inte riktigt säker på ännu.
      Men, det ligger en bra bit in i framtiden, måste fixa en hel del annat i kåken först.

      Det man vanligtvis brukar kalla "Peru-Altum" har jag för mig är en Pterophyllum scalare-variant som främst hittas i Rio Nanay. Denna har en kroppsform som påminner om Pterophyllum altum, med en lätt grönskimrande färg på gällocken och upp på huvudet och har ofta en karaktäristisk "knix" på huvudet men kanske lika utpräglad som hos P. altum.
      Det finns massor att läsa om olika varianter av Pterophyllum scalare och Pterophyllum altum på nätet - man kan sitta i timmar!
      Jag har inte haft "Peru-Altum" någon gång, men dessa bör hållas med samma omsorg som övriga scalarer.

      Den grupp Pterophyllum scalare jag har kommer från flödena i Rio Manacapuru och även dessa får en knix på huvudet. Det är väl främst den röda ryggen, därav tilläggsnamnet "Red Back" som är utmärkande för dessa. Gruppen inhandlades i Tyskland.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0459.jpg
Visningar: 416
Storlek: 470,5 KB
ID: 2375032

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0863.jpg
Visningar: 387
Storlek: 497,8 KB
ID: 2375033

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0866.jpg
Visningar: 382
Storlek: 487,0 KB
ID: 2375034

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1039.jpg
Visningar: 393
Storlek: 390,1 KB
ID: 2375035

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1357.jpg
Visningar: 429
Storlek: 327,0 KB
ID: 2375036

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1878.jpg
Visningar: 416
Storlek: 393,7 KB
ID: 2375037

      Så vackra. En ren dröm att se på.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Du tar tystnaden som ett ointresse men tror det mest handlar om respekt.
        Det är ju ditt val att sluta skriva långt, men tror du har fel om orsakerna.
        I all vänlighet från en av dina beundrare.
        Instämmer!
        Att jag fortfarande läser alla långa inlägg, trots att jag vet vad som komma skall, är bara ett gott betyg på språket. Jag gillar långa förklarande texter som är välformulerade.

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          tur jag skriver ganska korta då jag inte är så bra på att formulera mig ;-) eller jag gör ju som jag gör så asch det får liksom duga =d ... förövrig attans så himla röda å fina å blågröna.. wow... aldrig set den pricken med mer färg förr....bara önska jag bodde annorlunda å så jag kunde ha större tank å närmare... vattenslangen =D ... jag som har hinkar än

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Hmmm...
            Jag läser det ni skriver. Johnny är nog inne på något jag inte har tänkt på riktigt.
            För min del handlar det inte om hur mycket eller hur man skriver, utan om vad man skriver.
            Att vi har olika sätt att formulera oss på är ju givet. Jag själv skriver gärna förklarande - och då blir det ofta långt.

            Om det kommer en fråga, typ som den här: "Ciklidhanen jagar honan hela tiden, och trots att hon har en jättemysig grotta att bo i får hon inte vara ifred. Hur får jag hanen att sluta?"
            I en sådan fråga finns ofta ett förväntat svar och en förhoppning om en snabb och lyckad åtgärd.
            I en del fall kan svaret vara en snabb och ogenomtänkt åtgärd, ungefär såhär; "Sätt en växt och/eller en rot i siktlinjen, så ser dom inte varandra, och då lugnar han nog ner sig."
            Ett sådant svar ger frågeställaren en "puooh"-känsla, en quick-fix har blivit tillhandagiven och man känner sig nöjd - det var ju inte så farligt, nu skall det bli bra.

            Jag kan inte för mitt liv svara på ett sådant sätt. Frågan kräver en djupare analys. Hur beter sig den specifika cikliden i sin naturliga omgivning, vilka betingelser kräver den, hur stora revir har den, vilken typ av lekcyklar och vilofaser har den, och hur ser beteendet ut under dessa - med mera?
            Benar man upp frågan i fler delar, så kan svaret bli långt... och ofta tråkigt, därför att svaret kan innebära att man kanske måste tänka i lite nya banor.

