Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Indeed! Jag har sett detta "klägg" tusentals gånger - inget att bry sig om. Jag vet inte exakt vad det är för något, men det är troligtvis någon form av utfällning.
    Det är helt ofarligt och det är bara att låta det gå några veckor, så försvinner det. Lyft inte ut Avenbokstammen och skrapa bort - det hjälper inte, utan du stör bara prosessen med det som skall växa fast på rotdetaljen. Med andra ord; inte pilla - låt stå, som lärarna skrev på svarta tavlan förra årtusendet.

    Jag tittade på din Avenbokstam - ser jättefint ut!
    Jag känner väl till ”Låt stå” på svarta tavlan, då gör jag så. Tack, jag kände på mig att du skulle ha koll på detta så jag skippade att lägga ut det i en ny tråd.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Marten64
      Jag känner väl till ”Låt stå” på svarta tavlan, då gör jag så. Tack, jag kände på mig att du skulle ha koll på detta så jag skippade att lägga ut det i en ny tråd.
      No probs, Bro!

      Edit: Det här är en väldigt vanlig fråga på forumet. Kanske borde någon tråd ändå skapas, där det förklaras på ett djupare vis vad det egentligen handlar om.
      Kanske kan någon, eller några av alla aktiva, erfarna akvarister här på forumet ge svar?
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 November 2017, 12:34.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Marten64
        Den ser fin ut din Hängalmsgren! Jag försöker få till ett litet träd i mitt akvarie, en stam av Avenbok samt lite fastbunden mossa. Efter ca ev vecka började avenboksgrenen täckas av ett vitgenomskinligt slem, inte alt för fint. Det lossnar lätt och jag har nu tandborstat rent grenen men räknar kallt med att det kommer tillbaka. Jag vet att du har haft i en hel del olika grenar och rötter. Är det något du har erfarenhet av? Försvinner det eller skall jag slänga grenen?

        /Johan
        Då ä vi två Johan med detta klegg, fast jag har haft det förr och vet att det försvinner efter ett tag. Har faktiskt för mig att några fiskar brukar käka det, men har nu bara än så länge fem små tetror som inte verkar gilla det .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Phuuoo!
          Ja, varför inte ta första bästa dag att sätta igång?
          Nu är den stora Hängalmsgrenen i karet, och en mild reskejp på de andra Hängalmsgrenarna är gjord.

          Vad mitt bryderi har varit är hur man skall addera material och samtidigt få det hela att bli och se luftigare ut - speciellt för scalarerna, som jag vill skall kunna ställa sig stilla i grupperingar som dessa väldigt gärna gör. Nu finns flera stora "hål" för scalarerna att uppehålla sig i. Massvis av Java är utrensat, och jag tror bestämt att det kommer att bli en ny utrensning inom kort.
          Jag har också startat en ny preparering (vattenmättning) på några rot- och grendetaljer till som skall adderas senare.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Det var ju synd att man inte bodde närmare, då hade jag tiggt till mig lite Java. Den trivdes bra i det västergötska vattnet. Nu ska vi här där jag bor nu få indraget kommunalt vatten från sjön jag ser från fönstret. Men vattnet tar förstås en rejäl sväng genom en ås innan det rinner in i huset. Vattenvärdena kommer att förändras. Inte till allför tokigt hoppas jag, bara så Javan trivs och börjar växa ifrån den pygmestorlek den haft i brunnsvattnet.
            // Annicka

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Rufus
              Det var ju synd att man inte bodde närmare, då hade jag tiggt till mig lite Java. Den trivdes bra i det västergötska vattnet. Nu ska vi här där jag bor nu få indraget kommunalt vatten från sjön jag ser från fönstret. Men vattnet tar förstås en rejäl sväng genom en ås innan det rinner in i huset. Vattenvärdena kommer att förändras. Inte till allför tokigt hoppas jag, bara så Javan trivs och börjar växa ifrån den pygmestorlek den haft i brunnsvattnet.
              Ja, det gick två rejäla plastpåsar fyllda med Java direkt på komposten. Kändes som att man slängde ”guld” till inga nytta...
              Men, nu ser det ju guld ut i karet, å andra sidan...
              Hoppas du får till javan i ditt kar.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Mats, kan du inte lägga upp lite bilder på före och efter almgrenen?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Mats, kan du inte lägga upp lite bilder på före och efter almgrenen?
                  //Inger
                  Allt för dig, Inger!
                  Får be om ursäkt att rutorna är skitiga - jag håller på med lite detaljarbete fortfarande, men går väldigt långsamt tillväga.
                  Såhär ser det ut just nu, men som sagt, det skall till fler detaljer.
                  Det finns en bild på karet precis innan javarensning och re-scape i slutet av förra sidan.