            Förutom mitt yrke som musiker har jag de senaste tjugo åren arbetat med texthantering av olika slag. Jag gillar att skriva!
            Jag har en svidande lust till akvariehobbyn och delar så innerligt gärna med mig av de erfarenheter jag har utan att slå mig för bröstet.
            Jag har mycket snäva erfarenhets/kunskaps- och intresseområden - inredning, miljö, kost och beteende. Jag lär mig hela tiden nya saker här på forumet.
            Att jag skriver mindre (och kortare) antal inlägg nu för tiden är kanske något jag får tänka över. Det verkar ju som att några ändå tycker det är gôtt med lite matigare inlägg, men jag vill ju inte skrämma iväg någon.
            Kan jag hjälpa till med tips, råd och förklaringar, så gör jag gärna det!
            Allt gott!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Halloj Mats! Om vi nu tar ditt exempel på när någon frågar: "Ciklidhanen jagar honan"... så tycker jag i alla fall - om man nu är en kanske ny akvarist och verkligen vill gå till botten med problemet söker ett svar. Självklart måste då svaret/texten bli långt, den hängivna och mycket intresserade läser den långa texten om kanske varför det inte riktigt funkar. En annan kanske inte är så där riktigt intresserad utan väljer det "enklaste" och snabbaste svaret för det var just enkelt och passar för stunden precis som du skriver.

              Om inte du har gett mig dina långa svar på mina ibland knäppa frågor genom åren, så vete sjuttsiken hur det har gått .
              Vi ser ju ibland att nya tillkommer här på Zoopet, men många försvinner efter ett tag - kanske för att dom inte läste djupa och lite mer ingående svar från dig och andra.
              Sen Mats, så skriv i andras trådar lite mer! Vi behöver dina kloka svar gamla som nya medlemmar bara så att du vet det .

              Jag har sparat en artikel som du skrev om Fjärilscikliden, den är bara så suveränt bra. Tänk ändå så många som kanske skulle ha lyckats med denna vackra om dom hade läst den mer ingående

              Tror det har tagit mig 45 min. att försöka formulera mig, Eva jag är inte speciellt bra på det heller .

              //Inger
              Senast redigerad av Inger H; 05 December 2017, 14:39.
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, det är ju inte första gången vi diskuterar ämnet här i denna tråd och andra.
                Just nu håller jag mig lite avvaktande, och skriver mestadels här i stugtråden. Det finns så många kanonduktiga människor på forumet nu som ger goda råd i trådarna. Vackert så!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 05 December 2017, 16:25.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ok, så är det ju... men skoj när du skriver

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Ok, så är det ju... men skoj när du skriver
                    //Inger

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Med två typer av ciklider som håller på att leka i karet just nu, sitter jag och tänker på hur trevlig en vanlig dag (eller kväll) på jobbet kan vara.
                      Nu stundar fem dagars gigande på raken. Fasen, vad gôtt det skall bli.

                      Vi är oerhört glada att vi fått Göteborgslegendaren Ulf Widlund (längst till vänster) med i bandet. En alldeles fantastisk basist som lirat med allt och alla.
                      Två bilder från Porter-Pelles, förra veckan.

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2095.jpg Visningar:	1 Storlek:	476.6 kB ID:     	2375332

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2097.jpg Visningar:	1 Storlek:	395.3 kB ID:     	2375333

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Sicket gäng

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Sicket gäng
                          //Inger
                          Japps! Det Går Bra Nu AB.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            [Hmmm...
                            Jag läser det ni skriver. Johnny är nog inne på något jag inte har tänkt på riktigt.
                            För min del handlar det inte om hur mycket eller hur man skriver, utan om vad man skriver.
                            Där är det ju mitt i prick. Jag menade inte längden som en mätare i sig. Det handlar mera att om nu någon (som du) skriver något som för flera (som för mig) är rena guldkorn. Då blir det rent habegär eller vad man nu ska kalla det. Det finns så lite gedigen djup kunskap som är så här mitt i prick att hämta. Lite som skillnaden när man läser hundböcker och går på en hundkurs där läraren plötsligt sätter fingret på misstaget man gör. Då blir tajmingen så perfekt och då får man en insikt. Du kan ju läsa dig till kunskap i ämnet men du kan inte bestämma dig för att få insikt. Det är mer något som händer om du och din lärare har en tajming och connection så det blir en så där fläskig ahagrej.
                            Dina inlägg har oftast den karaktären. Du är ju en kille som är den vänligaste jag träffat, inte förmer utan väldigt jämlikt. Fattar att det blir fel med att hamna på
                            piedestal när man egentligen mest vill hänga och snacka och ha kul.

                            Att vi har olika sätt att formulera oss på är ju givet. Jag själv skriver gärna förklarande - och då blir det ofta långt.

                            Om det kommer en fråga, typ som den här: "Ciklidhanen jagar honan hela tiden, och trots att hon har en jättemysig grotta att bo i får hon inte vara ifred. Hur får jag hanen att sluta?"
                            I en sådan fråga finns ofta ett förväntat svar och en förhoppning om en snabb och lyckad åtgärd.
                            I en del fall kan svaret vara en snabb och ogenomtänkt åtgärd, ungefär såhär; "Sätt en växt och/eller en rot i siktlinjen, så ser dom inte varandra, och då lugnar han nog ner sig."
                            Ett sådant svar ger frågeställaren en "puooh"-känsla, en quick-fix har blivit tillhandagiven och man känner sig nöjd - det var ju inte så farligt, nu skall det bli bra.
                            Där tänker jag att det inte är en Matsfråga direkt :-)

                            Jag kan inte för mitt liv svara på ett sådant sätt. Frågan kräver en djupare analys. Hur beter sig den specifika cikliden i sin naturliga omgivning, vilka betingelser kräver den, hur stora revir har den, vilken typ av lekcyklar och vilofaser har den, och hur ser beteendet ut under dessa - med mera?
                            Benar man upp frågan i fler delar, så kan svaret bli långt... och ofta tråkigt, därför att svaret kan innebära att man kanske måste tänka i lite nya banor.
                            Där beskriver du det som flera av oss kunskapstörstande längtar efter.

                            Förutom mitt yrke som musiker har jag de senaste tjugo åren arbetat med texthantering av olika slag. Jag gillar att skriva!
                            Jag har en svidande lust till akvariehobbyn och delar så innerligt gärna med mig av de erfarenheter jag har utan att slå mig för bröstet.
                            Jag har mycket snäva erfarenhets/kunskaps- och intresseområden - inredning, miljö, kost och beteende. Jag lär mig hela tiden nya saker här på forumet.
                            Att jag skriver mindre (och kortare) antal inlägg nu för tiden är kanske något jag får tänka över. Det verkar ju som att några ändå tycker det är gôtt med lite matigare inlägg, men jag vill ju inte skrämma iväg någon.
                            Kan jag hjälpa till med tips, råd och förklaringar, så gör jag gärna det!
                            Allt gott!


                            Sådär. Svarade lite i det du skrev ovan. Om du inte vill hänga i andra trådarna med de där djuplodande svaren. Kan man då få titta in i stugan och ställa en sådan här?
                            Det sista en egen reflektion.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • hivemindhermit
                              • September 2017
                              • 214

                              Sååå... den där artikeln om fjärilsciklider. Var finns den?
                              /Alex
                              375 + 112 liter drömmar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Halloj Johnny!
                                Jag svarar utan "citat" - direkt.
                                Jag tycker du prickar in saker och ting perfekt med dina svar. Jag hänger gärna i andra trådar, men det verkar hända något, allt som oftast, när jag lägger ett längre inlägg; tråden avstannar och liksom dör... Detta har hänt ett flertal gånger och känns lite... kymigt.
                                Det är ju helt annat med de trådar som exempelvis din och Ingers, vi känner varandra och har kul.
                                Nu finns så många makalösa akvarister som svarar i de flesta trådar, så jag vill liksom inte lägga mig i.
                                Du (och andra) är mer än välkomna att kommentera, ställa frågor eller helt enkelt bara medverka i denna tråd. Jag skall kolla om jag kan komma med något vettigt i andra trådar framöver.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...