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2081.jpg Visningar:	1 Storlek:	431.8 kB ID:     	2374871

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_2082.jpg Visningar:	1 Storlek:	495.1 kB ID:     	2374872

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2079.jpg
Visningar: 188
Storlek: 263,5 KB
ID: 2374874
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 November 2017, 16:13.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Japp, jag har kollat bilderna före, och nu lite senare - blir toppensnyggt. Scalarerna kommer att gilla den nya inredningen, blir spännande att se fortsättningen. Tror bestämt att du har "härmat" mig att använda lite grövre rötter . Skojar bara, men det fattar du säkert .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Japp, jag har kollat bilderna före, och nu lite senare - blir toppensnyggt. Scalarerna kommer att gilla den nya inredningen, blir spännande att se fortsättningen. Tror bestämt att du har "härmat" mig att använda lite grövre rötter . Skojar bara, men det fattar du säkert .
                      //Inger
                      Jag härmar gärna dig, Inger!
                      Jo, det kan bli snyggt vad det lider, men jag skejpar inte främst för att det skall bli "snyggt" denna gång - det får bli som det blir.
                      Min tanke är att beställa ett kar på några hundra liter och sätta sajicorna där tillsammans med Kongotetror.
                      Så skall jag luckra upp högerhörnet i 540-burken som är lite "tungt" just nu och göra ytterligare justeringar så att det blir ett utpräglat scalare-kar med mer utrymme och mindre växter.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Asch, jag vet att du inte härmar någon Mats - allra minst mig. Du går alltid din egen väg när det gäller att inreda - dessutom att du skriver, "att du inte skejpar" för att det ska bli snyggt det gillas av mig .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Asch, jag vet att du inte härmar någon Mats - allra minst mig. Du går alltid din egen väg när det gäller att inreda - dessutom att du skriver, "att du inte skejpar" för att det ska bli snyggt det gillas av mig .
                          //Inger
                          Det här karet är under en lätt förändring, och skall senare avvecklas helt - skall bli nya grejer ute i stugan.
                          Just nu bryr jag mig väldigt lite om hur det ser ut, alltså jag lägger inte ned så mycket energi på att få det snyggt, utan mer bekvämt för scalarerna.
                          När jag får ordnat ett nytt kar (där mycket av 540-karets inredning kommer att hamna) till sajicorna skall jag göra en helt ny skejp i 540-burken.
                          Något måste man ju ha att pilla med innan stugan kommer i ordning igen.



                          Nöjd Nugget:

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2084.jpg
Visningar: 176
Storlek: 457,2 KB
ID: 2374886

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Vacker Nugget

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Finns fyra stycken i baljan. Dom är helt galna i den algiga beläggningen på den nya grenen, men det har dom snart betat av.
                              Ja, dom är otroligt vackra, min favoritmal.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Säga vad man vill om FB, sociala medier o.s.v. - mestadels går man ur de flesta grupper efter en tid, men det finns ändå några man stannar kvar på.
                                Jag är ju intresserad av så udda ting som inredning/akvariemiljö, fiskars beteende och mathållning, speciellt ciklider - och man får liksom leta upp likasinnade som har samma vurm.
                                Men, jag gillar ju Zoopet på något vis, det har liksom varit "hemma" för mig de senaste tio åren och det är alltid lika kul och intressant att sätta sig en stund och läsa igenom det senaste dygnets inlägg.
                                Jag laddade alldeles nyss upp en video på YT, som skall skickas vidare, och jag tänkte att jag kunde dra in den här på Z-forumet också.



                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                                Kommentar

                                Arbetssätt...